Gå til innhold

NHD/andre som vet: Permanent ødelagt?

Anbefalte innlegg

chaotic-neutral
Skrevet (endret)

Hei

Jeg har et spørsmål. Er det mulig å bli permanent ødelagt bare av en psykotisk episode?

I mai fikk jeg en psykose, så å si. Jeg var ikke deprimert eller manisk når den kom, og den varte i nesten 5 måneder. Jeg hørte stemmer som ga meg ordre, jeg gjorde ritualer og fikk så mye tanker at jeg ikke klarte å prate noen ganger. Men sammen med disse symptone kom det andre ting også; fikk sosial angst, ble introvert og ville bare være alene, ble helt flat følelsesmessig og brukte enorme mengder av tid på å bare leve inni hodet mitt.

Her er greia: når stemmene og vrangforestillingene forsvant og jeg ble dømt av psykiater til å være offisielt ikke psykotisk mer... så fortsatte de sistnevnte symptomene. Jeg er fremdeles asosial, har sosial angst, føler meg helt 'flat', klarer ikke å ha sex eller føle lidenskap om noen ting. Det har gått nesten 2 måneder siden jeg sluttet å være psykotisk, men disse såkalte 'negative symptomene' går ikke bort. Jeg føler meg helt ødelagt. Jeg har blitt en annen person. Føler at jeg har lurt kjæresten min og alle som er glad i meg; at de tenkte de fikk en sosial, hyggelig utadvendt fyr, men istedet får de meg som jeg er nå. Det er grusomt kjedelig og kjipt og jeg føler rett og slett at jeg har mista meg sjæl. 

Kan jeg noensinne bli meg selv igjen? Eller er jeg permanent ødelagt? Er det vanlig at negative symptomer henger igjen, selv etter at de positive er så og si borte?

(Vil også si at jeg ikke går på noen medisiner nå, så det er ikke bieffekter. Pyskiater vil starte meg på anti-psykotiske igjen, men jeg har hørt det gjør det negative symptomene værre så hva er poenget? Hører jo ikke stemmer lenger uanset...)

Endret av chaotic-neutral
Skrevet

En lav dose AP bedrer ofte negative symptomer. Det er også forskjell på AP, noen har mer påvirkning på positive og noen har mer påvirkning på negative symptomer. Som nevnt spiller også dosen en rolle.

Jeg tror ikke du er permanent ødelagt av dette, men kanskje du bare må ta tiden til hjelp?

Skrevet

Kanskje bør du høre på psykiateren din? Jeg har srlv opplevd at AP kan være aktiverende, spørs hvilken type du prøver. Alt er kanskje bedre enn nå?

Skrevet

Det tar lang tid å komme seg etter psykose. Det føles som hjernen er overkjørt av en lastebil. Jeg har bedre prognose enn deg, for jeg hadde manisk psykose, men jeg klarer meg ikke uten antipsykotika. Hvordan klarer du deg uten? Skulle ønske jeg klarte det samme. Men da blir hjernen altfor sensitiv og jeg blir bare liggende i senga med kaos i hodet. Håper du får noen bedre svar.

Skrevet

Du er vel ikke permanent ødelagt, men det tar tid å bli seg selv igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...