Gå til innhold

Seroquel 300mg - Signifikante endriner i metabolisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på to ting vedrørende Seroquel 300mg:

1. Tuller Seroquel så mye med metabolismen (i denne dosen) at jeg vil legge på meg om selv om jeg ikke inntar flere kalorier enn før?

2. Bivirkninger som redusert hemoglobin, økte serumtriglyseridnivåer, økt totalkolesterol og alle disse andre bivirkningene som for meg høres ganske alvorlige ut. Er disse doseavhengige, og hvor relevante er de på 300mg? Liker ikke helt tanken på at Seroquel kanskje spiser meg opp fra innsiden med ting som dette.

Skrevet

1. Litt, da Seroquel (så vel som mange SSRI) senker stoffskiftet litt. Jeg har gått fra fritt T4 på 21 og ned til 16 etter at jeg startet på Zoloft (ved en anledning var jeg nede i 13).

2. Redusert HDL-kolesterol og økt LDL og totalkolesterol kommer nesten utelukkende fra det man spiser. Som du sikkert vet er 5HT2c-blokkade den store stygge ulven når det gjelder trang til å spise raske carbs. Et kosthold rikt på raske carbs fører til denne uheldige endringen i kolesterol. Et lavkarbokosthold (selv med mye energi, vil for de fleste øke HDL og senke LDL (da mener jeg ikke et kosthold hvor du spiser en pakke smør og bacon om dagen, men sunn lavkarbo).

Skrevet

1. Litt, da Seroquel (så vel som mange SSRI) senker stoffskiftet litt. Jeg har gått fra fritt T4 på 21 og ned til 16 etter at jeg startet på Zoloft (ved en anledning var jeg nede i 13).

2. Redusert HDL-kolesterol og økt LDL og totalkolesterol kommer nesten utelukkende fra det man spiser. Som du sikkert vet er 5HT2c-blokkade den store stygge ulven når det gjelder trang til å spise raske carbs. Et kosthold rikt på raske carbs fører til denne uheldige endringen i kolesterol. Et lavkarbokosthold (selv med mye energi, vil for de fleste øke HDL og senke LDL (da mener jeg ikke et kosthold hvor du spiser en pakke smør og bacon om dagen, men sunn lavkarbo).

Jeg har ikke fått noen trang til å spise carbs ennå. Tolvon var betydelig verre på matlyst i oppstarten enn hva Seroquel er. Merker egentlig ingen forskjell på matlyst på Seroquel. Bare noe dempet pga Wellbutrin, men før jeg startet med Wellbutrin var det heller ingen ekstra matlyst fra Seroquel.

Men når vi snakker senket stoffskifte - Snakker man om størrelsesorden 100-200kcal per dag, eller 500-1000kcal et sted? Sistnevnte gjør det isåfall tilnærmet umulig å ikke gå opp i vekt på lengre sikt. Da slutter jeg rett og slett på Seroquel om det skjer.

Skrevet

Jeg har ikke fått noen trang til å spise carbs ennå. Tolvon var betydelig verre på matlyst i oppstarten enn hva Seroquel er. Merker egentlig ingen forskjell på matlyst på Seroquel. Bare noe dempet pga Wellbutrin, men før jeg startet med Wellbutrin var det heller ingen ekstra matlyst fra Seroquel.

Men når vi snakker senket stoffskifte - Snakker man om størrelsesorden 100-200kcal per dag, eller 500-1000kcal et sted? Sistnevnte gjør det isåfall tilnærmet umulig å ikke gå opp i vekt på lengre sikt. Da slutter jeg rett og slett på Seroquel om det skjer.

Jeg vet ikke helt hvor mye det utgjør. Men jeg merker at det er langt vanskeligere å gå ned i vekt nå enn før. Tror for øvrig angst i seg selv fører til vekttap. Da angsten var på det verste greide jeg ikke å gå opp i vekt selv ved å spise 3000 kcal/dag (hadde dårlig matlyst så var redd for å bli for tynn.. Those were the days :P )

Skrevet

Jeg går på litium og abilify og synes det er helt umulig å gå ned i vekt. Trener og trener og det utgjør ingenting. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når synes du jeg kan starte skisesongen i år? Skal jeg lage en matematisk modell basert på erfaringer fra de siste år, temperaturutviklingen i høst, mengden rognebær på trærne og temperaturen i Golfstrømmen? Eller skal jeg bare titte ut av vinduet og observere om det har snødd tilstrekkelig for skigåing?

Hvorfor kan du ikke bare veie deg for å se om du har lagt på deg? Kan du ikke bare måle T4/TSH, HDL, LDL, totalkolesterol, triglycerider og HbA1c?

Jeg har prøvd før å si til deg at mennesket ikke er en maskin. Den biologiske variasjon er stor. Et evt svar på ditt spørsmål vil være gyldig for en gruppe. Vi har ingen anelse om det er gyldig for deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...