Gå til innhold

Seroquel og propranolol - Maks doser for angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har klart å sove 6 timer sammenhengende før første oppvåkning i går natt. Sov totalt 9 timer i går natt. Så lenge sammenhengende søvn har jeg aldri hatt siden 6-7 år tilbake, hvor jeg klarte dette enkelte ganger.

Jeg har jo økt Seroquel litt mer enn på pakningsvedlegget (som jeg skal si fra om ved neste time - men som helt sikkert er OK).

Jeg har ingen bivirkninger av de to medisinene, med unntak av litt svak prikking i hendene en liten halvtime etter jeg har tatt propranolol (som raskt blir borte).

Hva er å regne som effektiv dose Seroquel mot angst, og hvor mye er for mye? Ser ut til at denne kombinasjonen ikke er så dum på meg. Jeg er litt roligere i sosiale settinger - noe jeg hovedsaklig mistenker propranolol for. Slipper den forferdelige nevrotiske typen angst. Jeg kan jo be om serumprøve ved neste lege besøk, men de spesifiserer de vel bare ut i fra et intervall, hvor store deler ikke gjelder for mitt tilfelle, da jeg kun har sosial angst og generalisert angstlidelse.

Så et litt teknisk spørsmål til NHD: Hva er det som demper såkaldt "tankekjør"? Dette nevnes aldri for SSRI-er, etc, så er dette noe som har med dopamin å gjøre? Vil jeg få disse morsomme forbrenningsproblemene så fort jeg kommer opp i doser som rører dopamin?

Skrevet

Det finnes dessverre ikke serumkonsentrasjonsmåling for propranolol. Når det gjelder maks-dosering av denne, så må det styres etter eventuelle bivirkninger. Får du bivirkninger som symptomgivende lav puls, svimmelhet, uforholdsmessig andpustenhet ved aktivitet eller vesentlig redusert fysisk yteevne, så betyr det at du står på en for høy dose. Standard dose ved bruk mot høyt blodtrykk er jo 160 mg/dag.

Ellers er det utrolig gledelig å se at du sover bedre og at angsten er lavere :)

Skrevet

Det finnes dessverre ikke serumkonsentrasjonsmåling for propranolol. Når det gjelder maks-dosering av denne, så må det styres etter eventuelle bivirkninger. Får du bivirkninger som symptomgivende lav puls, svimmelhet, uforholdsmessig andpustenhet ved aktivitet eller vesentlig redusert fysisk yteevne, så betyr det at du står på en for høy dose. Standard dose ved bruk mot høyt blodtrykk er jo 160 mg/dag.

Ellers er det utrolig gledelig å se at du sover bedre og at angsten er lavere :)

I dag sov jeg ikke like bra, men jeg forsøker å øke dosen seroquel. Skulle ikke overraske meg om jeg har lav absorbsjon her også. 150mg og ingen følelse av å være grønnsak, møblement eller plante. Kan teste med 20mg propranolol i stedet også. Kan tydeligvis svelge unna det meste av medisiner uten å føle meg veldig påvirket av dem :P Men jeg må jo også avvenne meg et litt for høyt imovane-forbruk, så det kan også være årsaken til litt dårlig søvn i natt...

Men seroquel + propranolol fungerer bedre enn høy dose efexor, men fjerner foreløpig ikke alle symptomer. Fortsatt litt muskelstramming og urolig mage. Føler på en måte også at jeg har litt lettere for å si nei, og ikke bare være enig eller svelge unna ting når jeg egentlig mener andre ting om temaer. Og det er bra.

Skrevet (endret)

Prøvde 200mg Seroquel i går, for å ha prøvd ut effekten av litt ulike doser.

Det ga helt klart effekt på angst, men, jeg føler meg nå ganske tung og nedsløvet, og kunne egentlig tenkt meg å sove noen timer til. Er denne sløvende og trøttende effekten forbigående? Kan det tenkes at jeg er trøtt og slapp fordi jeg endelig slapper av i kroppen, og egentlig har underskudd på hvile? Ser NHD svarer det i flere poster når folk spør om ssri og trøtthet. Synes det først var nå som jeg tok såpass høy dose at effekten på søvn begynner å bli ordentlig god (uten å blande med imovane nå)... :)

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Du må vel opp i ca 200 mg for å få effekt på noe annet enn bare søvnen. Ja, det kan godt hende at du har opparbeidet deg et skikkelig søvnunderskudd og endelig greier å slappe av litt. Kanskje prøve å ta medisinen litt tidligere og legge deg litt tidligere på kvelden?

