Gå til innhold

Cipralex og 5-htp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med å kombinere disse to preperatene?

Jeg bruker nå 10 mg Cipralex, begynte for 2,5 mnd siden.

Føler meg mye plaget med angstanfall/panikk ennå, hvertfall et par dager i uken.

Kan ha gode perioder, men er preget av tungsinn...

Har sosial angst og moderat depresjon.

Har min første time hos dps til uken, og er engstelig for hva som venter meg der.

Har tidligere hatt en samtale (akutt) med privat psykolog, hun anbefalte videre beh i offentlig og en bok " Tenk deg glad".

Nå har jeg lest masse positivt om 5-htp, og at det kan hjelpe på humør,søvn og stabilitet mtp tungsinn.

Er usikker på om det kan kombineres med Cipralex.

Noen som vet eller har erfaring?

Takk for at du tok deg tid til å lese :-)

YoplaitDouble
Skrevet

Det er ingen god ide og kan i verste fall gi deg serotonergt syndrom.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har erfaring med å kombinere disse to preperatene?

Jeg bruker nå 10 mg Cipralex, begynte for 2,5 mnd siden.

Føler meg mye plaget med angstanfall/panikk ennå, hvertfall et par dager i uken.

Kan ha gode perioder, men er preget av tungsinn...

Har sosial angst og moderat depresjon.

Har min første time hos dps til uken, og er engstelig for hva som venter meg der.

Har tidligere hatt en samtale (akutt) med privat psykolog, hun anbefalte videre beh i offentlig og en bok " Tenk deg glad".

Nå har jeg lest masse positivt om 5-htp, og at det kan hjelpe på humør,søvn og stabilitet mtp tungsinn.

Er usikker på om det kan kombineres med Cipralex.

Noen som vet eller har erfaring?

Takk for at du tok deg tid til å lese :-)

Øk heller til Cipralex 20mg.

Anonymous poster hash: 04a9b...a67

motorPrøysen
Skrevet

Jeg vet ikke om noen overbevisende forskning som tilsier at 5-HTP er effektivt. Mye av virkestoffet blir omdannet til serotonin i leveren. Denne serotoninen når aldri hjernen. Det er imidlertid en teoretisk mulighet for at den økte mengden serotonin i blodet kan føre til skade (i form av fibrose) på indre organer.

Dette er for meg nok til at jeg aldri ville tatt 5-HTP.

YoplaitDouble
Skrevet

Jeg vet ikke om noen overbevisende forskning som tilsier at 5-HTP er effektivt. Mye av virkestoffet blir omdannet til serotonin i leveren. Denne serotoninen når aldri hjernen. Det er imidlertid en teoretisk mulighet for at den økte mengden serotonin i blodet kan føre til skade (i form av fibrose) på indre organer.

Dette har jeg også lest. Jeg vurderte å kjøpe det i utlandet en gang, men lot være nettopp av denne grunn. Selv om dette er "helsekost" i utlandet betyr ikke det at det er like uskyldig som C-vitamin.

Skrevet

Tusen takk for innspill!

Var en del her som jeg ikke hadde tenkt på...

Ønsker jo aller helst et tryllestøv!

"Hokuspokus, bli glad!"

Men da lar jeg det bero litt, men har ikke lyst å øke cipralex.

• 1 år senere...
Skrevet
Den 3.8.2014 at 15.35, motorPrøysen skrev:

Jeg kan bare svare for meg selv, ser at dette er en gammel tråd men likevel.
Jeg er bipolar 2 og har valgt å ikke gå på noen medisiner. Men jeg har 5-HTP som jeg tar når jeg får mange negative tanker.
Det jeg føler 5-HTP gjør med meg er å roe ned tankene mine. Det er som en urolig sjø blir et stille vann.

Men nå har jeg hatt panikk angst nesten hver natt i tre uker og slikt hjelper ikke 5-HTP mot.
Så jeg har fått Cipralex av psykiater. Det gjør ingen ting om jeg blir hyper av det. Men jeg har lest mange andre bivirkninger som man kan få ved bruk av Cipralex. Og dette skremmer meg. For jeg blir ordentlig suicidal når jeg har angst så ofte som jeg har nå. Og få flere negative bivirkninger ved siden av er ikke noe lurt.

Jeg tror årsaken til at jeg våkner kan være søvnapne. Men må inn til utredning før jeg vet med sikkerhet.

Imens må jeg begynne med Cipralex hvis jeg tør...

Skrevet

Jeg har nå sluttet med cipralex, og bruker heller Fontex. Synes det fungerer bedre på depresjon, samt mindre bivirkninger.

Jeg har ennå en uåpnet boks m 5-HTP i skapet, men vurderer stadig om jeg skal prøve eller ei.

Min angst og panikkanfall er stadig økende, jeg er ikke arbeidsfør lenger gr dette. Jeg vil absolutt unngå å ta Sobril, så det holder jeg til noen ganger i mnd. 

Jeg sliter i tillegg med lavt matinntak gr sterk angst. 

Kunne ønske jeg viste mer sikkert om det var trygt å kombinere 5-HTP med antidepressiver... 

AnonymBruker
Skrevet

5-HTP som kosttilskudd når aldri hjernen så det er bortkastet. 

Jeg tåler ikke SSRI og bruker laveste dose nobligan mot depresjon, nesten ingen leger i Norge som kjenner til dette virker det som, dessuten er den jo vanedannende, i USA brukes den "off label" som antideppresiva. Tar du ikke høy Fontex dose og prøver laveste dose nobligan en gang i blant så kan du se om det hjelper. Problemet er at disse kan ikke kombineres i høye doser p.g.a serotonergt syndrom fare.

Anonymkode: cba09...4fa

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...