Gå til innhold

forvrengt kroppsbilde

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Jeg er en jente på 26 år som de siste årene har fått store problemer med mitt eget kroppsbilde. Jeg trener styrke 5 dager i uka, samt at jeg prøver å få lagt inn 2-3 kardioøkter i tillegg. Jeg når aldri målene mine om hvordan jeg ønsker å se ut, jeg steber stadig lenger og lenger. Jeg er aldri fornøyd. Når jeg ser meg selv i speilet gremmes jeg av det jeg ser. Jeg går med konstant dårlig samvittighet etter jeg har spist og stiller alltid spørsmål til meg selv som: "var det virkelig nødvendig å spise det der?". Jeg har en veldig streng diett, der jeg spiser faste måltider hver dag, aldri noe sukkker og lite karbohydrater. Kcal-inntaket mitt ligger mellom 1500-1700 pr. dag. Spiser jeg noe mer enn dette føler jeg meg elendig. Jeg skjønner at dette begynner å bli et problem. Det lager rett og slett problemer for meg i hverdagen, og gjør det vanskelig for meg å dra ut sammen med venner å kose meg med god samvittighet (det er ikke lenger mulig for meg). Når jeg møter nye mennesker får jeg alltid kommentarer på hvor godt trent jeg er, men dette tror jeg aldri noe på og tuller det som regel bort og tenker at dette er vel noe sånt som alle bare sier. Jeg prioriterer trening foran det aller meste annet i livet mitt og står gjerne opp kl 04:30 for å rekke en treningsøkt de dagene det er nødvendig. Jeg begynner som sagt å skjønne selv at dette er litt over styr, men jeg klarer ikke å endre det. Jeg klarer ikke å bestemme meg for at i morgen, da skal jeg like kroppen min igjen -For det gjør jeg jo ikke. Det gikk opp for meg hvor ille det har biltt den dagen jeg frivillig stakk fingeren i halsen for å kaste opp, en dag jeg følte jeg hadde spist litt for mye. Dette har jeg prøvd flere ganger før, men da har jeg ikke greid å kaste opp. Det skremmer meg at jeg påfører kroppen min dette. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å komme meg ut av dette, jeg ønsker meg en avslappet hverdag med et sunt forhold til mat og trening. Jeg trenger virkelig råd for å komme meg dit.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når det har kommet så langt, er det ingen vei utenom psykologisk behandling.

Bestill time hos fastlegen og få en henvisning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...