Gå til innhold

Pustefrekvens


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei

Jeg er en mann på 58 år.

Jeg har lest meg til at normal pustefrekvens for folk i min alder er 12-20 pr minutt i hviletilstand.

Jeg har målt min egen frekvens i hviletilstand til helt ned i 2 til 3 pust i minuttet.

I forbindelse med en lett gåtur i går målte jeg den til 15 i slutten av turen. Har ikke hatt utstyr til å måle frekvensen i søvntilstand.

Er min frekvens så lav i hviletilstand ( har målt denne mange ganger til 2 til 3 pust pr minutt) at jeg bør sjekke dette opp.

Mvh

KH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Allmennlege Kjell Vaage

Når det gjelder vår normale pustefrekvens stemmer det at den normalt i ro ligger mellom 10-20 x i minuttet. Når vi puster inn, fylles lungene med luft. Det er her oksygen utskiftes med karbondioksid. Blodceller tar opp oksygen, samtidig som karbondioksid, et avfallsprodukt, frigis fra lungene. Ved økt behov for oksygen ved sykdom, pustebesvær og lav blodprosent er det behov for økt respirasjon. Når det gjelder din lave pustefrekvens kan jeg vanskelig gi deg svar og om det har noen innvirkning på deg. Ettersom du uten besvær går turer og ikke formidler noe ubehag i forhold til den lave respirasjons frekvens. Vi ser av og til redusert respirasjon frekvens ved bruk av medikamenter som kan ha innvirkning på vårt pustesenter. Morfin kan føre til det. Mitt forslag blir derfor en kontroll hos fastlegen med undersøkelse av lunger og hjerte med tillegg av noen blodprøver etter behov for fastlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...