Gå til innhold

"Folkeopplysningen" om legemiddelindustrien


Health Freak

Anbefalte innlegg

Men en dose med MDMA vil jo for nærmest 100% av de som tar den, føre til en midlertidig sterk antidepressiv og angstdempende effekt. MDMA "tvinger" serotonin ut i synapsen mellom cellene, altså øker mengden serotonin der.

 

Det beviser vel at serotonin er involvert i angst og depresjon, men hvorfor virker da ikke SSRI?

 

Sammenligner du kokain og ecstasy med SSRI? Jeg håper ikke du mener at SSRI bør kunne (skal) virke på samme måte, det høres ikke helt stabilt ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Health Freak

    23

  • ISW

    18

  • miakami

    15

  • AnonymBruker

    9

Mest aktive i denne tråden

Sammenligner du kokain og ecstasy med SSRI? Jeg håper ikke du mener at SSRI bør kunne (skal) virke på samme måte, det høres ikke helt stabilt ut. :)

 

Nei, det mener jeg ikke. Jeg mener bare at siden rusmidler virker mot angst og depresjon, så beviser det at "hjernekjemi" er involvert i disse lidelsene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kjemi er involvert i alle lidelser, ja til og med alle tanker. Det fordi jeg ikke tror på noe åndelig.

 

Har aldri tvilt på at medisinene som er i salg har enn innvirkning. Men om det er det beste for meg selv over tid, det er et helt annet spørsmål...

 

(Men har forøvrig ombestemt meg mtp. å trappe ned på egen hånd. Såpass mye skylder jeg min behandler, som er et flott menneske.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kjemi er involvert i alle lidelser, ja til og med alle tanker. Det fordi jeg ikke tror på noe åndelig.

 

Har aldri tvilt på at medisinene som er i salg har enn innvirkning. Men om det er det beste for meg selv over tid, det er et helt annet spørsmål...

 

(Men har forøvrig ombestemt meg mtp. å trappe ned på egen hånd. Såpass mye skylder jeg min behandler, som er et flott menneske.)

 

Jeg tenker at så lenge legen din mener at medisinene er bra for deg, så er det sannsynligvis det beste rådet å følge.

 

Hva er alternativene?

Du kan stole på deg selv. Det er ofte ikke så lurt, fordi man sjelden er objektiv rundt seg selv og egen sykdom.

 

Du kan høre på folk på et forum. Hvilket heller ikke alltid er så lurt, vi kan ikke like mye som legen din og vi kjenner deg ikke like godt som legen din gjør.

 

Du kan høre på familie eller venner eller bekjente, som ofte baserer sine råd på artikler fra ukeblader. Neppe lurt det heller.

 

Det er godt mulig at legen blir "lurt" av sminkede artikler fra forskning, men tror likevel legen er den som har best forutsetninger for å uttale seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at så lenge legen din mener at medisinene er bra for deg, så er det sannsynligvis det beste rådet å følge.

 

Hva er alternativene?

Du kan stole på deg selv. Det er ofte ikke så lurt, fordi man sjelden er objektiv rundt seg selv og egen sykdom.

 

Du kan høre på folk på et forum. Hvilket heller ikke alltid er så lurt, vi kan ikke like mye som legen din og vi kjenner deg ikke like godt som legen din gjør.

 

Du kan høre på familie eller venner eller bekjente, som ofte baserer sine råd på artikler fra ukeblader. Neppe lurt det heller.

 

Det er godt mulig at legen blir "lurt" av sminkede artikler fra forskning, men tror likevel legen er den som har best forutsetninger for å uttale seg.

 

Enig i det, men jeg føler ofte at jeg har lurt legen(e) til å tro at jeg er syk og at medisinen(e) har virket. Og nå står det jo i journalen, for evig og alltid, at jeg er syk og at medisinen(e) har virket. Kan jo hende jeg ikke er syk. Men hva vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det mener jeg ikke. Jeg mener bare at siden rusmidler virker mot angst og depresjon, så beviser det at "hjernekjemi" er involvert i disse lidelsene.

Virker rusmidler mot angst og depresjon for alle? Hvorfor er nødvendigvis medisiner det beste alternativet?