Uansett veldig godt å se at kombinasjonen fungerer på deg og at angsten bedres! Kanskje du ikke trenger Brintellix i det hele tatt?

Skrevet

Prøvde 200mg Seroquel i går, for å ha prøvd ut effekten av litt ulike doser.

Det ga helt klart effekt på angst, men, jeg føler meg nå ganske tung og nedsløvet, og kunne egentlig tenkt meg å sove noen timer til. Er denne sløvende og trøttende effekten forbigående? Kan det tenkes at jeg er trøtt og slapp fordi jeg endelig slapper av i kroppen, og egentlig har underskudd på hvile? Ser NHD svarer det i flere poster når folk spør om ssri og trøtthet. Synes det først var nå som jeg tok såpass høy dose at effekten på søvn begynner å bli ordentlig god (uten å blande med imovane nå)... :)

Jeg ble sløv om morningen da jeg tok seroquel, kom meg ikke opp tidlig som nå. Men ble jo vant til å stå opp tidlig da jeg var innlagt, men der og var jeg tungt og sløv om morningen da jeg tok seroquel. Gikk ikke over på meg.

Skrevet

Beste for angst er valium.

Anonymous poster hash: 11d70...e07
Skrevet

Er oppe i 5 espresso og 3-4 vanlige kopper kaffe i dag. Har begynt å våkne opp litt etter hvert nå :)

Men det alle sier om at man blir like døsig av 50mg seroquel, som av det 10-dobbelte, eller at 10mg Tolvon er minst like søvndyssende som 60mg - Det stemmer ikke på meg. 50mh Seroquel er knapt merkbart. Og det var først oppe i 200mg jeg fikk noen form for hangover dagen etter.

Seroquel har ikke gjort meg til grønnsak, selv om jeg følte meg litt sløv på vei til jobb i dag. Totalt sett er jeg mye bedre funksjonelt sett, selv om jeg er litt trøtt. Tror det gir seg etter noen litt gode netter fremover.

Skrevet (endret)

Men hvis Seroquel tar tankespinnet, gjør at du sover bedre og Pranolol nå i en akseptabel dose fjerner den fysiske angsten, er det ikke da egentlig snart mulig å si mission accomplished? :)

Det er fristende å si; drit i Brintellix. Den er jo bare et (dyrt) SSRI pluss Buspiron (i litt kraftigere grad) uansett. 5HT1a-effekten har du allerede med Seroquel, og SSRI har jo fungert dårlig mot angsten din?

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Men hvis Seroquel tar tankespinnet, gjør at du sover bedre og Pranolol nå i en akseptabel dose fjerner den fysiske angsten, er det ikke da egentlig snart mulig å si mission accomplished? :)

Det er fristende å si; drit i Brintellix. Den er jo bare et (dyrt) SSRI pluss Buspiron (i litt kraftigere grad) uansett. 5HT1a-effekten har du allerede med Seroquel, og SSRI har jo fungert dårlig mot angsten din?

Brintellix blir garantert bare en litt kraftig Buspiron på meg, siden serotoninreopptakshemming har tilnærmet null effekt på meg. Så SSRI-delen av Brintellix vil neppe ha noen effekt på meg.

Jeg kan ikke si at Seroquel har tatt alt, men så har jeg jo kun prøvd 200mg en enkelt gang (150 natten før det igjen). Og jeg kan sikkert gå noe høyere i dose også om jeg ønsker det. Men jeg liker ikke listen over alle disse bivirkningene som har med blodet å gjøre - mulig dette er doseavhengig og relatert til litt større påvirkning på dopamin enn det jeg har med dosen som i all hovedsak går på serotonin (og ikke minst antihistamin :P ) ?

Kan vel også tenkes at jeg kan fjerne tolvon nå? Ikke at det egentlig betyr så mye fra eller til, bortsett fra at det blir en heftig coctail å holde styr på :P

Men nå må jeg komme meg til legen igjen om ikke så lenge. 2x 100 tabl på 25mg varer ikke særlig lenge om jeg skal fortsette med 200mg+ (som jeg selv har valgt å dosere fordi leger alltid er så forsiktige i starten).

Skrevet

Jeg ville latt dette stabilisere seg en stund nå (jeg skal ikke gi råd om medisiner selvsagt) - men det er i følge legen min dumt, som sagt, å gjøre mange endringer på en gang. Kan jo også være greit å be legen om 200 mg tabletter, slik at du slipper å føle deg narkoman når du skal ta kveldens antall piller. De koster en del mindre også.

