Gjest Gargamel Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Jeg regner med å ha barna på offentlige skole hele veien, men synes muligheten for private skoler er en bra sikkerhetsventil. Hvis den offentlige skolen på en eller annen måte feiler totalt kan man rett og slett flytte barna til et annet sted uten å måtte vinne gjennom i et byråkrati. Ulempen med rene offentlige ordninger er at brukerne blir maktesløse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399278-kronprinsparet-og-valg-av-privat-skole/page/2/#findComment-3547465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Nå har dere sitert labans eminente innlegg så mange ganger at jeg nøyer meg med å si: Veldig enig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399278-kronprinsparet-og-valg-av-privat-skole/page/2/#findComment-3547467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2014 Del Skrevet 20. juni 2014 Hei! Ja men så gjelder prinsipper. Hva hjelper det med prinsipper hvis man ikke har råd? Prøv å lev på uføretrygd og se om du da har råd til å sende barna på privatskole! Slik at det skal bli et reelt valgt for alle, det offentlige byråkrati eller privat effektivisering. Dette er bare propaganda fra høyresiden (som forøvrig nå er i ferd med å avskaffe formuesskatten). Det private fungerer bare for de få som har råd til å betale det det koster. Jo mer det offentlige sponser private skoler for at flere skal få råd, desto mindre blir det igjen av midler til den offentlige skole som vil forfalle ytterligere. Anonymous poster hash: 657f9...e4b 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399278-kronprinsparet-og-valg-av-privat-skole/page/2/#findComment-3547494 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 21. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2014 For det første: Jeg bryr meg minimalt om hva de kongelige gjør, så lenge de passer jobben sin (også). Jeg er for republikk etter islandsk modell, men det er ikke noe jeg tenker på til daglig. Jeg betrakter ikke kronprinsparet som forbilder for verken meg og mine eller andre vanlige familier, de er i en helt spesiell situasjon. Derfor lar jeg meg ikke provosere av valgene de gjør, det angår meg lite. Jeg blir mer provosert når andre ikke-kongelige påstår at den offentlige skolen er "en skole som har tapt" og antyder at foreldre som ønsker at barna skal utvikle seg til individer og ikke lydige "sovjetborgere" uten egne tanker, bør velge noe annet for barna sine - og at man i motsatt fall ikke prioriterer barnas utdannelse. Det er mye fordi jeg reagerer på sånt, at jeg svarer i denne tråden, ikke fordi jeg mener noe om kronprinsparets barn. Men jeg synes det er viktig at de begrunner dette valget med at Ingrid Alexandra og delvis også Sverre Magnus faktisk ikke er som norske barn flest og dermed har spesielle utdanningsbehov - ikke med noen svadabegrunnelser om at de bare gjør det alle andre foreldre også ville gjort (og underforstått burde gjøre, hvis de har råd). Det er bare kronprinsen og søsteren hans som vet hvordan det er å leve det livet de to barna antakelig skal ut i, og jeg har respekt for valget de gjør for akkurat sine barn som skal inn i disse helt spesielle rollene. Jeg går ikke med på at alle offentlige skoler er opptatt av å presse alle inn i samme formen, mens private ikke gjør det. En privat, erkereligiøs skole eller en "ekstrem" Steinerskole (det er store forskjeller mellom dem) kan være minst like trangsynt som en offentlig. Men alle religiøse eller "alternative" privatskoler er ikke ekstreme, akkurat som ikke alle offentlige er intolerante for individuelle behov. Hei! Vi har ikke erkereligiøse privatskoler i Norge heldigvis, de må følge undervisningsplaner og har tilsyn som andre. Steinerskolene er ikke ekstreme:-) Og grunnlegger av Montesorri er en lege, Tanken bak privatskoler er ulike, men de er slik de fungerer i dag, mye mer skoler der vi som foreldre kan kreve, de må ha faglærere, og bruker ikke uutdannede. Det er selvsagt store forskjeller på offentlig skoler, men man har ikke de samme