Gå til innhold

Friskmeldt for å søke dagpenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så lenge en bruker ens egne penger, er det jo ingen som har noe med hva en gjør.

Mitt innleg var vs å motta ledighetstrygd.

Ok, men da misforstod jeg dine svar på innleggene her, det beklager jeg.

I vårt sosialdemokratiske samfunn er det selvsagt viktig at man bidrar også, men jeg tenker at i noen tilfeller må det være i orden å gå i null, ikke bidra med inntekt og skatter til staten selv om en er frisk, så lenge dette ikke skjer over en lengre periode. Jeg står imidlertid fast ved at jeg har forståelse for at det kan være vanskelig å søke på andre jobber enn det man er utdannet til (uten at dette har noenting å gjøre med jobbstatus). Men hvis situasjonen er prekær, er jeg enig i at det kan være nødvendig.

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

9

• AnonymBruker

7

• umakenverdt

6

• laban

5

Skrevet

Når man er nyutdannet så er det ikke mange som vil tilby deg en jobb i rema kassa heller, uansett om du vil eller ei, det er ikke så kult å ansette noen som sannsynligvis kommer til å bytte jobb snart

Bare å melde seg hos et vikarbyrå. Ikke nødvendig å gå for fast ansettelse hvis man planlegger å slutte så snart man får jobben man egentlig vil ha, men det er viktig å holde seg i gang i tillegg til å få penger inn på konto. Jeg hadde stusset litt hvis jeg skulle intervjue en jobbsøker som hadde sittet hjemme og tutlet med søknader et helt år etter endt utdanning. Jeg ville lurt på om dette var en tafatt og tiltaksløs person.

Nicklusheletida
Skrevet

Bare å melde seg hos et vikarbyrå. Ikke nødvendig å gå for fast ansettelse hvis man planlegger å slutte så snart man får jobben man egentlig vil ha, men det er viktig å holde seg i gang i tillegg til å få penger inn på konto. Jeg hadde stusset litt hvis jeg skulle intervjue en jobbsøker som hadde sittet hjemme og tutlet med søknader et helt år etter endt utdanning. Jeg ville lurt på om dette var en tafatt og tiltaksløs person.

Helt enig ! Det er bare å registrere seg i alle vikarbyrå som finnes, så får man da jobb. I hvert fall de som bor i storbyer.

Skrevet

Noen som vet? Ble helt ør av vedlegg ditt og datt og slik og sånn når jeg søkte om blodpengene. Kjente meg bittelitt beskyttet for skyts når jeg var sykemeldt. Nå blir min status arbeidsledig og mislykket . Hva skulle hun der med all den utdanningen? Klarer hun ikke å jobbe ? Vil hun ikke jobbe? Psykolog sa hun ikke kunne begripe hvorfor jeg ikke kunne hoppe inn i assistent aktig jobb.. Føles feil for meg..:( spurte om hun ville jobbet som hjelpepleier. Ja- om det var nødvendig så.. skremmende hvordan en kan venne seg av med folk burde jeg bitt i det suuuuure eplet og tatt på meg et oppdrag m mindre ansvar og forventning? bare for å delta... Redd følelsen av å være udugelig da vil sønderknuse meg ytterligere., f eks ikke være i posisjon til fagmøte og befinne meg nederst på rangstigen. Det hadde dog vært for trygt til å være sant det siste.. Men alt jeg ville gå glipp av ..Hva ville jeg vunnet på dette ? .. Kanskje å utfordre isolasjon - grusomt å så sjelden forholde seg til folk. Jeg er glad i mennesker og redd mennesker . Huff. Livet kunne vært litt mer fylt med menig og variasjon - det svinner.. . Må visst lage meg litt substans i dagene og se om jeg klarer å overbevise en arbeidsgiver :(( Trnker hull i cv en blir brukt mot meg , siste jobb ref vil gi meg god omtale , men jeg ble jo sykmeldt etter få mnd, smufs,,og vil jeg klare å jobbe, aner ikke det heller. Redd .

Du virker en smule paranoid for tiden? Finnes medisiner mot sånne ting.

Skrevet

Du virker en smule paranoid for tiden? Finnes medisiner mot sånne ting.

Skal jeg dopes ned for å beherske livet tenker du? Ja , får jeg jobb vil jeg be fastlege om haugevis av " nervedempende " , men vet ikke om jeg får.. Han sa @ du blir så trøtt av slike ting".. Jeg sa jeg var så redd det samme som siste arb skulle skje igjen.. Vedkommende sa vi kunne snakke om det når det evt ble aktuelt. Paranoid pf , jeg? Synes ikke jeg oppfyller disse kriteriene til tross for at jeg føler det er meg mot verden:(((( Men jeg er ikke slem, jeg ønsker ikke skylde på noen. Jeg vet at min angst skyldes meg selv og min " hang" til å bli satt ut og tenke at jeg ikke er bra nok og at noen vil henge meg ut for det:((((
Skrevet

Mener du heller syk enn arbeidsledig?

Jeg synes så tydelig du skrev omtrent det motsatte for kort tid siden - at du heller ville melde deg ledig for å få dagpenger, enn å godta en sykdomsdiagnose og søke om AAP?

