Gå til innhold

Utrolig takknemlig for stillhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jo du egner deg for vennskap, for folk som kjenner deg godt vet at du sliter med lyder og støy, og at prat kan være slitsomt for deg. Nå man forstår det, så såres man ikke av at du kan si ting som vanligvis vil bli sett på som sosialt upassende.

Når naboen din sier noe om fint vær, så er det en slags kontaktsøkende replikk. Når du så sier at hun ødelegger stillheten, så antar jeg at hun føler at du avviser hennes forsøk på å komme i kontakt med deg. De fleste av oss vil føle oss svært avvist når noen sier at vi skal slutte å snakke.

Hei!

Ok

Jeg har ikke tenkt på det som en kontaktsøkende replikk.

Da skal jeg huske på det og la være og opplyse om hva jeg kjenner inni meg.

Heller si at det er fint om mennesker har noe fornuftig å si, i tillegg til det jeg vet/ser.

Det er ikke så lett for naboer å kjenne meg så godt.

Skrevet (endret)

Venner kjenner deg godt, jeg kjenner min sønn og kan ikke bli såret for hver gang han avviser meg. Hadde blitt såret mye da, men jeg vet jo hvordan han er. Andre kan oppfatte det annerledes, de kan bli sure eller kanskje såret...kalle han uhøflig.

Hei!

Det er jo ikke sikkert din sønn avviser deg!

Det kan hende han avviser masing. (selv om den kommer fra deg, er det ordene feks som bli masingen han evt avviser)

Jeg misliker ordene fra enkelte mennesker, det oppfatter jeg som terror i ørene, det er utelukkende ordene jeg misliker, ikke hele dem. Det skal mer til for at jeg misliker hele mennesker.

Jeg er opptatt av høflighet og etikette, derfor rart at andre kan oppfatte en uhøflig, feks er jeg mer enn gjennomsnitlig opptatt av håndhilsing. Når jeg fikk dette for meg, ble det lett og noe jeg syns er enkelt.,

Endret av Madelenemie
Skrevet

Men hvorfor hvis man vil snakke, kan man ikke si noe med mening?

Noe jeg kan forstå og kanskje svare på,?

Det er to parter i en samtale.  Den som sier noe, synes nok ofte at det både gir mening, er forståelig og kan besvares.  Men det er ikke sikkert at den andre er (helt) enig. 

Folk har veldig forskjellige grenser for hvor mye skravling de synes er hyggelig, hva som gir mening å snakke om, og hvor stor pris de setter på stillhet.  Kanskje (teoretisk eksempel) synes mannen min at venninnen min er en slitsom skravlebøtte, mens jeg synes hun er hyggelig å være sammen med.

Men selv om man møter noen som er veldig ulik en selv på den måten, er det ganske sårende å få høre at det man selv tror er hyggelig småprat, oppfattes som ødeleggende av den andre.  Hvis man altså ikke kjenner den andre personen godt og vet at det ikke er så avvisende som det høres ut til ;)  

Skrevet

Hei!

Det er jo ikke sikkert din sønn avviser deg!

Det kan hende han avviser masing. (selv om den kommer fra deg, er det ordene feks som bli masingen han evt avviser)

Jeg misliker ordene fra enkelte mennesker, det oppfatter jeg som terror i ørene, det er utelukkende ordene jeg misliker, ikke hele dem. Det skal mer til for at jeg misliker hele mennesker.

Jeg er opptatt av høflighet og etikette, derfor rart at andre kan oppfatte en uhøflig, feks er jeg mer enn gjennomsnitlig opptatt av håndhilsing. Når jeg fikk dette for meg, ble det lett og noe jeg syns er enkelt.,

Er nok masing ja, han sier mye "Slutt og mas" og er da ganske sint.

Skrevet

Det er to parter i en samtale.  Den som sier noe, synes nok ofte at det både gir mening, er forståelig og kan besvares.  Men det er ikke sikkert at den andre er (helt) enig. 

Folk har veldig forskjellige grenser for hvor mye skravling de synes er hyggelig, hva som gir mening å snakke om, og hvor stor pris de setter på stillhet.  Kanskje (teoretisk eksempel) synes mannen min at venninnen min er en slitsom skravlebøtte, mens jeg synes hun er hyggelig å være sammen med.

Men selv om man møter noen som er veldig ulik en selv på den måten, er det ganske sårende å få høre at det man selv tror er hyggelig småprat, oppfattes som ødeleggende av den andre.  Hvis man altså ikke kjenner den andre personen godt og vet at det ikke er så avvisende som det høres ut til ;)  

Hei!

Ok

Jeg vet ikke hvor godt naboen kjenner meg, jeg kjenner ikke naboen så godt, er ikke lett for meg å komme nær mennesker som snakker så mange ord uten betydning.

Jeg tror ikke jeg egner meg for vennskap, jeg egner mer mer til praktiske gjøremål.

Jeg liker fikse og ordne ting også drar jeg. (litt sånn eller veldig sånn er det)

(jeg ble feks veldig rastløs fort på sykehuset, jeg ordner opp i saker også gjør jeg noe annet)

Derfor sa jeg det også til legene der, tydelig.

Jeg har forøkt å endre meg, men hvis jeg er en fikse skrue med spor, så er det vanskelig å bli en rett spiker. (håper du forstår) 

Skrevet

Er nok masing ja, han sier mye "Slutt og mas" og er da ganske sint.

:lol: sier jeg til min mann også!!

Skrevet

:lol: sier jeg til min mann også!!

Godt vi kjenner dere da ;)

Skrevet

Helt enig! Ingenting er bedre. Har selv hatt mye "bråk i hodet". Det er deg vel unt!

