Gå til innhold

Hva er god krisehåndtering?


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Health Freak

    31

  • slabbedask

    13

  • AnonymBruker

    13

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    6

Haha de skiller mellom vilje og sykdom... spurte fastlegen om han trodde jeg var svindler, men han bare "nei, du er jo ikke det, du er jo syk, men så har du noen andre da, som er det, men de er jo syke på vilja".

Jeg er syk på vilja.

Psykisk sykdom går på viljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha de skiller mellom vilje og sykdom... spurte fastlegen om han trodde jeg var svindler, men han bare "nei, du er jo ikke det, du er jo syk, men så har du noen andre da, som er det, men de er jo syke på vilja".

Jeg er syk på vilja.

Psykisk sykdom går på viljen.

Spurte du legen hva som er kuren mot sykdom på vilja? Jeg merker at viljen min er ganske liten (til alt, inkludert å leve) men kanskje det er pga depresjon ? Får man vilja tilbake dersom man blir kvitt depresjonen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte du legen hva som er kuren mot sykdom på vilja? Jeg merker at viljen min er ganske liten (til alt, inkludert å leve) men kanskje det er pga depresjon ? Får man vilja tilbake dersom man blir kvitt depresjonen ?

Nei, for han sa at det var ikke det som var mitt problem. Men han aner ikke, de er hengt opp i disse definisjonene av sykdom men ser ikke helheten. Siden sykdom er automatisk og vilje er automatisk, så er sykdom og vilje synonymt. Alt er automatisk. Tror ikke det finnes noen kur på det, det måtte vel være at jeg noe usedvanlig skjedde med meg som gjorde at jeg fikk lyst til å være frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir selvsagt noe annet om man har fysiske funksjonshemninger, da går det jo ikke på viljen! Men også der hjelper det selvsagt med optimisme!

 

Hva med psykiske funksjonshemninger?

Anonymous poster hash: 4907d...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spurte du legen hva som er kuren mot sykdom på vilja? Jeg merker at viljen min er ganske liten (til alt, inkludert å leve) men kanskje det er pga depresjon ? Får man vilja tilbake dersom man blir kvitt depresjonen ?

 

Det gjør man. Men ikke sikkert mann fungerer bedre av denn grunn.

Anonymous poster hash: 4907d...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med psykiske funksjonshemninger?

Anonymous poster hash: 4907d...ef9

Det er viljestyrt. Altså hvis jeg får hallusinasjoner eller blir paranoid så er det jo fordi jeg vil det. Samme hvis jeg blir deprimert.

Det er hersketeknikker mot omverdenen... slik at familien min skal føle at de har sviktet, f.eks... eller at omverdenen skal tro at jeg er en taper fordi jeg har problemer...

Det er jo sånn det er da!

Dette er årsakene til psykdom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viljestyrt. Altså hvis jeg får hallusinasjoner eller blir paranoid så er det jo fordi jeg vil det. Samme hvis jeg blir deprimert.

Det er hersketeknikker mot omverdenen... slik at familien min skal føle at de har sviktet, f.eks... eller at omverdenen skal tro at jeg er en taper fordi jeg har problemer...

Det er jo sånn det er da!

Dette er årsakene til psykdom!

 

Hmm. Er dette din helt egen teori?

Anonymous poster hash: 4907d...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Er dette din helt egen teori?

Anonymous poster hash: 4907d...ef9

Nei, det heter psykodynamisk teori. Ifølge den boka jeg leste har alle symptomer et formål, og har en gevinst av noe slag.

Det er bare en filosofi, men jeg mener det er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det heter psykodynamisk teori. Ifølge den boka jeg leste har alle symptomer et formål, og har en gevinst av noe slag.

Det er bare en filosofi, men jeg mener det er korrekt.

 

Det høres ut som det reneste tullball.

Anonymous poster hash: 4907d...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som det reneste tullball.

Anonymous poster hash: 4907d...ef9

Er nok ikke det... er veletablert det der.