mulighetene til å forlange høyt nivå på lærere og fornøydhet fra hjemmet. Da vi forsøkte ta barna inn i den offentlige skolen, ble det nettopp vanskelig, da vi er vant til å bli møtt på en annen måte. De var hyggelige nok, men det var en forskjell, jeg vet ikke helt hva det kunne være, men som om de ikke var vant til å yte service, men det blir feil ord. Likevel hadde vi foruten skolens dårlige råd, god erfaring med nokså gode lærere, vi opplevde imidlertid det året vi forsøkte at de stadig brukte vikarer som ikke var lærerutdannet, samt at de bruker allmennlærere lenger enn vi ønsket det, da vi mener det fra første klasse bør være faglærere i viktige basisfag som matematikk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399278-kronprinsparet-og-valg-av-privat-skole/page/2/#findComment-3547557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bløtkaka Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Jeg ser nå på Kristelig Gymnasium som rimelig erkereligiøs, utfra det jeg har blitt fortalt fra folk som har gått der? U. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399278-kronprinsparet-og-valg-av-privat-skole/page/2/#findComment-3547560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 For vår del passer det perfekt, man får kommentarer når man velger å ha barna i privatskole fordi man velger betale selv for barnas utdanning, og ikke minst at de kommer i et godt faglig miljø, et sted der utdanning er en selvfølge. Vi syns det er hyggelig å lese at kronprinsparet som er " forbilder" for mange, nå tar ut barn og selv innser at privatskoler er nødvendig. I en skole som har tapt og har former som skal passe for alle barn, like former :-( Og som rektor på den internasjonale skolen sier i avisen i dag, " vi har familier både uten hytte og båt" viktig, dette handler om prioritering i stor del og ikke økonomi. Vi er ikke rike, men velger bruke tusenvis av kr pr mnd på barnas utdanning fra første klasse, det er kun vårt valg, vårt trøtthet av "formstøpning" av alle barn, og respekt for barns rett til å bli møtt med .sine lærerbehov. For veldig, veldig mange mennesker handler ikke dette om en prioritet, men om en nødvendighet til å bruke penger på helt andre ting enn et tilbud som er gratis for alle. Det er ikke så innmari rart at dere får kommentarer på at du velger privatskole for dine barn dersom du har for vane å ordlegge deg på denne måten. Jeg sikter spesielt til det du sier om prioritering, men også det du sier om at "de skal være i et godt faglig miljø, et sted der utdanning er en selvfølge". Noe mer nedlatende skal man jammen meg lete lenge etter. Dersom du tror at faglig fokus er et fremmedord innenfor fellesskolen, tar du styggelig feil. Ditt utsagn om at den norske skolen har tapt provoserer meg også. Skolen er den viktigste arenaen for barn i forhold til å lære grunnleggende ferdigheter og sosial kompetanse. At den i for stor grad er politikerstyrt, hersker det lite tvil om. Men all den tid barn i hele landet hver dag er en del av et fellesskap, lærer å bli den beste utgaven av seg selv og får tilpasset opplæring i alle fag, synes jeg det er et hån å snakke om at "skolen har tapt". Jeg liker veldig godt at skolen er en arena der sosiale ulikheter skal utjevnes i den grad det er mulig. Og jeg vet at jeg ikke snakker av personlig idealisme når jeg sier det, men at dette er et prinsipp alle skoler forsøker å strebe etter. Antagelig er der derfor jeg også klarer å bli provosert over det valget kronprinsfamilien nå gjør. Jeg synes det er et hån mot den offentlige skolen at de velger å ta barna sine ut av den, især med tanke på at disse to ungene lever under såpass privilegerte forhold at de når som helst kunne tilrettelagt for ekstra engelskundervisning på hjemmebane dersom det er så viktig for dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399278-kronprinsparet-og-valg-av-privat-skole/page/2/#findComment-3547563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Vi har ikke erkereligiøse privatskoler i Norge heldigvis, de må følge undervisningsplaner