Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt samme leieboer siden 2006, og nå er det på høy tid at husleien blir økt. Vedkommende har betalt 6500 kroner i måneden hele tida, og da er leiligheten på 73 kvm, stor veranda på 20 kvm, egen garasje og stor bod i kjelleren. Vet h*n har betalt for lite, men jeg ønsker å beholde leieboeren...

Hvordan kan jeg formulere meg skriftlig for å kunne øke leien fra september? Gjengs leie kan jeg ikke ta, for da må jeg gi beskjed over seks måneder i forveien. Gjengs leie for området, og for en leilighet på den størrelsen, er rundt 10-11000 kroner. Jeg kan indeksregulere leien, og da havner den på ca 7300 kroner. Det er det samme som 6500 kroner var verdt for åtte år siden.

Nå i den siste tida har kommunen gitt oss eiendomsskatt, jeg får ikke betalt avdrag på huslånet fordi det blir for dyrt, toalettet i utleieleiligheten hadde lekkasje og måtte pusses opp, og dermed dro det på seg og badet ble utvidet og pusset opp, samt at gangen ble helt ny og alle dører skiftet. Det er mer enn jeg kunne budskjettere med, men det måtte bare gjøres.

Kan noen være kjempesnille og formulere et skriv, der det kommer frem at fra september vil husleia bli på grunn av alle overstående årsaker, bli økt til 7500 kroner (egenlig 200 mer enn hva som er "lov")? Jeg er elendig på å formulere meg om slikt, og skulle gjort det helt siden februar....

Please, anyone?

Skrevet

Du trenger ikke å skrive noe annet enn at husleien vil bli 7.500,- fra september og ferdig med det. Du trenger ikke å formulere det stort mer enn som så:-)

Skriv f.eks...... på grunn av økte utgifter, eiendomsskatt, og manglende indeksregulering i de senere år, så økes husleien til kr. 7.500,- fra 01.09.14.

Dette er nok, selvsagt må du skrive på hans/hennes navn og du må skrive under og husk å dater brevet.

AnonymBruker
Skrevet

Du bør dog huske at dersom du indeksjusterer nå må du vente 1 år før neste øknining (til gjengs leie), i motsetning til 6 måneder dersom du gir beskjed idag. Så du taper ganske mye penger på det, men må man så må man

Skal du høre proff ut så er det bare å pøse på med paragrafer :P Men er ikke noe vits da

Så enten

I henhold til husleieloven § 4-2 vil husleie bli indeksjustert til 7300kr f.o.m septermber 2014 (ikke 7500, du kan men det er ikke "lov", han kommer nok ikke til å klage uansett da)

I henhold til husleieloven § 4-3 vil husleien bli tilpasset til gjengs leie på kr XXXXX f.o.m om 6 måneder fra nå (putt in dato da)

Er han ikke enig i gjengs leie/markedsleie beløp så kan han kreve at den blir fastsatt av en Takstnemnd

Anonymous poster hash: f047d...01f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...