Se på det som sjakk... altså terapien/utredningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke teoriene til Freud gått ut på dato?

Anonymous poster hash: 4907d...ef9

Kanskje det, men jeg føler at det er et sjakkspill, i alle fall. Kanskje jeg bare er unormal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viljestyrt. Altså hvis jeg får hallusinasjoner eller blir paranoid så er det jo fordi jeg vil det. Samme hvis jeg blir deprimert.

Det er hersketeknikker mot omverdenen... slik at familien min skal føle at de har sviktet, f.eks... eller at omverdenen skal tro at jeg er en taper fordi jeg har problemer...

Det er jo sånn det er da!

Dette er årsakene til psykdom!

 

Så vi trenger ikke SSRI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BrukerErHeltAnonym

Dette er tullballeri eller myter etter min mening. Aldri har vi hatt mindre krav på oss.

 

Men hvorfor blir den psykiske helsen til ungdom stadig verre?

 

http://forskning.no/psykiske-lidelser-barn-og-ungdom/2013/01/oslo-ungdom-har-fatt-darligere-psykisk-helse

 

Det er en klar økning i psykiske plager blant unge i Oslo, og de er mer plaget enn unge i resten av landet.

 

Øia forteller at jentene rapporterer om langt flere psykiske belastninger eller problemer enn guttene. Hele 51 prosent av jentene har svart at de sist uke har vært “veldig mye” eller “ganske mye” plaget av følelsen at “alt er et slit”.

 

Minst like mange har bekymret seg for mye om ting.

 

- Med små unntak har det i perioden fra 1996 til 2012 vært en generell tendens i retning av at flere rapporterer om ulike psykiske plager og problemer, forteller Øia.

 

- Nivåene er til dels svært høye, spesielt for jentene.

 

Mens det i 1996 var 15 prosent som følte håpløshet med tanke på framtiden, var tallet så høyt som 26 prosent i 2012. Disse svarte “veldig mye” eller “ganske mye” på spørsmålet om de sist uke var plaget av at de følte håpløshet med tanke på framtiden.

 

og

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse-og-medisin/hver-femte-student-sliter-psykisk/a/23286749/

 

Bekymringsfull forverring på få år: Hver femte student sliter psykisk 

 

Hver femte student sliter med alvorlige psykiske plager – blant jentene så mange som én av fire.
 

Omfanget av psykiske plager er dobbelt så høyt blant studenter som i befolkningen ellers i samme aldersgruppe.

 

Det kommer frem i en fersk, stor undersøkelse der norske studenters psykiske og fysiske helse har blitt kartlagt.

 

«Et økende antall ungdommer – og da først og fremst unge jenter – rapporterer om psykiske helseplager i hverdagen», heter det i rapportens sammendrag. 

 

Så mange som hver fjerde jente på slutten av ungdomstrinnet har depressive symptomer, ifølge Ungdata-rapporten.

 

NOVA-forsker Anders Bakken er dermed ikke veldig overrasket over funnene i studentundersøkelsen. Han tror de peker på et større samfunnsbilde:

 

– Det er ikke sikkert dette dreier seg om bare barn, ungdom eller studenter. Det kan være en del av et større samfunnstrekk som rammer også andre aldersgrupper – at vi alle opplever større prestasjonspress, større krav, ting vi skal være med på, ting vi skal mestre, sier Bakken.

 

– Dette har større omfang enn bare de som ender opp med en diagnose, altså de som sliter med psykiske lidelser. Vi snakker om et større samfunnstrekk. Det er altfor mange unge som går rundt og har det vondt, som mister energi, er stresset og føler de ikke strekker til.

 

Studentenes egen talsmann, leder Anders Kvernmo Langset i Norsk studentorganisasjon, er enig.

 

Dagens unge og dagens studenter er flinke og pliktoppfyllende og skal mestre så mye forskjellig på en gang. Samtidig er vi veldig, veldig stresset, sier 27-åringen til VG.

Endret av BrukerErHeltAnonym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...