Gå til innhold

Kronprinsparet og valg av privat skole

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

Nå er det langt fra alle som har barn på SFO. Har man 3 barn som alle skal på privatskole snakker vi om over 100.000 i året. Det er langt mer enn bare noen hundelapper i året. Anonymous poster hash: 1dcf6...8f5

Så dyrt er det åpenbart ikke på alle privatskoler. Jeg fant prislisten til en tilfeldig skole, og den er mye billigere enn 100 000 for tre barn

Steinerskolen koster ca 38 000 i året totalt for tre barn. Sammenlign med tre barn på barnehage eller sfo.

Endret av Gargamel

Fortsetter under...

• Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

35

• AnonymBruker

25

• laban

15

• mariaflyfly

10

Så dyrt er det åpenbart ikke på alle privatskoler. Jeg fant prislisten til en tilfeldig skole, og den er mye billigere enn 100 000 for tre barn

Steinerskolen koster ca 38 000 i året totalt for tre barn. Sammenlign med tre barn på barnehage eller sfo.

Det er billigere enn jeg hadde trodd. Og Madelenemie har unektelig et poeng.

DexterMorgan

Ja de private med støtte får jo nesten like mye støtte som offentlige skolen gjør, så da er det ikke nødvendig med så mye skolepenger i tillegg men det avhenger jo av hvor store klasser man ønsker og slikt.

Siden støtten bare er nesten like stor betyr det at det offentlige sparer penger på at du sender barnet ditt på privatsole, men de klarer nok å overbevise folket om at dette er negativt uansett pga symbolverdien

Fant noen oppdaterte priser. Vi snakker om 1600 til 1750 per mnd med rabatt for flere barn på Montessori. Klart det er en kostnad, men mye billigere enn en barnehageplass, og også mindre enn vi betaler for en sfo plass.

Må man være priviligert eller spesielt godt gift for å ha barn i barnehage eller sfo? Jeg har ikke hørt noen si det før. Det med at kostnadene er uoverkommelige virker mest som et ad hoc argument mot private skoler.

Jeg har ikke tenkt å sende barna på privatskole, fordi jeg er fornøyd med den offentlige skolen.

Enslige og andre med svært knapp økonomi får redusert pris hvis de må ha barna i barnehage. Mange har faktisk ikke råd selv med redusert pris. Jeg vet om flere som har vært hjemme med barna av økonomiske årsaker.

Nå er det heldigvis mye bedre økonomiske tider her, men jeg hadde faktisk ikke råd til å la sønnen min gå på SFO mer enn ett år(barnehageplass greide jeg å betale på grunn av redusert pris som enslig student). Han tryglet og maste, men det var ikke mulig å få til uten å selge bilen som jeg var helt avhengig av i jobben. Han måtte derfor bli nøkkelbarn. Da jeg etter hvert fikk høyere lønn og bedre råd var han for stor for SFO. Jeg har godt med utdanning og vet at mange har det mye verre enn meg(og har lite håp om bedre tider), så jeg er sikker på at det finnes mange som bare kan glemme privatskole for avkommet.

At folk flest kan ha råd hvis de prioriterer skole er sikkert riktig, for jeg antar at folk flest er par i full jobb med felles økonomi og gjeld, men det er mange som har det knapt og som må klare alt av utgifter til hjem og barn på EN dårlig lønn. Hvis noen hadde satt seg på sin høye hest og fortalt meg at jeg bare prioriterte feil da ting var på det verste for min del hadde jeg blitt rasende. Jeg hadde ikke råd til medisiner når jeg ble syk, var ikke hos tannlege på mange år, og svømmehall/kino kunne vi bare glemme. Prioriteringer, altså. Jeg måtte prioritert bort mat i så fall.

Det hører med til regnestykket hva man får for pengene.