og har tilsyn som andre. Steinerskolene er ikke ekstreme:-) Dette er vissvass. Din definisjon av "erkereligiøs" er åpenbart svært langt unna min så lenge det finnes skoler som KG, Ryenberget, St. Sunniva og Østmarka, bare for å nevne noen i Oslo. I tillegg planlegges det godkjenning av et par muslimske skoler i samme by, noe som vil være en katastrofe for integreringen. Dette gjør at hele ideen om private religiøse skoler er uhyre problematisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399278-kronprinsparet-og-valg-av-privat-skole/page/2/#findComment-3547564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Vel talt mariaflyfly! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399278-kronprinsparet-og-valg-av-privat-skole/page/2/#findComment-3547565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Vi har ikke erkereligiøse privatskoler i Norge heldigvis, de må følge undervisningsplaner og har tilsyn som andre. Steinerskolene er ikke ekstreme:-) Og grunnlegger av Montesorri er en lege, Tanken bak privatskoler er ulike, men de er slik de fungerer i dag, mye mer skoler der vi som foreldre kan kreve, de må ha faglærere, og bruker ikke uutdannede. Det er selvsagt store forskjeller på offentlig skoler, men man har ikke de samme mulighetene til å forlange høyt nivå på lærere og fornøydhet fra hjemmet. Jeg mente ikke at vi har religiøse skoler som fordreier pensum, som enkelte skoler i USA som lærer barna at jorda ble skapt på sju dager. Heldigvis. Jeg tok religiøse skoler som eksempel på at også private skoler kan forsøke å "presse alle barn inn i den samme formen", som du påsto den offentlige gjør. Slett ikke alle foreldre og barn vil oppleve det slik på alle religiøse skoler, men noen skoler vil virke pådyttende på noen familier. Ang. Steinerskoler, så er det store forskjeller mellom dem, slik jeg også skrev. Bl.a. fordi noen Steinerskoler har et fåtall Steinerpedagoger, mens andre er sterkt påvirket av Steinerideologer som har et ganske spesielt syn på barns utvikling. Det er mange som har gode erfaringer med Steinerskoler, men det finnes også mange eksempler på at de absolutt ikke står tilbake for det offentlige når det gjelder å undertrykke barns individuelle egenskaper. Jeg har hatt et tilfelle i nær vennekrets der en gutt med litt dårlig finmotorikk ikke klarte å lære å hekle i Steinerskolens 4. klasse, og jeg skal love deg at det hadde blitt tolerert på offentlig skole. Foreldrene hans mente også at dette burde kunne løses, men nei - det gjorde det ikke, og det endte med at han måtte slutte. Nå er dette et eksempel, jeg generaliserer ikke ut fra det, men det er ikke sånn at alle private skoler gjør som foreldrene forlanger. Når det gjelder sammenlikningen med privat helsevesen lenger opp, så kjøper jeg ikke den uten videre. Delvis i prinsippet, men ikke i praksis. Bl.a. fordi alle barn må gå på skole, det er en planlagt prosess, barnet er ikke i en situasjon der det lider (og f.eks. vil kunne få skader for livet hvis det må vente), osv. Spesielt meningsløst synes jeg det blir å sammenlikne med barn som har sykdommer ingen finner helt ut av eller der behandlingen er omdiskutert. Foreldre tenker annerledes om skolegang enn når de har et sykt barn, også økonomisk er det helt forskjellig - man kan ta opp et forbrukslån i en fortvilet engangssituasjon, men skolen er 10-årig. Jeg har respekt for valg som tas ut fra egen situasjon og egne barn. F.eks. blir jeg ikke opprørt over begrunnelser for å velge privatskole så lenge de er av typen "vi ønsker større vekt på religion", "barnet vårt har diagnoser vi frykter at nærskolen ikke har ressurser til å takle", "nærskolen vår er så preget av en konflikt som har pågått i flere år, at vi ikke tar sjansen", osv. Jeg er ikke nødvendigvis enig i slike beslutninger, men jeg forstår vurderingene. Det jeg ikke er enig i, og som får meg til å skrive slike innlegg, er påstander om at offentlige skoler systematisk undertrykker barnas individuelle behov og egenskaper og at oppegående foreldre som prioriterer sine barn, bør