Gå til innhold

Utleie fram til overtakelse (nye kjøpere leie)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Et hus er solgt og skal overtas om 10 uker. Men huset er ledig allerede nå. Det er fullt av gamle møbler som skal kastes, og huset må rengjøres ordenlig, gresset klippes jevnlig og alt holdes istand. Fordi det er på en annen kant av landet, og er et dødsbo, er det sliktsomt arvingene å måtte ta oss av dette. fram til overtakelse.

Arvingene har tilbudt de nye kjøperne å bo der fram til overtakelse (10 uker), mot å selv ordne med all kassering, rengjøring, vedlikehold osv. Kjøperne vil også gjerne dette fordi de da kan begynne å flytte inn gradvis (deres nåværende bolig skal også overtas omtrent samtidig som formell overtakelse av ny bolig),

Det vi lurer på, siden dette ikke er helt standard prosedyre, er hva som er viktig å få med i kontrakten. Bør vi også ha depositum osv. Hva med forsikring i leieperioden, hvem skal stå for den. Osv.

Anonymous poster hash: dbb6b...dbc

Fortsetter under...

Et hus er solgt og skal overtas om 10 uker. Men huset er ledig allerede nå. Det er fullt av gamle møbler som skal kastes, og huset må rengjøres ordenlig, gresset klippes jevnlig og alt holdes istand. Fordi det er på en annen kant av landet, og er et dødsbo, er det sliktsomt arvingene å måtte ta oss av dette. fram til overtakelse.

Arvingene har tilbudt de nye kjøperne å bo der fram til overtakelse (10 uker), mot å selv ordne med all kassering, rengjøring, vedlikehold osv. Kjøperne vil også gjerne dette fordi de da kan begynne å flytte inn gradvis (deres nåværende bolig skal også overtas omtrent samtidig som formell overtakelse av ny bolig),

Det vi lurer på, siden dette ikke er helt standard prosedyre, er hva som er viktig å få med i kontrakten. Bør vi også ha depositum osv. Hva med forsikring i leieperioden, hvem skal stå for den. Osv.

Kjøper er ikke villig til å overta nå mot et (lite) fradrag i kjøpesummen for ekstraarbeidet?

Endret av slabbedask
AnonymBruker

Kjøper er ikke villig til å overta nå mot et (lite) fradrag i kjøpesummen for ekstraarbeidet?

Kjøper kan ikke overta før boligene deres er overtatt slik at de har fått pengene for denne. Det er ikke aktuelt med mellomfinansiering i dette tilfelle. 

Kan forsikringen overdras kjøper 10 uker før overtagelse? Jeg hadde i alle fall IKKE betalt forsikring på et hus som andre var i ferd med å flytte inn i og som jeg snart ikke skulle stå som eier på lenger. I en flyttefase er det også gjerne litt hubba-bubba-løsninger på belysning og matlaging f.eks.

AnonymBruker

Jeg har et skrekkeksempel på en slik ordning.

Kjøper fikk lov å flytte inn i huset før betalingen var gjennomført, resultatet var at kjøper ikke betalte, bodde i huset i 10 år mens saken verserte i rettsapparatet, saken var to ganger i høyesterett, før selger fikk kastet denne personen ut av huset.

Selgeren fikk nervesammenbrudd pga hele saken.

Anonymous poster hash: bad8d...06a

Annonse

Jeg har et skrekkeksempel på en slik ordning.

Kjøper fikk lov å flytte inn i huset før betalingen var gjennomført, resultatet var at kjøper ikke betalte, bodde i huset i 10 år mens saken verserte i rettsapparatet, saken var to ganger i høyesterett, før selger fikk kastet denne personen ut av huset.

Selgeren fikk nervesammenbrudd pga hele saken.

Anonymous poster hash: bad8d...06a

Du har et godt poeng. Ved nærmere ettertanke hadde jeg ikke gitt nøklene fra meg før pengene var på konto. Man vet aldri.

Hvis dere har brukt megler i forbindelse med salget, så ville jeg ha spurt vedkommende om hva som bør gjøres formelt.

Når det gjelder forsikring, så ville jeg ha beholdt nåværende husforsikring frem til formell overtakelse i forbindelse med salget.  Strøm er enkelt å overføre til de fremtidige eierne, så skifte av strømabonnement bør kunne gjøres umiddelbart.

Jeg ville ha skrevet en ordinær avtale som beskrev nøyaktig hva den avtalte ordningen skal gå ut på. Det dere jo inngår avtale om, er at fremtidige eiere selv skal stå for tømming og vasking av huset - og til gjengjeld skal de få tilgang til huset i de ti ukene frem til formell overtakelse. Jeg ser for meg at dere ikke bør gi fra dere alle nøkler til huset før den formelle overtakelsen skal finne sted om ti uker. Jeg ville ikke ha formulert dette som en leieavtale, men som en avtale om ryddig og istandsettelse av huset.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...