Gå til innhold

Blir Brintellix tilgjengelig i morgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. oktober var datoen apotekene skulle ha dette på plass i en tidligere tråd. Men i felleskatalogen finnes det foreløpig ingen oppføring, så det er vanskelig å be legen om å foreskrive dette når han/hun ikke kan lese noe om produktet.

Er lanseringen blitt utsatt?

Beklager opprettelse av mange tråder for tiden.

Skrevet

Jeg tror jeg muligens har sett akkurat den tidligere en gang. Men den burde vel dukke opp i felleskatalogen dersom jeg skal kunne få en lege til å foreskrive dette?

Ja, det må den nok. NHD sa jo at Lundbeck håpet å ha den i salg 1.oktober, det var vel ikke garantert, etter hva jeg husker.

Skal du prøve den likevel?

Skrevet (endret)

Ja, det må den nok. NHD sa jo at Lundbeck håpet å ha den i salg 1.oktober, det var vel ikke garantert, etter hva jeg husker.

Skal du prøve den likevel?

Jeg klarer ikke slå meg til ro med seroquel. Det føles fortsatt som å skyte spurv med kanon, med tanke på bivirkningslisten. Det er jo også en medisin som gjør mye mer enn den må i mitt tilfelle. Jeg synes det er en veldig midlertidig løsning slik. Bidrar også til at jeg føler meg sykere enn jeg er, og vektøkning betyr så mye for meg at den neppe er verdt det. Bare tanken på at den minsker forbrenningen min gir meg økt angst. For meg spiller vekt ganske mye inn på psyken. Og når jeg spør om det i et annet innlegg forsøker NHD å ro seg vekk fra å svare meg, når jeg egentlig innerst inne vet hva svaret er. Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Jeg klarer ikke slå meg til ro med seroquel. Det føles fortsatt som å skyte spurv med kanon, med tanke på bivirkningslisten. Det er jo også en medisin som gjør mye mer enn den må i mitt tilfelle. Jeg synes det er en veldig midlertidig løsning slik. Bidrar også til at jeg føler meg sykere enn jeg er, og vektøkning betyr så mye for meg at den neppe er verdt det. Bare tanken på at den minsker forbrenningen min gir meg økt angst. For meg spiller vekt ganske mye inn på psyken. Og når jeg spør om det i et annet innlegg forsøker NHD å ro seg vekk fra å svare meg, når jeg egentlig innerst inne vet hva svaret er.

Seroquel er jo (litt som Zeldox) et veldig "snilt" AP, forskjellig fra "hardcore" AP som Haldol og Leponex.

Men akkurat dette med vektøkning er jo ganske greit å holde kontroll på da. Det er jo bare å veie seg en gang i uka og følge litt med. Får man ølvom eller vekten stiger for mye, er det jo i såfall bare å slutte igjen, ingen hensikt å ta sorgene på forskudd.

Det finnes jo de som ikke legger på seg selv av medisiner som Remeron og Zyprexa. Så finnes det de som legger på seg 40 kg bare av Zoloft. Det faktum at du ikke får nevneverdig vektøkning av Tolvon, er nok i seg selv et veldig godt tegn.

Når det gjelder redusert forbrenning; det er nok viktig å huske på et viktig prinsipp i fysikken, energi kan verken oppstå eller forsvinne. Det vil si at det er fysisk umulig å legge på seg av å spise mindre energi enn du bruker. Og energien du forbruker går jo til kroppsvarme, muskelbevegelser (hjerte, lunger, bevegelse, trening) og nervesystemet. Det er nok relativt minimalt hva Seroquel greier å gjøre med det (det er garantert ikke 500-1000 kcal/dag). Forskjellen dreier seg nok om litt større måltider, litt mer småspising, osv. over tid. Husk på at 200 kcal ekstra pr dag inntatt utgjør nesten 15 kg vektøkning i året.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kommer til NMD 7. oktober. Derfra skal det distribueres til apotekene. Dvs at det bør være salg ca fra mandag 13. oktober.

Skrevet (endret)

Det kommer til NMD 7. oktober. Derfra skal det distribueres til apotekene. Dvs at det bør være salg ca fra mandag 13. oktober.

Tusen takk for oppdatering. Er det slik at den dukker opp i Felleskatalogen når den når apotekene, slik at jeg kan bestille meg legetime så fort jeg ser den har dukket opp der?

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

Men akkurat dette med vektøkning er jo ganske greit å holde kontroll på da. Det er jo bare å veie seg en gang i uka og følge litt med. Får man ølvom eller vekten stiger for mye, er det jo i såfall bare å slutte igjen, ingen hensikt å ta sorgene på forskudd.

Vektøkningen er jo bare en del av det. Det er jo drøssevis med andre bivirkninger som ligger innenfor "Vanlige" eller "Svært vanlige", som heller ikke rettferdiggjør bruken av den for mildere psykiatriske lidelser. Jeg har en mild grunnsykdom - men likevel stort fokus på sykdommen, noe det strengt tatt hadde vært enkelt for meg å gjøre noe med, om jeg bare fikk flyttet fokus ut fra meg selv og vært mer aktiv. Det skal ikke mer enn tre år tilbake, før jeg sov skikkelig om jeg hadde rutine og trygghet i hverdagen. Da brukte jeg ingenting av medisiner, annet enn sporadisk bruk av Stilnoct/Imovane (men i perioder litt for mye). Jeg er ikke så syk som jeg skal ha det til. Det har bare stoppet opp for meg og fått alt for mye fokus. Spesielt etter forsøket med Cipralex, hvor jeg i snart to år har gjort alt for å "komme tilbake dit" igjen. Etter hvert har jeg begynt å innse at dette ikke var verden slik "alle andre" opplevde den, men bare en uvanlig reaksjon på AD-oppstart. Jeg undres fortsatt om hvorvidt jeg har noe innenfor det bipolare spektrum eller ikke.

Skrevet

Hva er så bra med Brintellix? Er det bra mot bipolar depresjon?

Skrevet (endret)

Hva er så bra med Brintellix? Er det bra mot bipolar depresjon?

Antidepressiva. Absolutt ikke bra alene mot bipolar depresjon.

Der har den forresten dukket opp i Felleskatalogen i løpet av kvelden :)

Endret av YoplaitDouble
  • 2 uker senere...
YoplaitDouble
Skrevet

Da var resepten i hus :)

Den kommer i butikkene om 1-2 uker i følge apoteket.

Men det måtte visst spesialist til for å søke om refusjon, så jeg håper det er mulig å gjøre i etterkant. Blir en del å legge ut først, men om den skulle vise seg å virke kan den koste hva den vil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...