Gå til innhold

Stygg langvarig hoste


Gjest Golds

Anbefalte innlegg

Hei, håper noen kan hjelpe meg med dette.

Jeg har hatt en stygg hoste i over en måned uten at den har gått over eller blitt bedre. Hosten begynte som ren tørrhoste, særlig om natten, men har gått over til å bli mer slim hoste. Hosteanfallene kommer ofte, og de er så kraftig og ukontrollert at jeg noen ganger brekker meg. Jeg har forsøkt hostasaft, bla Cosylan uten at det har hjulpet. Jeg har kun hatt feber et par dager, og nesten begynte ikke å renne før denne siste uken. Halsen føles forøvrik ikke sår i det hele tatt.

Noen som har forslag til hva dette kan være og om det finnes medisiner jeg kan ta for å bli bedre. Er det bakteriellt eller virus?

Ellers kan jeg si at jeg er 24 år, ikke røyker og ellers frisk. Fikk Hosten i Hellas.

Håper virkelig en lege kan hjemlpe meg men er selvsagt takknemlig for alle fornuftige svar.

Påforhånd takk :-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Golds vedr. stygg langvarig hoste.

De fleste anfall med tørrhoste og gjerne ledsagende heshet skyldes virus. det er typisk at hosten blir værre i flat leie, da blir det økt blodtilførsel rundt stemmebåndene, slik at de hovner opp og blir enda mer irritert. Dersom du ikke har feber, økende smerter eller grønlig oppspytt, er det neppe bakterielt.

En mulig årsak kan være kikhoste; hosteanfallene ved denne er meget kraftige, og kan gi brekninger og vansker med innpust. Antibiotika er oftest unødvendig. Sykdommen kan påvises ved en blodprøver. Mykoplasma-lungebetennelse er en annen mulighet, dette må sees med blodprøve, og behandles med antibiotika dersom du har feber.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spes. allmennmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Golds vedr. stygg langvarig hoste.

De fleste anfall med tørrhoste og gjerne ledsagende heshet skyldes virus. det er typisk at hosten blir værre i flat leie, da blir det økt blodtilførsel rundt stemmebåndene, slik at de hovner opp og blir enda mer irritert. Dersom du ikke har feber, økende smerter eller grønlig oppspytt, er det neppe bakterielt.

En mulig årsak kan være kikhoste; hosteanfallene ved denne er meget kraftige, og kan gi brekninger og vansker med innpust. Antibiotika er oftest unødvendig. Sykdommen kan påvises ved en blodprøver. Mykoplasma-lungebetennelse er en annen mulighet, dette må sees med blodprøve, og behandles med antibiotika dersom du har feber.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spes. allmennmedisin og idrettslege.

Tusen takk for svar. Siden jeg ikke har feber har du spart meg for et legebesøk. Tusen takk :-)

Hilsen Golds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...