velge den bort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399278-kronprinsparet-og-valg-av-privat-skole/page/2/#findComment-3547566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilie Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 For veldig, veldig mange mennesker handler ikke dette om en prioritet, men om en nødvendighet til å bruke penger på helt andre ting enn et tilbud som er gratis for alle. Det er ikke så innmari rart at dere får kommentarer på at du velger privatskole for dine barn dersom du har for vane å ordlegge deg på denne måten. Jeg sikter spesielt til det du sier om prioritering, men også det du sier om at "de skal være i et godt faglig miljø, et sted der utdanning er en selvfølge". Noe mer nedlatende skal man jammen meg lete lenge etter. Dersom du tror at faglig fokus er et fremmedord innenfor fellesskolen, tar du styggelig feil. Ditt utsagn om at den norske skolen har tapt provoserer meg også. Skolen er den viktigste arenaen for barn i forhold til å lære grunnleggende ferdigheter og sosial kompetanse. At den i for stor grad er politikerstyrt, hersker det lite tvil om. Men all den tid barn i hele landet hver dag er en del av et fellesskap, lærer å bli den beste utgaven av seg selv og får tilpasset opplæring i alle fag, synes jeg det er et hån å snakke om at "skolen har tapt". Jeg liker veldig godt at skolen er en arena der sosiale ulikheter skal utjevnes i den grad det er mulig. Og jeg vet at jeg ikke snakker av personlig idealisme når jeg sier det, men at dette er et prinsipp alle skoler forsøker å strebe etter. Antagelig er der derfor jeg også klarer å bli provosert over det valget kronprinsfamilien nå gjør. Jeg synes det er et hån mot den offentlige skolen at de velger å ta barna sine ut av den, især med tanke på at disse to ungene lever under såpass privilegerte forhold at de når som helst kunne tilrettelagt for ekstra engelskundervisning på hjemmebane dersom det er så viktig for dem. Takk - du skrev det!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399278-kronprinsparet-og-valg-av-privat-skole/page/2/#findComment-3547568 Del på andre sider Flere delingsvalg…
DexterMorgan Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 (endret) Jeg beklager å måtte si dette, men når noen velger å betale for noe de kan få gratis, så er det som regel fordi de får mer enn det man får gratis. Jeg skjønner at dette kan være helt syke tanker og jeg er jo litt syk, men jeg tror dette stemmer. Jada du kan bruke barna dine som et offer i en ideologisk kamp, men det viktigste er at du gjør det som er best for barna dine ut ifra hva situasjonen tillater (noen ganger vil det være privat og noen ganger offentlig, det vil variere) Endret 21. juni 2014 av DexterMorgan 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399278-kronprinsparet-og-valg-av-privat-skole/page/2/#findComment-3547569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Jeg beklager å måtte si dette, men når noen velger å betale for noe de kan få gratis, så er det som regel fordi de får mer enn det man får gratis. Jeg skjønner at dette kan være helt syke tanker og jeg er jo litt syk, men jeg tror dette stemmer. Det er riktig. Men dette vil stjele ressurser fra den offentlige skolen slik at den stadig blir dårligere og dårligere. Anonymous poster hash: e52c3...754 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399278-kronprinsparet-og-valg-av-privat-skole/page/2/#findComment-3547571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
DexterMorgan Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Det er riktig. Men dette vil stjele ressurser fra den offentlige skolen slik at den stadig blir dårligere og dårligere.Anonymous poster hash: e52c3...754 Hvorfor blir resurser per elev for den offentlige skolen lavere dersom du tar et barn ut og sender det til privatskole ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399278-kronprinsparet-og-valg-av-privat-skole/page/2/#findComment-3547572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Hvorfor blir resurser per elev for den offentlige skolen lavere dersom du tar et barn ut og sender det til privatskole ? De gode lærerene forsvinner også.Anonymous poster hash: e52c3...754 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399278-kronprinsparet-og-valg-av-privat-skole/page/2/#findComment-3547574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