Synes bivirkninglisten til Seroquel er litt rar, spurte legen min om det en gang og han mente at den var feil. Blant annet står jo suicidalitet som en VANLIG bivirkning, underlig nok (hvilket var i mitt tilfelle en grunn til at jeg gjerne ikke ville ta Seroquel). Å ikke gi etter for karbohydrathungeren gjør vel også at man unngår høyt kolesterol, etc.

Du får bare finne ut av hva som gir deg best effekt, fortrinnsvis i samråd med legen :) men 200 mg er vel den dosen som vanligvis anbefales mot angst/depresjon?

Skrevet

Jeg ville latt dette stabilisere seg en stund nå (jeg skal ikke gi råd om medisiner selvsagt) - men det er i følge legen min dumt, som sagt, å gjøre mange endringer på en gang. Kan jo også være greit å be legen om 200 mg tabletter, slik at du slipper å føle deg narkoman når du skal ta kveldens antall piller. De koster en del mindre også.

Synes bivirkninglisten til Seroquel er litt rar, spurte legen min om det en gang og han mente at den var feil. Blant annet står jo suicidalitet som en VANLIG bivirkning, underlig nok (hvilket var i mitt tilfelle en grunn til at jeg gjerne ikke ville ta Seroquel). Å ikke gi etter for karbohydrathungeren gjør vel også at man unngår høyt kolesterol, etc.

Du får bare finne ut av hva som gir deg best effekt, fortrinnsvis i samråd med legen :) men 200 mg er vel den dosen som vanligvis anbefales mot angst/depresjon?

Har ikke merket noen apetittendring foreløpig. Har for øvrig merket tidvis minket apetitt av propranolol. Jeg synes egentlig det må være enklere å spise sunt når jeg får mindre angst og trang til følelsesmessig spising. Mer treningsmotivasjon også, siden angsten ikke sliter meg ut.

2-300mg er vanlig til "mitt" bruk. Men, jeg får jo ta serumprøve og faktisk få sjekket om dette gjelder for meg også, eller om jeg som med nesten alt annet må ta en mye større dose for å få samme serumverdi.

Eneste bivirkninger av seroquel hittil er en svært mild munntørrhet (sammenlignet med efexor som var rene permanente ørken-følelsen i munnen) og døsighet (som jeg setter pris på). Har litt vanskelig for å tro at disse rare bivirkningene har sammenheng med serotoninpåvirkningen, da disse ikke er nevnt på andre AD. Hadde for øvrig satt veldig stor pris på om legen kunne skrevet "antidepressiva" på etiketten, når jeg bruker seroquel i de dosene. Jeg liker ikke at jeg putter i meg antipsykotika, selv om jeg vet at det ikke fungerer som det i mine doser :P

Skrevet

Har ikke merket noen apetittendring foreløpig. Har for øvrig merket tidvis minket apetitt av propranolol. Jeg synes egentlig det må være enklere å spise sunt når jeg får mindre angst og trang til følelsesmessig spising. Mer treningsmotivasjon også, siden angsten ikke sliter meg ut.

2-300mg er vanlig til "mitt" bruk. Men, jeg får jo ta serumprøve og faktisk få sjekket om dette gjelder for meg også, eller om jeg som med nesten alt annet må ta en mye større dose for å få samme serumverdi.

Eneste bivirkninger av seroquel hittil er en svært mild munntørrhet (sammenlignet med efexor som var rene permanente ørken-følelsen i munnen) og døsighet (som jeg setter pris på). Har litt vanskelig for å tro at disse rare bivirkningene har sammenheng med serotoninpåvirkningen, da disse ikke er nevnt på andre AD. Hadde for øvrig satt veldig stor pris på om legen kunne skrevet "antidepressiva" på etiketten, når jeg bruker seroquel i de dosene. Jeg liker ikke at jeg putter i meg antipsykotika, selv om jeg vet at det ikke fungerer som det i mine doser :P

Seroquel er et utmerket antidepressiv / anxiolytikum. Problemet er at man fant ut dette etter at preparatet ble lansert, derfor er og blir det et antipsykotikum. Forsåvidt gjelder det samme med Pranolol, etter lansering fant man effekt mot psykiske lidelser, men det er og blir fortsatt en hjertemedisin.

Med Seroquel er det jo faktisk hovedmetabolitten som utøver mesteparten av effekten, slik at eventuelle variasjoner i forbrenning av medisinen ikke er like relevante som med SSRI. Det var sannsynligvis derfor du fikk såpass gode serumnivåer av Efexor som du fikk, siden det samme gjelder der.