Betaler man for SFO (eller AKS eller hva det nå heter), får man et heldagstilbud som gjør at foreldrene kan jobbe fulltid. Hvis man betaler for en skole som ikke har SFO, så får man ikke SFO. Det er mulig noen av disse privatskolene har en slags løsning for de aller minste barna, men alle har ikke det. Så man får ikke noe tilbud kl. 0730 - 17 som skole + SFO kan være. Heller ingen ferieklubb, man må selv ta ansvaret for barna i alle skoleferier, f.eks. den minst 8 uker lange sommerferien. Så man kan ikke regne på dette ut fra samme familieinntekt som mange har mens de betaler for SFO.

Jeg kjenner selvsagt ikke alle skolene på den prislista, men minst en av dem har to ukers høst- og vinterferie til en annen tid enn resten av Oslo, så foreldrene må sørge for å aktivisere dem to uker mens det ikke er noen "ferieaktiviteter" i byen, slik idrettslag etc. ofte har de ukene den offentlige skolen har ferie. Feriene er litt utvidet med tanke på diplomatbarn og andre som skal ha tid nok til å reise til hjemlandet. Det er svært mange familier som er stasjonert i Norge i noen år, som ikke har to fullt arbeidende foreldre.

Endret av laban
Gjest Gargamel

OK Tonie. lest og forstått.

Jeg har egentlig null forhold til privatskoler. De som går på Steinerskole får dårligere resultater enn de som går på offentlig skole. Når det attpåtil koster penger er det kanskje et fint tiltak for sosial utjevning?

Jeg må bare si jeg var overrasket over at de vanligste privatskolene er billigere enn barnehage. Det var en forestilling i tråden her om at privatskole kostet 6-sifrede beløp per år,

Annonse

Jeg må bare si jeg var overrasket over at de vanligste privatskolene er billigere enn barnehage. Det var en forestilling i tråden her om at privatskole kostet 6-sifrede beløp per år.

Nå handlet jo denne tråden litt om kronprinsparet i starten. OIS, som Ingrid A skal begynne på, får ikke offentlig støtte. Derfor er prisen der svært høy. Svært mange andre, trådstarter inkludert, bruker privatskoler med støtte. Da blir prisen helt annerledes.

Som jeg antydet ovenfor: Man betaler omtrent det samme som for SFO, men man får en skole uten SFO (med forbehold om at jeg selvsagt ikke kjenner tilbudet ved alle disse skolene i detalj). Så det hører med til regnestykket at mange også må redusere inntektene mens barna går på barneskolen.

Gjest Gargamel

Som jeg antydet ovenfor: Man betaler omtrent det samme som for SFO, men man får en skole uten SFO (med forbehold om at jeg selvsagt ikke kjenner tilbudet ved alle disse skolene i detalj).

Den første linken jeg sendte handlet om at de private skolene jevnt over har veldig billige løsninger for SFO, og at nettoforskjellen på privat og offentlig er liten når man tar SFO med i regnestykket.

Det hører med til regnestykket hva man får for pengene.

Betaler man for SFO (eller AKS eller hva det nå heter), får man et heldagstilbud som gjør at foreldrene kan jobbe fulltid. Hvis man betaler for en skole som ikke har SFO, så får man ikke SFO. Det er mulig noen av disse privatskolene har en slags løsning for de aller minste barna, men alle har ikke det. Så man får ikke noe tilbud kl. 0730 - 17 som skole + SFO kan være. Heller ingen ferieklubb, man må selv ta ansvaret for barna i alle skoleferier, f.eks. den minst 8 uker lange sommerferien. Så man kan ikke regne på dette ut fra samme familieinntekt som mange har mens de betaler for SFO.

Jeg kjenner selvsagt ikke alle skolene på den prislista, men minst en av dem har to ukers høst- og vinterferie til en annen tid enn resten av Oslo, så foreldrene må sørge for å aktivisere dem to uker mens det ikke er noen "ferieaktiviteter" i byen, slik idrettslag etc. ofte har de ukene den offentlige skolen har ferie. Feriene er litt utvidet med tanke på diplomatbarn og andre som skal ha tid nok til å reise til hjemlandet. Det er svært mange familier som er stasjonert i Norge i noen år, som ikke har to fullt arbeidende foreldre.