DexterMorgan Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 De fleste av de gode lærerne har rømt for lenge siden fordi arbeids/lønns/status forholdene for lærere er sykt dårlige for tiden, men jada er til en viss grad nesten enig. De fleste "problemene" forsvinner så fort den offentlige skolen er bra nok da gidder ikke folk å betale mye for en vare som er marginalt bedre, så jeg synes fokus bør være der. Hva med å gi lærere ordentlig lønn for eksempel, slik at noen av de smarte folkene velger å bli lærere, det hadde kanskje vært en god ide 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399278-kronprinsparet-og-valg-av-privat-skole/page/2/#findComment-3547576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 De fleste av de gode lærerne har rømt for lenge siden fordi arbeids/lønns/status forholdene for lærere er sykt dårlige for tiden, men jada er til en viss grad nesten enig. De fleste "problemene" forsvinner så fort den offentlige skolen er bra nok da gidder ikke folk å betale mye for en vare som er marginalt bedre, så jeg synes fokus bør være der. Hva med å gi lærere ordentlig lønn for eksempel, slik at noen av de smarte folkene velger å bli lærere, det hadde kanskje vært en god ide Problemet er at da vil de private bare tilby bedre lønn/arbeidsforhold/status. Og så er vi like langt. Og hvor skal pengenes tas fra? Helsebudsjettet? Kulturen? Uhjelpen? Eller skal skattene økes? Anonymous poster hash: e52c3...754 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399278-kronprinsparet-og-valg-av-privat-skole/page/2/#findComment-3547591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 21. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2014 For veldig, veldig mange mennesker handler ikke dette om en prioritet, men om en nødvendighet til å bruke penger på helt andre ting enn et tilbud som er gratis for alle. Det er ikke så innmari rart at dere får kommentarer på at du velger privatskole for dine barn dersom du har for vane å ordlegge deg på denne måten. Jeg sikter spesielt til det du sier om prioritering, men også det du sier om at "de skal være i et godt faglig miljø, et sted der utdanning er en selvfølge". Noe mer nedlatende skal man jammen meg lete lenge etter. Dersom du tror at faglig fokus er et fremmedord innenfor fellesskolen, tar du styggelig feil. Ditt utsagn om at den norske skolen har tapt provoserer meg også. Skolen er den viktigste arenaen for barn i forhold til å lære grunnleggende ferdigheter og sosial kompetanse. At den i for stor grad er politikerstyrt, hersker det lite tvil om. Men all den tid barn i hele landet hver dag er en del av et fellesskap, lærer å bli den beste utgaven av seg selv og får tilpasset opplæring i alle fag, synes jeg det er et hån å snakke om at "skolen har tapt". Jeg liker veldig godt at skolen er en arena der sosiale ulikheter skal utjevnes i den grad det er mulig. Og jeg vet at jeg ikke snakker av personlig idealisme når jeg sier det, men at dette er et prinsipp alle skoler forsøker å strebe etter. Antagelig er der derfor jeg også klarer å bli provosert over det valget kronprinsfamilien nå gjør. Jeg synes det er et hån mot den offentlige skolen at de velger å ta barna sine ut av den, især med tanke på at disse to ungene lever under såpass privilegerte forhold at de når som helst kunne tilrettelagt for ekstra engelskundervisning på hjemmebane dersom det er så viktig for dem. Hei! Ok jeg ser den, beklager, jeg skal ordlegge meg mindre klønete, det var også lite gjennomtenkt. Jeg ordla meg litt etter det jeg hører andre si, og de fleste vi kjenner har barna i privatskoler, og da snakker man lett sånn. Faktisk er jeg positiv til den offentlige skolen mer enn de fleste vi kjenner, dette fordi det er en arena der ulike mennesker, med ulik bakgrunn møtes. Jeg har blitt en økende gradvis skeptiker til religiøse privatskoler, men det etter at ultrakonservative muslimer vil skape kjønnsdelt skole for muslimske barn. Da tenkte jeg, noe raskt må gjøres. Men å forby enhver religiøs skole ville medført nedleggelse av steiner, montesorri og de fleste, så det er en bedre håndtering at det offentlige har gode kontrollersom sørger for at barn får et godt læringsmiljø. Ellers er jeg enig i mye av det du skriver og jeg beklager en del raske/bastante påstander. