YoplaitDouble Skrevet 5. juli 2014 Skrevet 5. juli 2014 (endret) Jeg har nå stått på 450mg Efexor i 25 dager. Estimert serumverdi (basert på tidligere målinger på lavere doser), ca 800nmol/l målt etter 24 timer. Virkning så langt med subjektiv følt effekt etter egen bedømmelse: Mild depresjon (forårsaket av langvarig angst - ikke grunnlidelse) - 75% bedring Sosial angst - 0% bedring Generalisert angstlidelse - 25% bedring 1) Hva kommer det av at jeg ikke får noen effekt på sosial angst? 2) Kan det hende jeg får mer effekt på angstlidelsene mine etter ytterligere uker? Jeg mener å ha hørt at først fjernes depresjon, og deretter ryker angsten? (og til slutt eventuell tvang) 3) Bør jeg avvente ytterligere noen uker før dosejustering? Det er ikke mye mer å hente av serotonin-effekt ved å øke ytterligere. Derfor er det noe som sier meg at jeg bør vente og se. Effekten på depresjon kom etter rundt 2-3 uker, men svært sakte slik at jeg ikke merker forskjell fra dag til dag. Endret 5. juli 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
ISW Skrevet 6. juli 2014 Skrevet 6. juli 2014 Bra at depresjonen har forsvunnet :-) Mot sosial angst kan det kanskje hjelpe med en lav dose Pranolol (betablokker) - mange mener å ha hatt god effekt (og da ekskluderer jeg til og med Raj i Big Bang Theory) Jeg tror det er mye som ikke er forstått rundt hvordan SSRI og tilsvarende medisiner virker på angst og tvang. Jeg fikl bedret effekt av doseøkning mellom to nivåer som teoretisk ikke skulle ha noen betydning for serotoninopptak. Jeg ville ventet og sett an :-) 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 10. juli 2014 Forfatter Skrevet 10. juli 2014 (endret) Bra at depresjonen har forsvunnet :-) Mot sosial angst kan det kanskje hjelpe med en lav dose Pranolol (betablokker) - mange mener å ha hatt god effekt (og da ekskluderer jeg til og med Raj i Big Bang Theory) Jeg tror det er mye som ikke er forstått rundt hvordan SSRI og tilsvarende medisiner virker på angst og tvang. Jeg fikl bedret effekt av doseøkning mellom to nivåer som teoretisk ikke skulle ha noen betydning for serotoninopptak. Jeg ville ventet og sett an :-) Ser ut som jeg dessverre ble lurt av ferieturen jeg var på. Når jeg kom hjem igjen er alt nesten tilbake til det vanlige. Effekten jeg har av Efexor nå er svært beskjeden. Har legetime i morgen, men vet ikke helt om vi finner noen løsning. Vi vil sikkert øke Efexor til 600mg, selv om jeg ikke helt kan se hvordan det skal utgjøre noen særlig stor forskjell. Takk for tips om betablokker. Jeg tror likevel jeg trenger noe som kan snu tankene mine over til noe mer positivt. Angst og depresjon spiser opp selvtillit og motivasjon (som en gang har eksisert), og gjort meg uinteressert i ting jeg tidligere brydde meg om. Jeg begynner å slite med å vedlikeholde vennskap, fordi det føles "slitsomt", og så kjører jeg meg ned i en ond sirkel jeg har vanskelig for å komme ut av. Huff, mye negativt fra meg nå. Men jeg er bare så skuffet og oppgitt over hvor dårlig effekt jeg får av antidepressiva. Jeg går fortsatt og grubler over den meget gode uken jeg hadde etter en uke på Cipralex den aller første gangen. Jeg klarer ikke skjønne hvorfor jeg fikk slik effekt, og mangler så og si alle andre symptomer på bipolar lidelse, hvilket legen også avviser og mener effekten jeg opplevde kom av at medisinen var helt ny for kroppen (en forklaring jeg har vanskelig for å slå meg til ro med, fordi jeg ikke helt tror på det han sier). Hadde jeg hatt bipolar lidelse burde det vel ha smelt for lenge siden med Efexor, da jeg har stått på mye høyere serotoninpåvirkning enn med noen annen AD i en måneds tid nå. Har ikke sett den minste antydning til hypomani. Jeg opplever på ingen måte noen svingninger i stemningsleiet. De svingninger jeg har, har alltid en kobling til aktivitet jeg har utført (som f.eks. at jeg har vært på en fin ferie, gjort ting som har gjort meg fornøyd, etc). Sett mange år tilbake i tid, har det alltid hatt en sammenheng med livssituasjonen (sommerferie, eksamenstid, jobbtilbud, sosialt, etc.) i gode og mindre gode