Gå til innhold

Tror jeg er høysensitiv.


merterje

Anbefalte innlegg

Jeg tror nå nesten med sikkerhet at jeg er høysensitiv (HSP). Jeg har ikke vært til noen ekspert ang dette, men begge selvtester (Sand og Aron) viser positiv utslag, også om jeg tar testene flere ganger. Mange av spørsmålene skårer jeg også full pott, og vel så det vil jeg si. Jeg har da ADD, vet ikke om det fins forbindelse mellom disse to fenomen. Bruker Ritalin, det funker bra. Jeg lurer på å melde meg inn i foreningen HSP. Jeg gjengir under her fra det jeg fant på nettet, og det er meg i en nøtteskall :

 

Høysensitive mennesker er i høyere grad enn gjennomsnittet disponert for å bli overstimulert, utmattet, overveldet og stresset. Som høysensitiv trenger man jevnlige pauser for å fordøye alle inntrykkene og hente seg inn og lade batteriet. Når man blir overstimulert og stresset, blir man den verste utgaven av seg selv og mister kontakten med sine ressurser og sterke sider.

 

Videre husker jeg at jeg har lest at HSP har en forestilling om å være perfekt. Hvis de ikke er perfekte, så har får de følelse av forandring av  personligheten. Selv om det i virkeligheten absolutt ikke forandrer personligheten. Slik har ihverfall jeg følt og hatt det, kanskje til en viss grad og kanskje har det.

 

Fint om noen kommer med innlegg her. Kanskje i samme båt, og har lignende å fortelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har funnet en beskrivelse som passer til deg. Men hva skal du med den? Diagnosen din ADD kan jo brukes til noe, nemlig gi deg behandling for ADD. Jeg har ikke helt skjønt hva man skal med beskrivelsen høysensitiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle" jeg kjenner er høysensitive. Det er kjempevanlig men så på moten akkurat nå at man får inntrykk av at det er noe menneskeheten aldri har sett før.

 

Hvis du er det må du passe på å få nok ro og ikke bli overstimulert. Noen tilrettelegging fra samfunnets side kan du ikke regne med for det er et personlighetstrekk og ingen sykdom, og hver og en av oss må ta ansvar for å leve på en slik måte at vi fungerer ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke det er noen måte å få tilrettelagt noe fra samfunnet ved å være høysensitiv. Det er jo kun et karaktertrekk, og det fins jo utallige karaktertrekk hos folk: Men for meg er det viktig å få en stadfesting på at jeg mest sannsynlig har det. Bare det å vite det og gjøre noe utav det, er positivt. Det er ofte sånn at hvis en ikke får sette ord på ting, så forverres det: Det vanskeligste er kanskje uvissheten eller ikke å vite. Kan også nevne at de med ADD som jeg også kan ha tilleggsvansker, og her nevnes overfølsomhet. Men jeg er ikke veldig plaget hverken med det ene eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hvis du tror det vil hjelpe deg å vite er kanskje HSP-foreningen et sted å begynne, men hva mener du med å gjøre noe utav det? Hvis du tenker på å få konkrete tips og råd om hvordan du kan tilrettelegge for å fungere bedre kan du sikkert få det der.

 

For meg ser det ut som en del støttegrupper og forum for ulike lidelser bidrar til å gjøre folk verre fordi medlemmene gir hverandre støtte på hvor fryktelig alt er, og basert på det jeg har lest og hørt fra høysensitivt hold har jeg en mistanke om at det kan være sånn der også. Jeg mener ikke HSP-foreningen nå, men ulike diskusjonsfora og grupper for folk som mener de er høysensitive. Jeg tror det er lurt å lese med kritisk blikk hvis du havner på slike sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle" jeg kjenner er høysensitive. Det er kjempevanlig men så på moten akkurat nå at man får inntrykk av at det er noe menneskeheten aldri har sett før.

 

Hvis du er det må du passe på å få nok ro og ikke bli overstimulert. Noen tilrettelegging fra samfunnets side kan du ikke regne med for det er et personlighetstrekk og ingen sykdom, og hver og en av oss må ta ansvar for å leve på en slik måte at vi fungerer ok.

 

Jeg vet ikke hvor mange av oss som kan kalles høysensitive (om man da forutsetter at det er et klart definert trekk), men jeg tror uansett at mange av oss innimellom føler oss overstimulerte;-) Når jeg drar hjemmefra 5.45 for å slippe rushtrafikk og er hjemme igjen kl. 20, så er jeg glad for å kunne etterlate alle menneskene på jobben der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å vite at man er HSP er kanskje til hjelp på mange måten. Man kan forstå bedre hvorfor man har disse spesielle følelser og væremåte.Og det er greidt å vite at en kan reagerer annerledes enn det "normale". Men som du sier er det ikke noe å grave seg ned etter. Heller ikke tror jeg det er heldig å diskutere og prøve å komme til bunns i dette. Denne foreningen kan kanskje gi tips. Men for meg er det heller viktigst å skjønne karaktertrekket. Når spesielle situasjoner oppstår, kan en kanskje linke det til HSP. Bare det å skjønne at det er grunn til karaktertrekket, kan hjelpe. Det fins helt sikkert mange HSP. Det er grader av alt. F.eks. overstimulering har vi alle iblant. Men så er det ulikt hvor mye og ofte. Dessuten er det spørsmål om det er ødeleggende. Det fins 2 tester en selv kan ta. Det er Sand og Aron sine tester. Jeg har tatt begge flere ganger. Hver gang er jeg testet høysensitiv. Jeg trekker derfor konklusjon at det er reelt for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tatt de testene og fått som resultat at jeg er høysensitiv. Kjenner en del andre som har det også.

 

Det som bekymrer meg er at det virker som en del mennesker (som selv kommer ut som høysensitiv på testene) som nærmest prøver å sykeliggjøre det å være høysensitiv, selv om det egentlig er helt normale personlighetstrekk som vi tydeligvis er mange personer som deler. Skjønner ærlig talt ikke vitsen med den HSP foreningen heller.

 

Ser ikke noe galt i at man reflekterer litt over hvordan man er som person og hvordan det påvirker egne interesser og preferanser, men ser ikke hvorfor man skal grave seg ned i det bare fordi man er introvert, følelsesmenneske og litt var for inntrykk utenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...