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399278-kronprinsparet-og-valg-av-privat-skole/page/2/#findComment-3547592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2014 Del Skrevet 21. juni 2014 Jeg har blitt en økende gradvis skeptiker til religiøse privatskoler, men det etter at ultrakonservative muslimer vil skape kjønnsdelt skole for muslimske barn. Da tenkte jeg, noe raskt må gjøres. Men å forby enhver religiøs skole ville medført nedleggelse av steiner, montesorri og de fleste, så det er en bedre håndtering at det offentlige har gode kontrollersom sørger for at barn får et godt læringsmiljø. Det er tross alt bedre enn at ultrakonservative muslimer skal få opprette kjønnsdelete skoler hvor barna skal indoktrineres i koranen. Dette må stoppes!< Anonymous poster hash: e52c3...754 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399278-kronprinsparet-og-valg-av-privat-skole/page/2/#findComment-3547593 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 21. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2014 Jeg beklager å måtte si dette, men når noen velger å betale for noe de kan få gratis, så er det som regel fordi de får mer enn det man får gratis. Jeg skjønner at dette kan være helt syke tanker og jeg er jo litt syk, men jeg tror dette stemmer. Jada du kan bruke barna dine som et offer i en ideologisk kamp, men det viktigste er at du gjør det som er best for barna dine ut ifra hva situasjonen tillater (noen ganger vil det være privat og noen ganger offentlig, det vil variere) Hei! Godt at du forstår noe av poenget, selvom jeg ordla meg litt raskt og lite gjennomtenkt også. Jeg liker prinsippet med den offentlige skolen, og kanskje må man etter hvert forby andre skoler, jeg vet ikke? Jeg tenker på hvis man med loven i hånd krever å starte kjønnsdelte muslimske skoler, dette er en skremmende utvikling. Men korrekt, det er faktisk slik at vi på privatskolen har faglærere i realfag fra første klasse, og mattelærer har bedre lønn enn rektor... ja så det er klart, gode lønninger, og et krav om at man må prestere og gjøre en god jobb, fører til at de beste lærerne ofte finnes i de private skolene. Men selvsagt er det mange gode lærer i den offentlige skole også, det har jeg selv erfart, likevel syns jeg måten man blir møtt på er langt bedre og slik vi ønsker det i det private. Det blir ganske likt med å velge Oslo kommunale legevakt eller volvat. Det er en merkbar forskjell og absolutt kan man si/skrive, det er dessverre og synd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399278-kronprinsparet-og-valg-av-privat-skole/page/2/#findComment-3547594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 21. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2014 Det er riktig. Men dette vil stjele ressurser fra den offentlige skolen slik at den stadig blir dårligere og dårligere.Anonymous poster hash: e52c3...754 Hei! Tull, det stjeler ingen ressurser, De private får sin andel som en annen offentlig skole, i tillegg betaler vi foreldre. Pluss, dette skal man merke seg, vi må stille ganske mye mer opp, på en del privatskoler, både på årlige basarer og div... der vi må levere gaver og skolen tjener alt, så det fører til at man også som foreldre blir veldig deltagende, man kjører jo også og levere hver dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/399278-kronprinsparet-og-valg-av-privat-skole/page/2/#findComment-3547595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.