Gå til innhold

lithium - hva er kriteriene for å få prøve?

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med hypomani på SSRI er du innenfor det bipolare spektrum. Har du også schizofrenilignende symptomer, kan det være schizoaffektiv lidelse. Det er korrekt at litium kan være gunstig ved denne lidelsen.

Du bør få prøve det siden mye annet ikke har virket. Men er du da prøvekanin?

Skrevet

Med hypomani på SSRI er du innenfor det bipolare spektrum. Har du også schizofrenilignende symptomer, kan det være schizoaffektiv lidelse. Det er korrekt at litium kan være gunstig ved denne lidelsen.

Du bør få prøve det siden mye annet ikke har virket. Men er du da prøvekanin?

Ser på meg selv som prøvekanin ja. Når det går år på år, med opptrapping, nedtrapping, ny opptrapping og ny nedtrapping. Om og om igjen. Fordi systemet mener at de har rett til enhver pris. Det er en uholdbar ovenfra-og-ned holdning uten sidestykke!

Skrevet

Sånn kan det gå, jeg har prøvd ut 8 forskjellige medisiner i tillegg til de to jeg står på nå. 

Skrevet

Sånn kan det gå, jeg har prøvd ut 8 forskjellige medisiner i tillegg til de to jeg står på nå. 

Talte over nå i sted (skrev brev til min behandler)...18 forskjellige medisiner på 11 år......

Skrevet

Talte over nå i sted (skrev brev til min behandler)...18 forskjellige medisiner på 11 år......

så viste det seg at alt jeg trengte var litium

(helt til jeg hadde manisk psykose etter det behøvde jeg antipsykotika i tillegg)

Skrevet

Jeg har bare prøvd ut masse antipsykotika, ikke fått prøvd ut SSRI/antidepressiva fordi jeg er bipolar

Skrevet

Til Eksperten: En medisinliste, med effekt/uteblitt effekt/bivirkninger

Jeg skjønner faktisk ikke at det er LOV å gjøre dette...

Zyprexa – vektøkning, uholdbar sløvhet, ingen effekt på hallusinasjoner

Zeldox – vektøkning, ingen effekt på hallusinasjoner

Seroquel – vektøkning, uholdbar sløvhet, ingen effekt på hallusinasjoner

Risperdal – ingen effekt på hallusinasjoner

Abilify – ingen effekt (vagt utprøvd ved akuttenheten)

Solian – vektøkning, økt prolaktin, ingen effekt på hallusinasjoner

Cisordinol – vektøkning, restless legs, god effekt på hallusinasjoner

Xeplion – God effekt på hallusinasjoner

Atarax – noe effekt, men avtagende

Phenergan – ingen effekt

Vallergan – ingen effekt

Zopiklone – ingen effekt

Stilnoct – panikkanfall v/effekt

Sobril – hallusinasjoner

Valium – hallusinasjoner, aggresjon

Nozinan- økt prolaktin, god effekt på angst

Stesolid – Sløvende, god effekt på angst

Zoloft – hypomani, god effekt på angst

Skrevet (endret)

Oi ser på listen din det var noen medikamenter jeg hadde glemt

Da er jeg oppe i 19

Endret av miakami
Skrevet

hvis medisinene ikke hadde gitt restless legs og vektøkning hadde det ikke vært så mange

Skrevet

Hvis du får litium, pass på at de tar blodprøver og sjekker prøvesvarene så du får høy nok dose. All den antipsykotikaen min kunne vært unngått hadde jeg fått virksom dose til å begynne med.

Skrevet

Hvis du får litium, pass på at de tar blodprøver og sjekker prøvesvarene så du får høy nok dose. All den antipsykotikaen min kunne vært unngått hadde jeg fått virksom dose til å begynne med.

Skal kjøre ens ærend til DPS og levere brevet personlig i morgen tidlig. 

Skrevet

Skal kjøre ens ærend til DPS og levere brevet personlig i morgen tidlig. 

good luck

skulle ønske jeg og kunne kjøre. men jeg ble nektet etter innleggelse for mani.

Skrevet

good luck

skulle ønske jeg og kunne kjøre. men jeg ble nektet etter innleggelse for mani.

Nå er et langt brev levert til behandler på DPS. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente på svar... Tålmodighet jeg for tiden IKKE har. Skjelver, kaos i tankene, ingen å snakke med...ingen god kombinasjon.

Skrevet

Nå er et langt brev levert til behandler på DPS. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet og vente på svar... Tålmodighet jeg for tiden IKKE har. Skjelver, kaos i tankene, ingen å snakke med...ingen god kombinasjon.

Håper du får positivt svar. Jeg vet ikke ved schizoaffektiv, men ved min lidelse er det et helt nytt liv med litium (og jeg tror jeg ville vært død uten)

Selv har jeg bestilt time til fastlegen for å snakke om å få tilbake førerkortet.

Skrevet

Fikk nettopp telefon fra psykologen min! Han har lest brevet, samt fått streng telefon fra psykepleieren min! Jeg får ny utredning, gjennomgang av journal, historie og medisiner innen 7.Oktober! Lyyykkeeee!!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...