Jeg fikk legen min til å skrive "Mot angst" på etiketten på Zeldox. Sånn unngår jeg at apoteket bruker "dulle- og dalle"-stemmen sin (les: snakke veldig tydelig og med barnslig stemme) når jeg henter den :P

Skrevet

Seroquel er et utmerket antidepressiv / anxiolytikum. Problemet er at man fant ut dette etter at preparatet ble lansert, derfor er og blir det et antipsykotikum. Forsåvidt gjelder det samme med Pranolol, etter lansering fant man effekt mot psykiske lidelser, men det er og blir fortsatt en hjertemedisin.

Med Seroquel er det jo faktisk hovedmetabolitten som utøver mesteparten av effekten, slik at eventuelle variasjoner i forbrenning av medisinen ikke er like relevante som med SSRI. Det var sannsynligvis derfor du fikk såpass gode serumnivåer av Efexor som du fikk, siden det samme gjelder der.

Jeg fikk legen min til å skrive "Mot angst" på etiketten på Zeldox. Sånn unngår jeg at apoteket bruker "dulle- og dalle"-stemmen sin (les: snakke veldig tydelig og med barnslig stemme) når jeg henter den :P

På seroquel må du opp i 300 mg for å få antidrepresiv effekt.

Skrevet

Når jeg tenker meg om står det faktisk "Mot søvnvansker/angstlidelse" på etiketten min. Men det er fortsatt et antipsykotikum da :P Men om det funker for meg, har jeg ikke tenkt å la den formaliteten stoppe meg... Føler de tar den dulle-holdningen likevel jeg. Veldig forsiktige hvertfall, og drar aldri noen unødvendig smalltalk (som de godt kan finne på om jeg henter ut medisiner mot fysiske ting - og de ikke har sett reseptlisten min)... Blir gjerne bare "har du brukt denne før? Vil du ha preparat med samme virkestoff?"

Skrevet

Nå er jeg faktisk blitt usikker på om jeg virkelig skal fortsette med seroquel. Det tar omtrent tre timer fra inntak til jeg er trøtt nok til at det har noen hensikt å legge seg. Og etter første timen går jeg inn i en slags neddopet tilværelse hvor følelser og motivasjon bare blir jevnet bort. Jeg blir i tillegg ekstremt klønete og føler meg klumsete når jeg for eksempel skal rydde kjøkkenbenken eller vaske opp. I tillegg stekte jeg 6 brødskiver i splenda, kardemomme og smør i går av ren likegyldighet. Jeg blir ekstremt tung i kroppen i flere timer før jeg kan legge meg. Jeg tror kanskje jeg skal gå tilbake igjen til kun betablokker og tolvon. Mistenker propranolol som den største søvnhjelpen av disse to medikamentene. Jeg sov ikke spesielt godt i natt heller... Æsj, hadde håpet dette kunne fungere, men føler personligheten min bare blir avflatet i ren likegyldighet. Kanskje noe annet hadde fungert bedre?

Skrevet

Nå er jeg faktisk blitt usikker på om jeg virkelig skal fortsette med seroquel. Det tar omtrent tre timer fra inntak til jeg er trøtt nok til at det har noen hensikt å legge seg. Og etter første timen går jeg inn i en slags neddopet tilværelse hvor følelser og motivasjon bare blir jevnet bort. Jeg blir i tillegg ekstremt klønete og føler meg klumsete når jeg for eksempel skal rydde kjøkkenbenken eller vaske opp. I tillegg stekte jeg 6 brødskiver i splenda, kardemomme og smør i går av ren likegyldighet. Jeg blir ekstremt tung i kroppen i flere timer før jeg kan legge meg. Jeg tror kanskje jeg skal gå tilbake igjen til kun betablokker og tolvon. Mistenker propranolol som den største søvnhjelpen av disse to medikamentene. Jeg sov ikke spesielt godt i natt heller... Æsj, hadde håpet dette kunne fungere, men føler personligheten min bare blir avflatet i ren likegyldighet. Kanskje noe annet hadde fungert bedre?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke konsulterer en psykiater og gjør disse medikamentutprøvningene i samråd med vedkommende? Du "ordner og fikser" på egenhånd, har kjappe dosejusteringer og trekker kjappe konklusjoner - etter min oppfatning for kjappe.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke konsulterer en psykiater og gjør disse medikamentutprøvningene i samråd med vedkommende? Du "ordner og fikser" på egenhånd, har kjappe dosejusteringer og trekker kjappe konklusjoner - etter min oppfatning for kjappe.

