Gå til innhold

Dette er psykiatri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er akkurat det jeg tviler på, er så usikker på hva som er hva.

Når man tar hensyn til dette med saltet er jeg helt sikkert på at dette skyldes sykdommen.

Anonymous poster hash: 0d9a5...c1a

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

35

• AnonymBruker

11

• slabbedask

9

• *Edvarda*

8

Skrevet

Spørsmålet er om de har slikt tilbud her, tviler sterkt. I natt tenkte jeg på demoner igjen, tenker på å strø salt rundt sengen...men da tråkker jeg jo i salt. Tenker heller å sette frem små boller med salt i. Familien reagerte på det, men sa til min mann "Er du som tror jeg har evner".

Finnes avtalespes i alle fylker tror jeg m denne kompetansen.. Kanskje du kunne være villig til å reise litt? Står jo om din livskvalitet? El har dps et ditt folk n denne tilnærmingen.. Sjekk ut, du el fastlege..
Skrevet

Finnes avtalespes i alle fylker tror jeg m denne kompetansen.. Kanskje du kunne være villig til å reise litt? Står jo om din livskvalitet? El har dps et ditt folk n denne tilnærmingen.. Sjekk ut, du el fastlege..

Må nok reise litt da ja, ca to timer eller tre timer.

Skrevet

Psykoterapi vet jeg ikke hva er, men det har vel noe med psyokoanalysen å gjøre?

Jeg tar medisiner, men noen mener her jeg ikke har blitt bedre selv om det føles sånn ut. Søvn er viktig for meg. Nå er jeg henvist til dps, så får se om jeg får en behandler eller om jeg får avslag. Ellers likte jeg legen min, men han er veldig travel.

Psykoterapi er en samlebetegnelse for ulike former for samtalebasert terapi. Se f.eks. http://www.webpsykologen.no/artikler/behandling-og-psykoterapi/hva-er-psykoterapi/

Det har i utgangspunktet ikke noe mer med psykoanalyse enn med kognitiv terapi å gjøre. Det skal være kompetanse på ditt lokale dps til å gi psykoterapi.

Skrevet

Nå er det en uke siden lege sendte henvisning, går ut fra at det er elektronisk?

Og de har 30 dager på seg å svare, liker ikke å vente på svar. Men leste i et ant svar om det var misstanke om alvorlig sykdom, skulle de svare fortere. Er dette alvorlig? De kjenner meg godt fra før, jeg tror de unnlater å svare for å straffe meg/pine meg. De hater jo meg.

Gjest gjesteleser
Skrevet

Jeg tror ikke du er dum, Stjernestøv. På ingen måte. Men jeg tror du har ganske dårlig filter pga at sykdommen din er så aktiv som den er, da er det mye vanskeligere for deg å skille mellom fornuft og tull. Derfor håper jeg du klarer å gi medisinene tid nok til å fungere, klarer å unngå alkohol, og går med åpent sinn inn i terapien når du får svar fra DPS. Ikke gå inn med holdningen at de hater deg eller er ute etter å straffe deg, det er jeg veldig sikker på at de ikke gjør! Du er en av veldig mange pasienter de har, du er hverken bedre eller verre enn de andre. Selvsagt kan også behandlere bli frustrert om pasienten fortsetter å gjøre motstand eller vegrer å nyttiggjøre seg de hjelpemidlene man får, men av og til er det en del av terapien for pasienten sin del å overvinne denne indre motstanden. De er der for å gjøre ting lettere for deg og hjelpe deg til å få et bedre liv, men da må du hjelpe deg selv litt også!

Vi har ganske forskjellige syn på en del ting jeg og du, men det betyr ikke at jeg tror du er dum eller ser på deg som mindre verdt. Jeg skulle bare ønske at du hadde andre folk rundt deg, som kunne bidra til et litt mer balansert syn på det dere ser på som det åndelige.

Skrevet

Jeg tror ikke du er dum, Stjernestøv. På ingen måte. Men jeg tror du har ganske dårlig filter pga at sykdommen din er så aktiv som den er, da er det mye vanskeligere for deg å skille mellom fornuft og tull. Derfor håper jeg du klarer å gi medisinene tid nok til å fungere, klarer å unngå alkohol, og går med åpent sinn inn i terapien når du får svar fra DPS. Ikke gå inn med holdningen at de hater deg eller er ute etter å straffe deg, det er jeg veldig sikker på at de ikke gjør! Du er en av veldig mange pasienter de har, du er hverken bedre eller verre enn de andre. Selvsagt kan også behandlere bli frustrert om pasienten fortsetter å gjøre motstand eller vegrer å nyttiggjøre seg de hjelpemidlene man får, men av og til er det en del av terapien for pasienten sin del å overvinne denne indre motstanden. De er der for å gjøre ting lettere for deg og hjelpe deg til å få et bedre liv, men da må du hjelpe deg selv litt også!