Viktig poeng. Nettopp dette var en viktig grunn til at vi ikke valgte en "utenlandsk" privatskole for våre barn (et land vi har familietilknytning til og ønsket de skulle lære språk og kultur fra). Vi hadde rett og slett ikke mulighet for å ha barna i en skole med så mye ferie uten alternative tilbud, om vi skulle beholde jobbene våre.

Den første linken jeg sendte handlet om at de private skolene jevnt over har veldig billige løsninger for SFO, og at nettoforskjellen på privat og offentlig er liten når man tar SFO med i regnestykket.

Det er sikkert noen som har en slags SFO-løsning, men det er ikke alle. Det er heller ikke uvanlig at de ikke har noe tilbud i feriene, ref. Xtras innlegg ovenfor her.

Det er selvfølgelig mange som får det til allikevel, akkurat som at alle ikke bruker SFO i offentlig skole. Det finnes også familier som ikke har råd til SFO, spesielt i områder med høye boutgifter.

Jeg vil bare si noe om de valg man tar før barnet blir født, ref din kommentar lenger opp her Madelenmie om at mange tar bevisste valg om privatskole slik.

For meg var det i aller høyeste grad et bevisst valg før min sønn ble født at han skulle gå på offentlig skole i nærområdet. Vi flyttet mens jeg var gravid til en skolekrets og et nabolag vi hadde godt inntrykk av, og hvor planen var at han skulle gå på nærskolene ut ungdomsskola. Det klarte vi.

For meg var det i aller høyeste grad bevisst at han skulle vokse opp slik og slippe å bli busset/kjørt til en privat skole utenfor nærområdet. Dette var et valg som passet for mine verdier, mine idealer, og mine tanker om hva som vil være en god oppvekst for mitt barn. Det var ikke et valg vi ble tvunget til å ta pga manglende økonomi, eller manglende priroteringer.

Are Kalvø altså *fnis* - han får liksom alltid sagt det :P

"Takka vere monarkiet, kan vi meine noko høgt og tydelig om to ungar sin skulegang, to ungar vi ikkje kjenner og ikkje er i famile med. Og om nokre år kan vi også meine noko om oppførselen deira, frisyrane deira, kjærastane deira og kleda deira, på ein slik måte at dei sjølve får vite om det. 

Slikt er rett og slett ikkje akseptert på nokon andre område. Seinast i går gjekk eg bort til eit ungt par på gata og sa til jenta: «Han der er ikkje bra for deg. Og du sjølv bør gå rett heim og skifte.»

Det blei  så dårlig stemning. 

Utan monarkiet kunne vi aldri lagt oss opp i andres liv på denne måten. Og kva skulle vi gjort då? Lagt oss opp i våre eigne liv? Det kjem det ikkje noko godt ut av"

http://arekalvo.no/avis/978/respekt-for-folket

Madelenemie

Jeg vil bare si noe om de valg man tar før barnet blir født, ref din kommentar lenger opp her Madelenmie om at mange tar bevisste valg om privatskole slik.

For meg var det i aller høyeste grad et bevisst valg før min sønn ble født at han skulle gå på offentlig skole i nærområdet. Vi flyttet mens jeg var gravid til en skolekrets og et nabolag vi hadde godt inntrykk av, og hvor planen var at han skulle gå på nærskolene ut ungdomsskola. Det klarte vi.

For meg var det i aller høyeste grad bevisst at han skulle vokse opp slik og slippe å bli busset/kjørt til en privat skole utenfor nærområdet. Dette var et valg som passet for mine verdier, mine idealer, og mine tanker om hva som vil være en god oppvekst for mitt barn. Det var ikke et valg vi ble tvunget til å ta pga manglende økonomi, eller manglende priroteringer.

Hei!

Nettopp slik som du skriver tror jeg det er for de fleste, ville de valgt privatskole kunne de, og ofte er det jo noen tanker om sånt man har før man får barn.