Du har hatt ganske god tid på å tenke og føle nå. På tide å gjøre noe med situasjonen - du kan gruble videre etterpå. Som jeg har skrevet tidligere: Det er ganske ego å la familiens økonomi lide fordi du er opptatt med fasaden og ditt eget indre.

enig i at jeg er et selvopptatt krek. Grøsser overvhvordan jeg ikke er noe godt eksempel for barna mine. De tror de har en lat mamma:((((
Skrevet

Jeg synes en skal ta en hvilken som helst jobb fremfor¨å være arbeidsledig. Så får en stå på og prøve å finne jobber som er stadig mer relevant for det det en er utdannet for.

Kunne aldri tenkt meg å la samfunnet betale for meg dersom jeg var arbeidsfør.

synes du er litt " eplekjekk" nå.. Men ikke et uventet svar. Folk som aldri møter motgang kan bli en smule glatte og lett fordømme folk i en annen situasjon ..Jeg vet ikke om jeg feiltolket deg , men snakker av erfaring ift hvordan jeg blir møtt av omgivelsene. Kjennes ut som en nedtur nesten ikke til å bære og bare kaste all utdannelse ( yrkesstolthet og verdier på båten , da er det - nesten bedre å gi opp. Mulig jeg er blindet, men kjenner det slik. Utdanningen er meg
Skrevet

Skal jeg dopes ned for å beherske livet tenker du? Ja , får jeg jobb vil jeg be fastlege om haugevis av " nervedempende " , men vet ikke om jeg får.. Han sa @ du blir så trøtt av slike ting".. Jeg sa jeg var så redd det samme som siste arb skulle skje igjen.. Vedkommende sa vi kunne snakke om det når det evt ble aktuelt. Paranoid pf , jeg? Synes ikke jeg oppfyller disse kriteriene til tross for at jeg føler det er meg mot verden:(((( Men jeg er ikke slem, jeg ønsker ikke skylde på noen. Jeg vet at min angst skyldes meg selv og min " hang" til å bli satt ut og tenke at jeg ikke er bra nok og at noen vil henge meg ut for det:((((

Å være litt paranoid - og det å ha paranoid pf - er ikke det samme. Ingen som har sagt at du har paranoid pf.

Skrevet

enig i at jeg er et selvopptatt krek.

Jeg kalte deg ikke et krek.  Jeg påpekte at det er litt selvopptatt å kretse rundt mulige løsninger på den økonomiske situasjonen i månedsvis og bruke energi på å framstille dem som varianter av pest og kolera, mens regningsbunken vokser.  Hva ville du tenkt hvis du observerte at mannen til bestevenninnen din gjorde noe tilsvarende?

Skrevet

Jeg kalte deg ikke et krek.  Jeg påpekte at det er litt selvopptatt å kretse rundt mulige løsninger på den økonomiske situasjonen i månedsvis og bruke energi på å framstille dem som varianter av pest og kolera, mens regningsbunken vokser.  Hva ville du tenkt hvis du observerte at mannen til bestevenninnen din gjorde noe tilsvarende?

- eller hvis partneren gjorde det...?

Skrevet

- eller hvis partneren gjorde det...?

Jeg skrev det først, men syntes det så bedre ut med litt avstand... 

Skrevet

Jeg kalte deg ikke et krek. Jeg påpekte at det er litt selvopptatt å kretse rundt mulige løsninger på den økonomiske situasjonen i månedsvis og bruke energi på å framstille dem som varianter av pest og kolera, mens regningsbunken vokser. Hva ville du tenkt hvis du observerte at mannen til bestevenninnen din gjorde noe tilsvarende?

Mulig dette er hinsides , men ikke i stand til å ta det inn.. Huff!!! Jeg fikk brev fra nav i dag hvor de minte meg på at de hadde vedtatt jeg hadde rettigheter.. Og mvh!!!! Da gjenstår det å se om jeg får noe penger, tipper de finner ut jeg mangler en dokumentasjon el tre. Må jeg være friskmeldt? Er vel friskmeldt indirekte når de avslo Aap? Ja bør ikke tenke på meg selv men familien!
Skrevet (endret)

Å være litt paranoid - og det å ha paranoid pf - er ikke det samme. Ingen som har sagt at du har paranoid pf.

psykolog mener jo jeg har elementer av pf! Ekstremt vanskelig å ta til seg, føler de tråkker på en som er nede.., jeg er ikke " slik"... Psykolog skulle ringe meg, ikke gjort det. Sikkert gitt meg " et protesterende helvete" på båten..Fins det folk som ikke tåler terapi ? Lirer på om jeg er blant dem. Har godtatt mye skyts i livet mitt, når jeg endelig søker støtte og kjemper for ikke p være utenfra styrt får jeg indikasjoner på at alt et min skyld. Da er jeg fortapt. Endret av En namnlaus
Skrevet

Jeg er uføretrygdet og går ut av arbeidskarantenen  i september. Jeg har masse utdannelse men tenker at en vaskejobb hadde vært noe for meg. Da kan jeg pusle for meg selv og ha musikk på ørene. Det er en fin og viktig jobb og man ser umiddelbart det gode resultatet man får av sitt arbeid.

