Gå til innhold

Redd pga høy puls


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 timer siden, stjernestøv skrev:

Har jeg hatt høy puls så lenge tro? 

Har du aldri målt det hos legen?

Anonymkode: 90c38...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du aldri målt det hos legen?

Anonymkode: 90c38...569

Nei. Og det står når man tar xeplion skal det følges opp med måling av puls og blodtrykk, det driter de i. Er ikke det psykiatrien sitt ansvar? Han er jo sykepleier han som kommer til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nei. Og det står når man tar xeplion skal det følges opp med måling av puls og blodtrykk, det driter de i. Er ikke det psykiatrien sitt ansvar? Han er jo sykepleier han som kommer til meg. 

Har du nevnt dette med den høye pulsen for psykiateren? Eller sykepleieren? Om du skaffer deg en treningsklokke som måler pulsen kan du jo følge med selv også og vise dem målingene (de lagres i en app på telefonen med den klokka jeg har i alle fall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lillemus skrev:

Har du nevnt dette med den høye pulsen for psykiateren? Eller sykepleieren? Om du skaffer deg en treningsklokke som måler pulsen kan du jo følge med selv også og vise dem målingene (de lagres i en app på telefonen med den klokka jeg har i alle fall).

Nei har ikke det, har blitt vant til det men ble redd da blodtrykket og var høyt. Nå er jeg redd fordi pulsen er høy og, de bryr seg jo ikke. Har skrevet melding i dag og,legesenteret skulle ringe meg opp igjen...ikke sikkert jeg kommertil i dag. Syns det er rart ikke psykiateren kan skrive ut pranalol,da er de vanskelige. Vet at dette kommer seg av medisiner og tok ikke seroquel i natt, sov ikke i natt og er redd nå. Har de sånn treningsklokke på apoteket? Men det hørtes litt innviklet ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nei har ikke det, har blitt vant til det men ble redd da blodtrykket og var høyt. Nå er jeg redd fordi pulsen er høy og, de bryr seg jo ikke. Har skrevet melding i dag og,legesenteret skulle ringe meg opp igjen...ikke sikkert jeg kommertil i dag. Syns det er rart ikke psykiateren kan skrive ut pranalol,da er de vanskelige. Vet at dette kommer seg av medisiner og tok ikke seroquel i natt, sov ikke i natt og er redd nå. Har de sånn treningsklokke på apoteket? Men det hørtes litt innviklet ut. 

Jeg kjøpte min via Elkjøp, min heter Garmin Vivomove HR - den er veldig enkel og grei. :) Du må laste ned en app i tillegg da, få samboeren eller et av barna dine til å hjelpe deg om du ikke får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Jeg kjøpte min via Elkjøp, min heter Garmin Vivomove HR - den er veldig enkel og grei. :) Du må laste ned en app i tillegg da, få samboeren eller et av barna dine til å hjelpe deg om du ikke får det til.

Ok. Takk for tips,høres jo bra ut. Går det ikke an å kjøpe et apparat som måler pulsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til du har vært hos legen før du slutter med medisin eller kjøper en klokke. Disse klokkene med pulsmåler er ikke alltid så nøyaktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Takk for tips,høres jo bra ut. Går det ikke an å kjøpe et apparat som måler pulsen?

Det gjør det sikkert, men klokka måler den jo hele tiden slik at du kan følge med. Er det ikke mer tungvindt med noe du må koble til ens ærend for å måle pulsen? Bare det vil jo kunne stresse litt slik at pulsen går opp. Med en klokke kan du jo sjekke pulsen når du våkner uten at du trenger å stå opp av sengen en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fionys skrev:

Vent til du har vært hos legen før du slutter med medisin eller kjøper en klokke. Disse klokkene med pulsmåler er ikke alltid så nøyaktige.

Sykepleieren ringte nå og vi var veldig uenige,selvfølgelig er det ikke medisinene sin skyld...det kan være så mye ant. Og jeg gjorde noe dumt når jeg ikke tok seroquel og ikke sov. Håper bare jeg kommer til lege i dag. Å er ikke de klokkene nøyaktige, da er det jo ikke vits i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fionys skrev:

Vent til du har vært hos legen før du slutter med medisin eller kjøper en klokke. Disse klokkene med pulsmåler er ikke alltid så nøyaktige.

Jeg har brukt min i 2-3 mnd nå og den er absolutt nøyaktig nok til mitt bruk, både når den måler hvilepuls og når jeg er i høy aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lillemus skrev:

Det gjør det sikkert, men klokka måler den jo hele tiden slik at du kan følge med. Er det ikke mer tungvindt med noe du må koble til ens ærend for å måle pulsen? Bare det vil jo kunne stresse litt slik at pulsen går opp. Med en klokke kan du jo sjekke pulsen når du våkner uten at du trenger å stå opp av sengen en gang.