Vi har ganske forskjellige syn på en del ting jeg og du, men det betyr ikke at jeg tror du er dum eller ser på deg som mindre verdt. Jeg skulle bare ønske at du hadde andre folk rundt deg, som kunne bidra til et litt mer balansert syn på det dere ser på som det åndelige.

Takk for at du ikke syns jeg er dum. Det er til og med vanskelig for dps å vite hva som er sykdom og hva som er åndelighet, når jeg gikk til sjefen var alt sykdom men de andre har vært i tvil. Tenkt jeg har evner, og til og med min mann tror det. Det er vanskelig å vite hva som er hva. Har grunn til å tro at de hater meg, og tror jo jeg får avslag. Vil bare ha et svar, det holder for meg for da vet jeg hvor jeg står. Når behandleren tror jeg har evner, skal jeg da si "nei dette er sykdom"?

Skrevet

Når behandleren tror jeg har evner, skal jeg da si "nei dette er sykdom"?

Høres ut som en noe merkelig "behandler".

Skrevet

Hun var snill, det er ikke det. Hun bare kunne ikke mye om schizofreni, og hun sa sjefen ville nok ment det var sykt men hun snakket ikke til han om det. Jeg tror hun leser her, og jeg beklager virkelig til deg eks behandler. Men du hadde noe du skulle sagt du også da dere kastet meg ut, fordi jeg ikke ville ta medisiner. Du var min behandler men lar han bestemme alt, du var ikke imot at jeg sluttet med medisiner. Men du tørte ikke si det til han, vet du leser her og at du sender meg negative tanker. Hva med tilgivelse? Du er jo kristen. Vet du ikke gidder å svare, du slettet meld min på FB.

Gjest gjesteleser
Skrevet

Jeg syns det er synd at du har vært så uheldig med behandler som du har. En behandler på DPS skal ha bedre virkelighetsforståelse og et mer skeptisk tankesett enn det der, og i de situasjoner der det da faktisk er sånn at behandler tror på sånt selv skal behandler holde det langt unna terapien.

Det er vanskelig for meg å skjule at jeg for min del er ganske fast på at dette ikke er friskt. Jeg kjenner mange som tror på ånder, energier, å kunne snakke med døde, eller tror at de har evner innenfor "det åndelige" eller det alternative. Desverre er det også et fellestrekk blandt dem at de har en ganske sær virkelighetsoppfatning (konspirasjonteorier er hyppige) og at de har en del personlighetstrekk jeg ikke kan se på som friske.  Det jeg syns er vanskeligst er at det er ingen av dem som er istand til å ta en saklig diskusjon om emnet, de føler seg personlig angrepet og blir aggressive. Derfor skjønner jeg litt av hvordan du føler det når du får høre av oss at dette er sykdom, hvorfor du går sånn i forsvar.

Men jeg skulle ønske du kunne klare å legge ned litt av dette forsvaret når det kommer til medisiner og terapi. Det er ingen som prøver å endre deg, vi ønsker bare at du skal kunne oppnå en friskere og helere versjon av deg. Jeg tror at om du klarer det, om du klarer å holde på medisiner og terapi over tid, vil du også se på den åndelige siden på en annen måte. Nå når du er syk blir den veldig dominerende for deg.

Skrevet (endret)

Jeg syns det er synd at du har vært så uheldig med behandler som du har. En behandler på DPS skal ha bedre virkelighetsforståelse og et mer skeptisk tankesett enn det der, og i de situasjoner der det da faktisk er sånn at behandler tror på sånt selv skal behandler holde det langt unna terapien.

Det er vanskelig for meg å skjule at jeg for min del er ganske fast på at dette ikke er friskt. Jeg kjenner mange som tror på ånder, energier, å kunne snakke med døde, eller tror at de har evner innenfor "det åndelige" eller det alternative. Desverre er det også et fellestrekk blandt dem at de har en ganske sær virkelighetsoppfatning (konspirasjonteorier er hyppige) og at de har en del personlighetstrekk jeg ikke kan se på som friske.  Det jeg syns er vanskeligst er at det er ingen av dem som er istand til å ta en saklig diskusjon om emnet, de føler seg personlig angrepet og blir aggressive. Derfor skjønner jeg litt av hvordan du føler det når du får høre av oss at dette er sykdom, hvorfor du går sånn i forsvar.

