Gå til innhold

NHD: Hva slags hjelp kan man forvente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bipolar lidelse, har hatt en tiårsperiode med mye sykdom. Jeg har vært innlagt nærmere 30 ganger og har hatt flere selvmordsforsøk i sykdomsfaser. De siste 3-4 årene vært bortimot symptomfri. 

Min eneste behandling er vanlig kontakt og samarbeid med fastlegen. Mandag forrige uke dro jeg til fastlegen. Jeg hadde da hatt økende grad av hypomane symptomer i en uke. Stadig mindre søvnbehov og ekstrem irritabilitet var hovedsymptomene. Også raskt mobiliserbart sinne og en opplevelse av at verden er "annerledes og skarpere" var i full blomst. Jeg kjenner meg selv godt, og klarer godt å skille mellom når det er alvor, og ikke. For første gang på flere år varslet jeg om at jeg var alvorlig bekymret for utviklingen og ba om hjelp. Jeg har aleneomsorg for to barn annenhver uke. 

Fastlegen min lovet å sende elektronisk henvisning til psykiatrisk poliklinikk. Jeg ble 50% sykemeldt i 14 dager (ønsker ikke full sykemelding), og fikk resept på en pakke 15mg sobril. 

Jeg har levd i den naive tro at så lenge jeg fulgte avtaler om å varsle ved start av en ny episode ville jeg få hjelp slik at det ikke skulle bli nødvendig med kriser, innleggelser og høy "blålysfaktor". I en ustabil fase slik som jeg er i nå går utviklingen fort, og min evne og ønske om å samarbeide med hjelpeapparatet blir mindre og mindre. 

Hva kan man egentlig forvente av hjelp fra spesialisthelsetjenesten i en slik situasjon?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dessverre er hjelpen helt avhengig av bosted.

Fastlegen burde ringt psykiateren. Du burde fått adekvat medisin med en gang, og du burde vært vurdert av psykiater innen tre dager. Helst innen en dag med ditt ansvar for barn.

Deretter burde du bli fulgt opp tett av psykiater/erfaren assistentlege.

Skrevet

Fastlegen hadde fått svar på henvisningen nå. Jeg får tilbud om en vurderingskonsultasjon i løpet av november. Hadde det ikke vært så tragisk for meg, ungene og jobben, så hadde det vært komisk. 

Skrevet

Fastlegen hadde fått svar på henvisningen nå. Jeg får tilbud om en vurderingskonsultasjon i løpet av november. Hadde det ikke vært så tragisk for meg, ungene og jobben, så hadde det vært komisk. 

Fastlegen har sannsynligvis skrevet en dårlig henvisning. Jeg synes du skal skrive noe selv og sende det til dps, og samtidig be fastlegen ta kontakt på nytt.

Skrevet

Det er fristende å spørre om fastlegen og psykiatrisk poliklinikkk har journalen din, med 30 innleggelser bak deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...