Jeg har skrevet mange ganger at jeg vet det fins grupper som ikke har råd, men at jeg skriver om flertallet og mer generelt, og at de fleste privatskoler ligger rundt 1500 kr i mnd, altså langt mindre enn en barnehageplass.

Det er absolutt privatskolenes minus at barna må kjøres dit, og ikke har nærmiljøet.

Det var et minus vi tenkte en del på.

Men nå er det ikke mange barn å se ute etter skoletid, ettermiddagene har jo de fleste barn aktiviteter hver dag, til de blir omtrent tenåringer, er mitt inntrykk. 

Så¨frilekens tid, er i stor grad over, det er synd, da mitt inntrykk er at barn greier seg fint med egen fantasi når de har fritid, hvis de får fri, muligheter for valg, og frihet til å være uten voksenstyring konstant.

Annonse

Så¨frilekens tid, er i stor grad over, det er synd, da mitt inntrykk er at barn greier seg fint med egen fantasi når de har fritid, hvis de får fri, muligheter for valg, og frihet til å være uten voksenstyring konstant.

Barna våre går på nærskolen, og er med på flere fritidsaktiviteter, men de har stor glede av klassevenner i nærmiljøet, både på hverdager og i helgene. Flere ganger i uken har vi barn på døren her, og det er koselig. Skulle gjerne sett at de lekte mer sammen ute i frilek mer enn de gjør, men de har det morsomt, koselig og fritt sammen inne også.

Vi vurderte også privatskole i sin tid, og dette var en av mange faktorer vi tok hensyn til i vurderingene.

Endret av Xtra
AnonymBruker

Bare en kommentar: Steinerskolen har SFO, men denne må man betale for i tillegg. Den kommer altså i tillegg til skolepengene. Jeg valgte å ta barnet mitt ut av Steinerskolen, det var av flere grunner, men det økonomiske var en av dem.

Anonymous poster hash: 20628...94e
Madelenemie

Barna våre går på nærskolen, og er med på flere fritidsaktiviteter, men de har stor glede av klassevenner i nærmiljøet, både på hverdager og i helgene. Flere ganger i uken har vi barn på døren her, og det er koselig. Skulle gjerne sett at de lekte mer sammen ute i frilek mer enn de gjør, men de har det morsomt, koselig og fritt sammen inne også.

Vi vurderte også privatskole i sin tid, og dette var en av mange faktorer vi tok hensyn til i vurderingene.

Hei!

Ja tapet av nærmiljøet er et minus.

Det var grunnen til at vi forsøkte et år den lokale skolen, som er bra, en av de beste i Oslo, men overgangen ble for stor for oss.

Jeg har vært mer utadvendt enn hva jeg egentlig er på barnas vegne, det har hendt jeg har stoppet barn som har kommet på døren for å selge ting, jeg har sagt at min datter trenger noen å leke med og at hun jo går på skole et annet sted og ikke kjenner noen her, så om de vil komme inn og spise is og leke etc...

Slik har jeg skaffet barna noen gode venner i nærmiljøet.

De har det kjekt, og siden vi har en spennende hage, er vi et populært sted.

Jeg gir de absolutt frihet, og jeg liker å se barna leke, bare så fint i sammen:-)

Hoppe på trampoline, drive med dyr, gå tur med hundene, bake, og jeg har introdusert noen nye aktiviteter, slik at det ringer stadig oftere på døren, og da blir barna så glade.

Madelenemie

Hei!

Jeg liker barn godt.

Barna, ikke foreldrene, de er sikkert hyggelige de også, men jeg kjeder meg fort med voksne,

Derfor er det enkelt for meg å ha barn i huset, kommer foreldrene prøver jeg unngå å vise meg, syns de kommer med mye rare meninger, ord og utsagn, og når jeg snakker blir de forundret...?

Ikke alltid tror jeg, men feks skulle jeg fortelle en vits en dag og den hadde ingen interesse av å høre på, det merket jeg, og jeg avsluttet så vitsen med følgende ord, "Ja jeg skulle fortelle en vits, men men".