Jeg skulle ønske du innså at det å jobbe "på gulvet" også kan gi deg stolthet og en god følelse av verdighet. Tenk hvordan det hadde sett ut hvis ingen vasket og ingen fjernet søppelet!

Skrevet

Dessverre utgjør dette mye av meg og mine verdier. Kanskje for mye? Men vanskelig å se utenfor. Nå plages jeg med om jeg er en fæl person også, gjør ikke saken bedre:-((( Tenker jeg burde melde meg ut av samfunnet hvis jeg er "sånn" psykolog tenker og tror. Men jeg bør jo ikke tro at psykolog vet alt om meg og livet mitt. Føler meg likevel så utrolig knust, nesten ikke til å bære. Likevel fortrengt alt og sendt noen søknader...

Kanskje? Rystende mye. Hele din identitet er knyttet mot det du har klart å prestere på skolebenken og når dette blir revet bort er det ingenting igjen. Virker det som. 

Hadde jeg vært deg ville jeg sett meg etter et arbeid som ikke krevde så mye av meg, slik at hovedfokuset ditt kan være på å bli bedre. Se på det som midlertidig, en overgangsfase, en nødløsning. Det vil være langt enklere å forklare dette fremfor et hull i CV`n som vokser seg større for hver dag.

Skrevet

psykolog mener jo jeg har elementer av pf! Ekstremt vanskelig å ta til seg, føler de tråkker på en som er nede.., jeg er ikke " slik"... Psykolog skulle ringe meg, ikke gjort det. Sikkert gitt meg " et protesterende helvete" på båten..Fins det folk som ikke tåler terapi ? Lirer på om jeg er blant dem. Har godtatt mye skyts i livet mitt, når jeg endelig søker støtte og kjemper for ikke p være utenfra styrt får jeg indikasjoner på at alt et min skyld. Da er jeg fortapt.

Det finnes folk som nyttiggjør seg terapi dårlig.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan vite om "du er slik" siden du har et lite realistisk og ekstremt negativt syn på hva det kan innebære at mennesker har relasjonsvansker eller trekk av personlighetsforstyrrelser. Siden du har denne urealistiske oppfatningen av hva det kan innebære, så blir det vanskelig å ta dine egne vurderinger av hvorvidt du har trekk av pf på alvor. Du forholder deg, etter min oppfatning, for øvrig  relativt sært til en del av de kommentarene du får her på dol. Jeg synes du er rask til å tillegge folk oppfatninger om deg som de ikke har uttrykt.

Skrevet

Kanskje? Rystende mye. Hele din identitet er knyttet mot det du har klart å prestere på skolebenken og når dette blir revet bort er det ingenting igjen. Virker det som.

Hadde jeg vært deg ville jeg sett meg etter et arbeid som ikke krevde så mye av meg, slik at hovedfokuset ditt kan være på å bli bedre. Se på det som midlertidig, en overgangsfase, en nødløsning. Det vil være langt enklere å forklare dette fremfor et hull i CV`n som vokser seg større for hver dag.

Jeg søker stillinger innenfor "min bransje ", prøver likevel desperat å finne noe med mindre ansvar . Villig til å ta på meg korte vikariat for å teste ut min arbeidsevne og kapasitet. Prøver å tenke at dette handler om å komme seg ut av isolasjon. Skrevet e post til en overordnet og spurt om de kan bruke meg " på no vis".. Når jeg sykemeldte meg var jeg ikke klar for dette på tross av tilbud. Nå er jeg desperat og- er åpen for det meste( men zoomer meg inn på stillinger uten mye krav :( Så jeg svelger kameler. Er ikke komfortabel m å motta ledighetstrygd. Levd på feriepenger i sommer.
Skrevet

Er ikke komfortabel m å motta ledighetstrygd. 

Det står det respekt av.

Anonymous poster hash: dbd2d...573

Skrevet

Jeg søker stillinger innenfor "min bransje ", prøver likevel desperat å finne noe med mindre ansvar . Villig til å ta på meg korte vikariat for å teste ut min arbeidsevne og kapasitet. Prøver å tenke at dette handler om å komme seg ut av isolasjon. Skrevet e post til en overordnet og spurt om de kan bruke meg " på no vis".. Når jeg sykemeldte meg var jeg ikke klar for dette på tross av tilbud. Nå er jeg desperat og- er åpen for det meste( men zoomer meg inn på stillinger uten mye krav :( Så jeg svelger kameler. Er ikke komfortabel m å motta ledighetstrygd. Levd på feriepenger i sommer.

Bra at du søker jobber. Det vil sannsynligvis være best for deg om du kan starte deltid.

Skrevet

Må jeg være friskmeldt? Er vel friskmeldt indirekte når de avslo Aap?

Jeg vet ingenting om sånt, beklager.  Men jeg tror det er lurt å la være å anta noe, men forhøre seg og dokumentere (for seg selv) hva man får beskjed om av hvem og til hvilket tidspunkt.  Det er sikkert mange regler og frister å forholde seg til for begge parter.     

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...