Dette er doser NHD har anbefalt når jeg har spurt tidligere. Det er ikke tilfeldig utprøving. Jeg har tidligere kastet bort 4-5 mnd på å finne ut at cipralex ikke fungerte - fordi jeg hadde en lege som brukte helvetes lang tid på opptrapping fordi han antagelig var usikker. Dette er jeg ikke interessert i å gjenta. Jeg har rotet vekk nok verdifull tid av livet mitt på alt for treg opptrapping på meningsløst lave doser. Det fører bare til forverring av tilstanden. Hvis noen av dere har problemer med dette foreslår jeg at dere slutter å lese postene mine og kommer i gang med noe nyttigere.

Skrevet

Dette er doser NHD har anbefalt når jeg har spurt tidligere. Det er ikke tilfeldig utprøving. Jeg har tidligere kastet bort 4-5 mnd på å finne ut at cipralex ikke fungerte - fordi jeg hadde en lege som brukte helvetes lang tid på opptrapping fordi han antagelig var usikker. Dette er jeg ikke interessert i å gjenta. Jeg har rotet vekk nok verdifull tid av livet mitt på alt for treg opptrapping på meningsløst lave doser. Det fører bare til forverring av tilstanden. Hvis noen av dere har problemer med dette foreslår jeg at dere slutter å lese postene mine og kommer i gang med noe nyttigere.

Ja, men NHD har ikke foreslått nøyaktig hvordan du skal gå frem, hvordan du skal monitorere effekt osv. Jeg skjønner at du er lei av fastlegen; poenget mitt var at jeg ikke skjønner hvorfor du ikke oppsøker en psykiater. Siden du er i full jobb, så har du vel også råd til å betale for noen timer hos en helprivat slik at du slipper ventetid? Det finnes mange slike tilbud i Oslo-området.

Skrevet

Ja, men NHD har ikke foreslått nøyaktig hvordan du skal gå frem, hvordan du skal monitorere effekt osv. Jeg skjønner at du er lei av fastlegen; poenget mitt var at jeg ikke skjønner hvorfor du ikke oppsøker en psykiater. Siden du er i full jobb, så har du vel også råd til å betale for noen timer hos en helprivat slik at du slipper ventetid? Det finnes mange slike tilbud i Oslo-området.

Unnskyld min litt krasse kommentar.

Det er slik at med sosial angst er det vanskelig å ta initiativet til å ringe rundt til psykiatere, enten de er offentlige eller private. Så jeg har ikke kommet noen vei ennå, fordi det er et steg å ta. Fastlegen sa at dette var måten å gjøre det på. Hadde egentlig ønsket at hun kunne ha satt i gang prosessen for meg. Hvordan gjør dere andre det?

Ser at en løsning kanskje kan være å ta seroquel på sengkanten, og la tolvon stå for initieringen av søvnen, som jeg kan ta noen timer før uten å plages av likegyldigheten som seroquel gir. I dag er jeg ikke spesielt døsig på samme måte som i går, så seroquel er egentlig bare mest plagsom de timene fra inntatt dose frem til man legger seg. Det kan jo elimineres ved å ta rett før jeg legger meg.

Når det gjelder psykiater har jeg også litt vanskelig for å se hva mer de egentlig kan hjelpe meg med. SSRI og SNRI er utelukket. Aurorix også. Og nå har jo fastlegen satt i gang behandling med mindre tradisjonelle medisiner etter mitt forslag (takk til issomethingwrong) sist. Trisykliske AD og andre gamle ting er også utelukket. Det er ikke så mye igjen å prøve annet enn det jeg nå forsøker og eventuelt brintellix om en stund. Men en magefølelse sier meg at jeg bør utredes for BP, med tanke på den omtrent euforiske følelsen jeg hadde i få dager etter første forsøk med cipralex på en dose som til og med lå under referanseområdet. Jeg klarer ikke glemme de dagene. Det var det beste jeg noen sinne har opplevd. Jeg møtte noe forståelse for at dette kunne ha noe med BP å gjøre etter jeg byttet til ny fastlege i høst. Hun nevnte da at jeg kanskje burde ha stått på stemningsstabiliserende og sa at psykiatere har mer ordentlige tester rundt dette. Er stemningsstabiliserende noe fastlegen kan gi, så man bare kan "trial and error" og se om dette gir mening før man kommer seg til psykiater? Jeg går ut i fra at personer med bipolar lidelse vil merke at det hele faller på plass om de får dette i stedet for/i tillegg til AD?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...