Anonymous poster hash: 9e7f2...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg prøvde ecstacy for 11 år siden, merket ingenting, så jeg sa "vi tar fler", jeg merket fremdeles ingenting, mens kameraten min holdt på å gå på veggen av svette og hyperaktivitet. Men jeg brukte fontex på den tiden og jeg visste ikke at ssri fjerner virkningen av ecstasy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker rusmidler mot angst og depresjon for alle? Hvorfor er nødvendigvis medisiner det beste alternativet?

Anonymous poster hash: 9e7f2...ddf

 

Ville tro at det virket på de aller fleste ja. Men det er ingen lur vei å gå, selv ville jeg aldri tatt et illegalt stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tro at det virket på de aller fleste ja. 

 

Fjerner angst og depresjon for alle? Nei, det tror jeg virkelig ikke. 

Anonymous poster hash: 9e7f2...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde en venninne som brukte ecstacy mye, og hun må gå på ssri livet ut nå, fordi det sugde ut lykkestoffet fra hjernen hennes

 

Ja, ecstasy tømmer hjernecellene for serotonin - det er derfor det gir en positiv effekt mens rusen pågår og en tilsvarende nedtur etterpå.

 

Poenget mitt var egentlig bare at denne effekten på en måte beviser at serotonin spiller en rolle i følelsen av tilfredshet og lykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ecstasy tømmer hjernecellene for serotonin - det er derfor det gir en positiv effekt mens rusen pågår og en tilsvarende nedtur etterpå.

 

Poenget mitt var egentlig bare at denne effekten på en måte beviser at serotonin spiller en rolle i følelsen av tilfredshet og lykke.

 

Det blir å såfall kunstig "tilfredshet" og "lykke". Jeg har mer tro å gjøre noe med grunnen til at en ikke har det bra. Men det er vel billigere for samfunnet å kaste piller etter folk.

Anonymous poster hash: 9e7f2...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det blir å såfall kunstig "tilfredshet" og "lykke". Jeg har mer tro å gjøre noe med grunnen til at en ikke har det bra. Men det er vel billigere for samfunnet å kaste piller etter folk.

Anonymous poster hash: 9e7f2...ddf

 

 

Det blir jo et filosofisk spørsmål, egentlig, hva som er kunstig og ikke.

 

Når du har spist et godt måltid, og føler deg tilfreds, så er årsaken til at du føler deg slik at du får en økt serotoninutskillelse i hjernen. Er det "ekte" eller "kunstig"? Det samme kan skje f.eks etter sex.

 

Jeg synes dette er en meget interessant diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det blir å såfall kunstig "tilfredshet" og "lykke". Jeg har mer tro å gjøre noe med grunnen til at en ikke har det bra. Men det er vel billigere for samfunnet å kaste piller etter folk.

Anonymous poster hash: 9e7f2...ddf

 

hos noen er årsaken kjemisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo et filosofisk spørsmål, egentlig, hva som er kunstig og ikke.

 

Når du har spist et godt måltid, og føler deg tilfreds, så er årsaken til at du føler deg slik at du får en økt serotoninutskillelse i hjernen. Er det "ekte" eller "kunstig"? Det samme kan skje f.eks etter sex.

 

Dette er ekte, eller naturlig. Piller er kunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er om å gjøre å definiere "ekte" og "uekte"; en må tenke over hva som gir det beste livet i det lange løp...

 

Klart medisiner (ofte!) virker der og da, men så er spørsmålet om det er smartere å bare gjennomgå disse periodene, i stedet for å kvele det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ganske pragmatisk i den forstand at blir jeg bedre av piller, så er det ikke så nøye for meg om det er ekte eller uekte. På samme måte som at om jeg hadde diabetes, så hadde jeg blåst en lang marsj i om insulinet var ekte eller kunstig. Det gjør jobben, og det er bra.

 

MEN - diskusjonen rundt hva som er ekte og ikke når det gjelder hjernen, er ganske interessant. Til syvende og sist koker jo problemstillingen ned til noe ala The Matrix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ganske pragmatisk i den forstand at blir jeg bedre av piller, så er det ikke så nøye for meg om det er ekte eller uekte. På samme måte som at om jeg hadde diabetes, så hadde jeg blåst en lang marsj i om insulinet var ekte eller kunstig. Det gjør jobben, og det er bra.

Nå er ikke dette tilfellet med diabetes, men hva om du hadde en somatisk sykdom som ble mindre smertefull (og som gjorde at du kunne bruke kroppen i større grad) ved medisinering, men hvor tilfriskningen stagnerte (med medisinering)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...