Jeg har også perioder med "bråk i hodet". Når det gir seg, blir det nesten en rus, så deilig føles stillheten.

Skrevet

Hei!

Ok

Jeg har ikke tenkt på det som en kontaktsøkende replikk.

Da skal jeg huske på det og la være og opplyse om hva jeg kjenner inni meg.

Heller si at det er fint om mennesker har noe fornuftig å si, i tillegg til det jeg vet/ser.

Det er ikke så lett for naboer å kjenne meg så godt.

Ja, det er ment som en kontaktsøkende replikk, eller sosialt lim, som jeg sa tidligere. Ikke alltid lurt å si hva en tenker eller føler, dersom en glemmer å tenke på hvordan den andre vil oppfatte det du sier.

Vet ikke helt om jeg forstod deg riktig. Men du bør ikke si: "Fint om du har noe fornuftig å prate om" - det er avvisende og frekt. Neste gang noen kommer inn i hagen din, så kan du spørre vedkommende om noe konkret (som gjerne du også er interessert i) - f.eks. hvordan går det med din grønnsakshage/ hvordan er det å sitte i FAU/velforeningen/operastyret/idrettslaget - da vil du få nyttig informasjon tilbake :-)

Skrevet

Ja, det er ment som en kontaktsøkende replikk, eller sosialt lim, som jeg sa tidligere. Ikke alltid lurt å si hva en tenker eller føler, dersom en glemmer å tenke på hvordan den andre vil oppfatte det du sier.

Vet ikke helt om jeg forstod deg riktig. Men du bør ikke si: "Fint om du har noe fornuftig å prate om" - det er avvisende og frekt. Neste gang noen kommer inn i hagen din, så kan du spørre vedkommende om noe konkret (som gjerne du også er interessert i) - f.eks. hvordan går det med din grønnsakshage/ hvordan er det å sitte i FAU/velforeningen/operastyret/idrettslaget - da vil du få nyttig informasjon tilbake :-)

Hei!

Du forstod meg riktig.

Men da sier jeg det du tipser om.

De fleste her er supereffektive og selv om de er dyktige mennesker får de tid til alt annet i tillegg.

Når de kommer hjem fra jobb, parkerer de bilen og løper rett ut med barnevognen på joggetur.

Min mann er også sånn, jeg er fru sliten:-(

Jeg går heller søndagstur og blir forundret over å se på hvor flinke alle rundt meg er.

Jeg beundrer dem, derfor driver jeg stadig og forstrekker meg tror jeg.

Jeg vet ikke dette, men jeg lurer på om det er en grunn.

Skrevet

Ja, stillhet er deilig :-)

Har hektet meg litt opp i NHD sitt svar.

HVEM kan gi deg stillhet?

HVA kan gi deg stillhet?

HVORDAN får du stillhet?

Skrevet

Hei!

Stillhet er best!

Den ødelegges stadig av ord som er overflødige:-(

Mennesker burde tenke seg bedre om før de snakker, har det de sier et poeng, gir det mening, eller er det rett og slett ødeleggelse av fred og ro.

Hvis poenget er å utveksle informasjon, da er det jo fornuftig, men ord som "fint vær idag" eller "jajjamensånn" , er helt unødvendig, er det fint vær, så ser jeg jo det. Dette er bare ett i rekken av tåpeligheter mange knuser stillheten med.

Sist jeg var på fjelltur, fikk jeg mer eller mindre hele fjellturen ødelagt av terrorord i ørene, hvis fjelltur varte i 9 timer ca tror jeg ikke jeg overdriver om 5 av dem ble fylt med ord, ord jeg ikke trengte å høre.

Ord jeg ønsket å høre var der også, men det var da fakta jeg ikke visste om grunnfjell osv...eller fakta jeg hadde glemt mye av. det er merkelig hva mennesker kan si nærmest bare for å unngå stillheten

Hvorfor legger du ikke fjellturene dine der du er sikker på at du ikke blir forstyrret? Der du slipper overflødige ord!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har hektet meg litt opp i NHD sitt svar.

HVEM kan gi deg stillhet?

HVA kan gi deg stillhet?

HVORDAN får du stillhet?

Hvem? Enhver som har evne til å kjenne på det gode uten å måtte prate (hele tiden).

Hva? Først og fremst naturen, men stillhet kan også finnes innendørs.

Hvordan? Velger steder og selskap ut fra de to første punktene.

Skrevet

Takk for respons NHD! :-)

Dette er noen spørsmål jeg selv har stilt meg og jeg lever etter så bra jeg evner.

Håper andre leser ditt svar.

Skrevet

Takk for respons NHD! :-)

Dette er noen spørsmål jeg selv har stilt meg og jeg lever etter så bra jeg evner.

Håper andre leser ditt svar.

Jeg synes det var et fint svar fra NHD jeg og.

Stedet jeg opplever total stillhet (hvis hodet er friskt) er på fjellhytta. Der er det hverken strøm, vann eller naboer. Og om natten, hvis jeg sitter ute og det er overskyet, er det så svart at jeg nesten tror jeg har blitt blind  :)

Etter en slik tur er det nesten øredøvende å komme hjem til all lyd.

Også er det fint at tråden sporet over til rett tema igjen. Etter å ha svingt innom autisme.

Skrevet

Godt med "time out" på hytte, i skauen og for all del hjemme. Med avskrudde duppedingser!

Skrevet

Godt med "time out" på hytte, i skauen og for all del hjemme. Med avskrudde duppedingser!

Absolutt! Og på hytta er det så kjekt for der er det absolutt ingen valg når det kommer til duppeditter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...