Men jeg skulle ønske du kunne klare å legge ned litt av dette forsvaret når det kommer til medisiner og terapi. Det er ingen som prøver å endre deg, vi ønsker bare at du skal kunne oppnå en friskere og helere versjon av deg. Jeg tror at om du klarer det, om du klarer å holde på medisiner og terapi over tid, vil du også se på den åndelige siden på en annen måte. Nå når du er syk blir den veldig dominerende for deg.

Så alle de du kjenner er egentlig syke?

Det er veldig vanskelig å vite hva som er hva, er ikke akkurat FBI som er ute etter meg. Det er mange som har sagt jeg har evner, men noen har også sagt det er sykdom. Tar jo medisiner nå motvillig, terapien lar seg vente på seg. Tror ikke jeg er velkommen på dps, hun slettet min meldig på FB og sjefen svarer ikke på e.post. De ser på meg som en pest og plage fordi jeg tenker alternativt, det beste for de hadde vært om jeg tok selvmord. "Sånt skjer" hadde de sagt da og gnidd seg i hendene.

Etter å ha lest bok om hvordan livet på den andre siden er, vel det er bedre der enn her.

Endret av stjernestøv
Skrevet

Så alle de du kjenner er egentlig syke?

Bare hvis de ikke kan forsørge seg selv?

Skrevet

Bare hvis de ikke kan forsørge seg selv?

Og hvis de holder seg i sofaen hele dagen som meg?

Noen ganger får jeg lyst å gi opp, føler det er det jeg har gjort i sommer...bare lagt meg ned og ikke deltatt mye i livet. I dag har jeg lyst å drikke likør.

Gjest gjesteleser
Skrevet

Jeg sier ikke at alle av dem er syke, men at de har trekk som kan sees på som syke. Som så mange andre. Noen av dem er syke, har diagnoser og lavt funksjonsniva, noen av dem er høytfungerende med barn og god jobb. Men de er alle svært søkende og har et behov for å ha noe å tro på, noe som kan gi mening og noe utenom det ordinære.

Ikke gi opp vennen, du fortjener bedre enn dette! Det vil snu!

Skrevet

Jeg sier ikke at alle av dem er syke, men at de har trekk som kan sees på som syke. Som så mange andre. Noen av dem er syke, har diagnoser og lavt funksjonsniva, noen av dem er høytfungerende med barn og god jobb. Men de er alle svært søkende og har et behov for å ha noe å tro på, noe som kan gi mening og noe utenom det ordinære.

Ikke gi opp vennen, du fortjener bedre enn dette! Det vil snu!

Tusen takk. Ja er jo godt å ha noe å tro på, vet ikke hvordan alt skal snu neste uke når skolene begynner. Har lovet å bli sunn og begynne et nytt liv da, jaja. Nå sitter jeg her med likøren min, koser meg ikke :mellow:

Skrevet

Men de er alle svært søkende og har et behov for å ha noe å tro på, noe som kan gi mening og noe utenom det ordinære.

Hvis det var et kriterium for sykelighet må man jo sykeliggjøre alle religiøse.

Gjest Gargamel
Skrevet

Det er veldig mange som tror på at noen har sånne evner, inkludert folk som ellers er veldig rasjonelle og mentalt friske.

http://www.vg.no/rampelys/tro-og-livssyn/annenhver-nordmann-tror-paa-snaasamannen/a/10062553/

Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt om noen psykologer også tror på sånt. Jeg tror ikke psykologer er mer rasjonelle enn andre når det gjelder sånne ting.

Skrevet

Det er veldig mange som tror på at noen har sånne evner, inkludert folk som ellers er veldig rasjonelle og mentalt friske.

http://www.vg.no/rampelys/tro-og-livssyn/annenhver-nordmann-tror-paa-snaasamannen/a/10062553/

Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt om noen psykologer også tror på sånt. Jeg tror ikke psykologer er mer rasjonelle enn andre når det gjelder sånne ting.

Det har du rett i, var feil av meg å kalle det uprofft og tror jeg ble beskyttet av universet. Phu! Forvirrelse :o

Skrevet

Nei, hva personen tror på privat er nå én ting. Men å ta opp dette i en behandlingssituasjon syntes jeg er uprofesjonelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...