Det samme skjedde da jeg handlet to sushisett i går, plutselig kom jeg på vitsen, pga av noe butikkdamen sa,  og skulle fortelle butikkdamen denne (jeg øver meg på å være hyggelig henslengt og avslappet og i dette systemet syns jeg vitser passer inn), men det hadde hun tydeligvis ikke tid til så jeg bare mumlet, "mmm, ja ja ".

Men det var god service der, de ringte fra den ene butikken til den andre butikken og holdt av to sett til meg:-) Jeg ble glad og bukket for jeg liker slik høflighet.

Jeg ble også positivt overrasket over Linderud senteret, de har pusset det opp, og det var ny enveisinnkjøring inn til parkeringen, det var helt nytt, og jeg var såpass avslappet at jeg tok det med ro likevel. Sist jeg var der, var det hull i veien, og rotete, noen kom imot sånn at jeg måtte rygge?

Jeg tror de må ha pusset opp, for noe hadde skjedd der. Jeg var skeptisk da jeg hørte at Linderud senteret hadde to sett igjen, jeg tenkte på kaosfølelsen jeg hadde der. Men nå var alt i orden der.

Så i orden at jeg fikk lyst på kaffe når jeg kom inn døren på senteret, jeg så en kafe og kom på at jeg jo har dårlig tid. (det er mer vanlig enn uvanlig)

Jeg ble også positivt overrasket over Linderud senteret, de har pusset det opp, og det var ny enveisinnkjøring inn til parkeringen, det var helt nytt, og jeg var såpass avslappet at jeg tok det med ro likevel. Sist jeg var der, var det hull i veien, og rotete, noen kom imot sånn at jeg måtte rygge?

Jeg tror de må ha pusset opp, for noe hadde skjedd der. Jeg var skeptisk da jeg hørte at Linderud senteret hadde to sett igjen, jeg tenkte på kaosfølelsen jeg hadde der. Men nå var alt i orden der.

Linderudsenteret har vært ferdig oppusset i nesten fem år, det funker fint. Noe av det beste er at parkeringen er helt gratis og uten at man trenger å trekke lapp eller noe annet surr.

Alternativ til parkeringshuset: Ta til venstre rett før taxiholdeplassen og parker i bakken ned mot Intersport, der er det alltid plass ;)

AnonymBruker

Hei!

Ja tapet av nærmiljøet er et minus.

Det var grunnen til at vi forsøkte et år den lokale skolen, som er bra, en av de beste i Oslo, men overgangen ble for stor for oss.

Jeg har vært mer utadvendt enn hva jeg egentlig er på barnas vegne, det har hendt jeg har stoppet barn som har kommet på døren for å selge ting, jeg har sagt at min datter trenger noen å leke med og at hun jo går på skole et annet sted og ikke kjenner noen her, så om de vil komme inn og spise is og leke etc...

Slik har jeg skaffet barna noen gode venner i nærmiljøet.

De har det kjekt, og siden vi har en spennende hage, er vi et populært sted.

Jeg gir de absolutt frihet, og jeg liker å se barna leke, bare så fint i sammen:-)

Hoppe på trampoline, drive med dyr, gå tur med hundene, bake, og jeg har introdusert noen nye aktiviteter, slik at det ringer stadig oftere på døren, og da blir barna så glade.

Det synes jeg høres kjempeflott ut Madelenemie :)

Venner er viktig i den alderen, og klarer barna å etablere gode vennskap i nærmiljøet, noe som ofte skjer av seg selv, eller ved at foreldrene omgås, eller gjør som du, aktivt inviterer de inn, tror jeg heller det kan være en bonus at de ikke går på skole i nærmiljøet, men får muligheten til å etablere vennskap med andre barn. De får flere miljøer å lene seg på, noe jeg tror kan gjøre dem sterkere, tryggere, og mer robuste ift. evt. mobbing og senere narkotika og annet snusk. Men dette er altså noe jeg bare tror! :)

Anonymous poster hash: b3cdc...f51

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...