perioder med angst/mild depresjon. Det blir alltid bedre i de perioder jeg er flinkere til å være sosial og gjøre positive ting. Endret 10. juli 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 Skrevet 10. juli 2014 Ser ut som jeg dessverre ble lurt av ferieturen jeg var på. Når jeg kom hjem igjen er alt nesten tilbake til det vanlige. Effekten jeg har av Efexor nå er svært beskjeden. Slik har jeg det også. Effekten av AD har liten effekt på depresjon (livssituasjonen betyr mest), men faktisk bedre effekt på angst (selv om det ikke akkurat er noen supermedisin). Anonymous poster hash: bc0c5...337 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 10. juli 2014 Forfatter Skrevet 10. juli 2014 Slik har jeg det også. Effekten av AD har liten effekt på depresjon (livssituasjonen betyr mest), men faktisk bedre effekt på angst (selv om det ikke akkurat er noen supermedisin). Anonymous poster hash: bc0c5...337 Den indre uroen er det verste. Jeg klarer ikke sette fingeren på hva det er lenger. Det er bare en slags uro og negativt syn på meg selv, som jeg ikke klarer å bli kvitt. Sånn sett er kanskje det mer et symptom på depresjon, enn på angst. Det passer ikke helt med sosial angst eller GAD heller, det føles bare så udefinert, som om alt jeg gjør bare føles mislykket. Selv om jeg godt vet at det ikke stemmer! På en del punkter stemmer det faktisk ikke i det hele tatt. Jeg har lyktes med mye. Skjønner meg ikke lenger på dette med psykiske lidelser... Føler alle diagnoser flyter godt inn i hverandre på et vis 0 Siter
ISW Skrevet 10. juli 2014 Skrevet 10. juli 2014 Synes ikke det du beskriver passer helt med depresjon heller. Etter hva jeg forstår vet ikke en deprimert person godt at tankene ikke stemmer (med mindre vedkommende har lenge vært i terapi for depresjonen). Det høres nesten mer ut som en slags uro for depresjon (jeg har tvangstanker om depresjon fordi jeg frykter depresjon - f.eks hvis jeg klapper en hund og den går, kan hjernen min si "se, selv hunden hater deg" - for eksempel - noe jeg vet at bare er tull). Jeg ville nok uansett ikke gitt opp AD riktig enda. Det er rimelig normalt å få en nedtur etter en ferie - jeg får det rett som det er, kan gå tilbake på jobb og tenke "det var helt jævlig - er det sånn det er å jobbe igjen?" når dagen er ferdig. Så vent og se en stund til :-) 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 11. juli 2014 Forfatter Skrevet 11. juli 2014 Nå er jeg faktisk ganske fornøyd med å bli tatt på alvor av legen som vikariater for min fastlege. Hun er med på at vi skal prøve medisiner fullt ut før vi prøver noe nytt, sånn som min egentlige lege bare rotet med. Henviste meg også til DPS for å få ordentlig hjelp av psykiater og eventuelt psykolog når jeg føler meg klar for det. Noe min fastlege tidligere ikke ville gjøre. Da skulle det vare "godprates" i noen minutter med ting jeg allerede kunne, og innenfor terapeutisk område var "nok" for han, noe symptomene ikke tydet på. Merker det er stor forskjell mell legene, faktisk er ikke de med lengst fartstid de beste, slik jeg nå erfarer. Fikk til og med tips om appen Mindfit til slutt, som kunne være verdt et forsøk å teste ut 0 Siter
larimar Skrevet 12. juli 2014 Skrevet 12. juli 2014 Har du prøvd andre AD? Av og til så må man jo prøve flere typer før man finner en som har virkning. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 12. juli 2014 Forfatter Skrevet 12. juli 2014 (endret) Har du prøvd andre AD? Av og til så må man jo prøve flere typer før man finner en som har virkning. Jepp, har prøvd det meste av de nyere AD med serotoninpåvirkning. Forsøker en siste doseøkning på Efexor og tar en avgjørelse etter 8 uker. Sliter med å komme opp i ordentlige serumverdier på SSRI-ene, også delvis med Efexor, men her vil jeg komme i mål uten hinsides høye doser. 600mg blir siste økning. Skulle jeg kommet i mål med Cipralex som jeg tidligere prøvde, måtte jeg hatt rundt 180mg. Det vil ingen leger gi meg, og det ville jeg dessuten vært noe skeptisk til. Endret 12. juli 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.