Gjest Anonym bruker Skrevet 30. juni 2014 Skrevet 30. juni 2014 Hei. Jeg har et spørsmål som jeg har lurt på lenge. Min mor ble svært syk og tvangsinnlangt på slutten av 80-tallet. Dessverre lå hun inne bare en natt, og har siden den gang alltid havnet utenfor systemet. Etter at hun ble syk har hun hatt mange aktive psykoser, vrangforestillinger ol. Likevel kan jeg huske at hun kunne fungere noenlunde adekvat i "gode" perioder. Først i 2012 fikk vi hjelp av en psykolog til å få mor tvangsinnlangt på ny. Denne gangen fikk hun raskt diagnosen paranoid schizofren, og legen på sykehuset mente hun nok har hatt denne sykdommen siden 80-tallet. Min mor blir nå tvangsmedisinert (xeploin) hver fjerde uke. Det føles trygt for vår familie ettersom hun ikke lenger er psykotisk, selv om det er litt trist at hun nå bare virker tom og fjern. Før kunne hun le, men det har hun helt sluttet med. Mitt spørsmål er om hjernen blir skadet dersom en person går inn og ut av psykoser gjennom mange år og ikke får behandling/medisiner? Min mor gikk umedisinert i 25 år. Idag er hun over femti år, men på nivå med fjortenåring. Hun liker barnespill på ipaden, hun kan ringe meg og min mann for å spørre om lovt til å dra på hyttetur, hun klarer ikke koke poteter uten at jeg forklarer hvordan osv. Slik jeg husker det var funksjonsnivået til min mor mye bedre på begynnelsen av nitti-tallet, når hun ikke var psykotisk vel å merke. Vi vokste opp alene hos mor ettersom far flyttet da mor ble syk. Broren til min mor startet med stoff allerede som trettenåring, og har vært rusmisbruker hele livet. Min mor har aldri rørt narkotika og drikker ikke alkohol, men likevel virker hennes hjerne virker like ødelagt som broren sin... Noen som har lignende erfaringer? Mvh nysgjerrig datter 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. juni 2014 Skrevet 30. juni 2014 Ja, dessverre er det ikke bra for hjernen å være psykotisk. Den kognitive svikten som utvikler seg er ganske vanlig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.