Gå til innhold

Høyt blodtrykk eller bare overgangsplager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en kvinne på 50 år , og har det siste halve året fått et økende problem med noe jeg best kan beskrive som strømninger som pumpes ut og blir på en måte ubehagelig varm, men ikke svett og jeg føler at hjerte pumper hardere kraftigere. Var hos fastlegen (i en annen sammenheng) og tok endel blodprøver og målte blodtrykket, som viste seg å være litt høyt ved flere målinger. Gikk derfor med blodtrykksapparat et døgn for å måle. Blodprøvene viste at jeg ikke hadde kommet spesielt langt i forhold til overgangsalderen. Uheldige omstendigheter gjorde at legen min brått ble borte og etter å ha purret på resultatet fikk jeg bare en tekstmelding fra en annen lege om at blodtrykksmålingen viste at jeg ikke trenger å bruke medisin.

Det jeg lurer på er om kjenner seg igjen i beskrivelsen og vet noe om det jeg beskriver bare er begynnende hetetokter eller om det kan ha noe med blodtrykket å gjøre?

Jeg merker det kanskje aller mest når jeg ligger i sengen, kan til og ned vokne av noe som kan minne om hjerteklapp.

Anonymous poster hash: 04eb0...496

Anonymous poster hash: 0fc19...7e6

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er en kvinne på 50 år , og har det siste halve året fått et økende problem med noe jeg best kan beskrive som strømninger som pumpes ut og blir på en måte ubehagelig varm, men ikke svett og jeg føler at hjerte pumper hardere kraftigere. Var hos fastlegen (i en annen sammenheng) og tok endel blodprøver og målte blodtrykket, som viste seg å være litt høyt ved flere målinger. Gikk derfor med blodtrykksapparat et døgn for å måle. Blodprøvene viste at jeg ikke hadde kommet spesielt langt i forhold til overgangsalderen. Uheldige omstendigheter gjorde at legen min brått ble borte og etter å ha purret på resultatet fikk jeg bare en tekstmelding fra en annen lege om at blodtrykksmålingen viste at jeg ikke trenger å bruke medisin.

Det jeg lurer på er om kjenner seg igjen i beskrivelsen og vet noe om det jeg beskriver bare er begynnende hetetokter eller om det kan ha noe med blodtrykket å gjøre?

Jeg merker det kanskje aller mest når jeg ligger i sengen, kan til og ned vokne av noe som kan minne om hjerteklapp.

Anonymous poster hash: 04eb0...496

Anonymous poster hash: 0fc19...7e6

Det du beskriver er ganske vanlige overgangsplager.

Blodprøver har liten verdi når det gjelder hvorvidt man er i begynnende overgangsalder eller ikke, da de vil kunne svinge mye.  I flg. min gynekolog er det nettopp derfor det heter "overgang", man er ikke på den ene eller andre siden.

Anonymous poster hash: a42b3...d42

AnonymBruker

Dette er hetetokter og overgangsalder. Har det akkurat som deg også disse "toktene" uten svette. Men jeg har også hatt en periode med mye nattesvette. Hjertet kan finne på mye rart i denne perioden. Jeg har opplevd ekstraslag, hardere slag/raskere puls. Engster du deg for dette, be om å få tatt et EKG. Blodtrykket har du jo fått beskjed om at er "innafor", selv om det er høyere enn tidligere. Også vanlig ved overgangsalder. 

Anonymous poster hash: 9b188...4b3

Takk for svar, da slår jeg meg til ro med at det er overgangen som er i gang. Er egentlig ikke av den bekymrede typen, men siden fastlegen min plutselig ble borte har jeg ikke hatt noen oppfølging etter at blodtrykket plutselig ble for høyt. Også innbilte jeg meg at hetetokter virker på en annen måte, ikke som en slags innvendig dusj. ja, ja jeg blir vel vant til dette også.

AnonymBruker

Er omtrent på din alder. BMI ca 26. Merker en sjelden gang plutselig økt hjertefrekvens, men blodtrykk har jeg ikke målt. 

Jeg våkner av og til svett om natta, såpass at t-skjorta må skiftes. Etter å ha drukket varm drikke, så "koker" jeg.  Dvs jeg blir søkke-svett, så svett at det bare renner av meg. Min mann, som drikker den varme drikken sammen med meg, sitter upåvirket der- og svetter overhodet ikke...

Jeg husker ikke når dette begynte- eller om jeg alltid har hatt det slik.... Uansett- dette bekymrer meg ikke.

Anonymous poster hash: 95cdb...bcc

Det som har fått meg til å stusse er at jeg ikke svetter, bare en slags innvendig elektrisk dusj. Jeg våkner ikke om natten fordi jeg er svett, men av hjerteklapp eller tunge hjerneslag sammen med den innvendige dusjen. Men jeg slår meg egentlig til ro med at det er undergangen som er på god vei.

Annonse

AnonymBruker

Det som har fått meg til å stusse er at jeg ikke svetter, bare en slags innvendig elektrisk dusj. Jeg våkner ikke om natten fordi jeg er svett, men av hjerteklapp eller tunge hjerneslag sammen med den innvendige dusjen. Men jeg slår meg egentlig til ro med at det er undergangen som er på god vei.

Det du beskriver virker veldig likt slik jeg erfarte starten på overgangen. Etter hvert valgte jeg å begynne med østrogen, og da forsvant disse symptomene umiddelbart.  Jeg var lite plaget med "tradisjonelle" hetetokter, men fikk veldig redusert søvnkvalitet og økte smerter i ledd og muskler. Alt dette forsvant med østrogen.

Anonymous poster hash: a42b3...d42

AnonymBruker

Undergangen faktisk hehe. 

Anonymous poster hash: 9b188...4b3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...