Leste at de var unøyaktige nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Og det står når man tar xeplion skal det følges opp med måling av puls og blodtrykk, det driter de i.

Måler de ikke blodtrykket når du er innom? Min erfaring er at leger pleier å være veldig ivrige på å gjøre akkurat det. Når jeg en sjelden gang er innom fastlegen, tar de blodtrykket uansett hva jeg kommer for, liksom. Selv om det aldri har vært i nærheten av høyt - da jeg var høygravid, var det så lite "synlig" på blodtrykket at legen lo.

5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Leste at de var unøyaktige nå.

Det er ikke sikkert at tallet er det viktigste, men om pulsen er relativt stabil og "normal" (på den måten at det er forskjell på hvile og aktivitet). På den annen side er det ikke noe vits i å bli overfokusert på pulsmåling hvis du er litt engstelig i utgangspunktet.

7 timer siden, stjernestøv skrev:

Har jeg hatt høy puls så lenge tro? 

Du får tenke at det ikke har vært farlig hvis du har hatt det i fem år  ;) Mener ikke å være flåsete, altså. Hvis det er oppgitt som bivirkning, finnes det trolig noen grenser for når man skal sette inn tiltak også? Det kjenner nok legen din til.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, stjernestøv skrev:

Leste at de var unøyaktige nå. 

De kan gi deg en pekepinne på hvordan pulsen er, men de koster jo litt de som er gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, laban skrev:

Måler de ikke blodtrykket når du er innom? Min erfaring er at leger pleier å være veldig ivrige på å gjøre akkurat det. Når jeg en sjelden gang er innom fastlegen, tar de blodtrykket uansett hva jeg kommer for, liksom. Selv om det aldri har vært i nærheten av høyt - da jeg var høygravid, var det så lite "synlig" på blodtrykket at legen lo.

Det er ikke sikkert at tallet er det viktigste, men om pulsen er relativt stabil og "normal" (på den måten at det er forskjell på hvile og aktivitet). På den annen side er det ikke noe vits i å bli overfokusert på pulsmåling hvis du er litt engstelig i utgangspunktet.

Du får tenke at det ikke har vært farlig hvis du har hatt det i fem år  ;) Mener ikke å være flåsete, altså. Hvis det er oppgitt som bivirkning, finnes det trolig noen grenser for når man skal sette inn tiltak også? Det kjenner nok legen din til.
 

Nei de pleier ikke måle blodtrykket mitt, men jeg er ikke så ofte til lege heller. For noen år siden sa en lege at det var litt høyt,men ikke faretruende høyt. Vet ikke hva det betyr. Men henger ikke puls og blodtrykk sammen? Sykepleieren sa blodtrykk var no helt annet enn puls. 

Er jo overfokusert nå,men sykepleieren sa det var etter jeg målte blodtrykket jeg fikk alle disse ideene,men det er jo klart jeg blir redd for både puls og blodtrykk. 

Hvordan kan legen vite hva høy puls og høyt blodtrykk kommer av? De er jo ikke synsk heller,skulle overlate det til legen sa sykepleieren. Ja det høres jo veldig trygt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fionys skrev:

De kan gi deg en pekepinne på hvordan pulsen er, men de koster jo litt de som er gode.

Ok. Spørs om jeg i det hele tatt har råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hvordan kan legen vite hva høy puls og høyt blodtrykk kommer av? De er jo ikke synsk heller

Nei, men de er leger? Jeg tror det finnes en god del "typiske" årsaker til høyt kolesterol, høy puls, høyt blodtrykk osv. Men selv er jeg lykkelig uvitende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, laban skrev:

Nei, men de er leger? Jeg tror det finnes en god del "typiske" årsaker til høyt kolesterol, høy puls, høyt blodtrykk osv. Men selv er jeg lykkelig uvitende.

Ok. Har ikke så mye tro på leger, de gjetter seg frem til ting uten å undersøke skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske lett å sjekke pulsen sin. Tell på halsen eller håndleddet i 15 sekunder og gang med 4. 

Det finnes også apper hvor du kan sjekke på fingeren. 

Hvis du både har høy puls og høyt blodtrykk er betablokker (men ikke Pranolol) den beste behandlingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er ganske lett å sjekke pulsen sin. Tell på halsen eller håndleddet i 15 sekunder og gang med 4. 

Det finnes også apper hvor du kan sjekke på fingeren. 

Hvis du både har høy puls og høyt blodtrykk er betablokker (men ikke Pranolol) den beste behandlingen. 

Endelig kom du inn i bildet. 

Sønnen min tok pulsen min nå og den er på 103 nå. Hva er den beste betablokkeren da? Håper jeg kommer til lege i dag men det spørs, de tok bare inn akutt tilfeller. Hva mener du om seroquel? Kan jeg ta det om kvelden selv om jeg har høy puls?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...