Gå til innhold

Argumenter mot selvskading

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når sommeren er over og det igjen blir lettere å skjule, trenger jeg noen nye og sterke argumenter for ikke å gi etter når trangen blir for stor. Jeg har så mange argumenter som sier det er greit så lenge ingen får vite det, det ikke går ut over andre osv. Men det er likevel ikke det jeg ønsker.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

10

• frosken

7

• XbellaX

5

• stjernestøv

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

- Det hjelper ingenting på situasjonen

- Det har ingen hensikt

- Det lager skader det kan ta lang tid å bli kvitt

- Det er en av de dårligste måtene å løse et problem på

- Det er destruktivt og meningsløst

- Det er noe du ikke trenger

Gjest Gargamel
Skrevet

- Veldig vanskelig for andre å forstå.

- Skaper frykt hos nærstående.

Gjest Ladytron
Skrevet

- Du kommer til å angre på at du gjorde det.

- Det kommer ikke til å gjøre problemene dine mindre på sikt, snarere tvert i mot.

Kanskje du kunne laget en liste over ting som hjelper deg når ting blir vanskelig, og som ikke er farlig, og heller prøve å gjøre noe fra den listen istedenfor å skade deg? Selv har jeg god erfaring med fysisk aktivitet for å komme gjennom vanskelige situasjoner.

Skrevet

Har du barn? Kanskje du får barnebarn etterhvert? Hva med tanken på å være ett forbilde for dem?

Bestemoren min var ett menneske jeg alltid har betraktet som ett stort forbilde for meg, jeg vil være like tøff, raus, storsinnet, humørspredende (selv når det gikk utforbakke og hun hadde store smerter før hun døde beholdt hun fatningen og spredte glede og latter på hele avdelingen med grove vitser og vittighet), upretensiøs og autentisk.

Jeg synes alle barnebarn bør ha ett slikt nært forbilde, og nå tror jeg ikke det er så svart/hvitt som selvskading eller ei, men jeg tror det kan ha noe med selvrespekt å gjøre, og at det reflekteres i så mange situasjoner og overføres til de rundt oss. 

Om du ikke har barn, har du kanskje andre rundt deg som ser opp til deg, og som det er verdt å la vær å skade seg for?

Skrevet

Når sommeren er over og det igjen blir lettere å skjule, trenger jeg noen nye og sterke argumenter for ikke å gi etter når trangen blir for stor. Jeg har så mange argumenter som sier det er greit så lenge ingen får vite det, det ikke går ut over andre osv. Men det er likevel ikke det jeg ønsker.

Selvskading hjelper jo effektivt der og da, men nettopp av den grunn så er det også avhengighetsskapende. Jeg synes ikke hovedproblemet er at du får arr, jeg tenker mer at selvskadingen gjør noe med din selvoppfatning og selvrespekt,  og at disse bivirkningene ikke er gode for deg som menneske.

Når jeg leser mye av det du skriver, så tenker jeg at det ville vært bra for deg å vende deg mer utover mot andre mennesker og litt mindre innover. Uro er svært ubehagelig, men det vil gå over igjen. Det er synd om du i perioder med uro handler slik at du får dårligere selvbilde.

Skrevet

Men det er likevel ikke det jeg ønsker.

Jeg synes du selv sier mye selv med denne setningen. Du ønsker ikke drive med selvskading. Det synes jeg er et av de viktigste argumentene du kan bruke. Du kan komme med mange argumenter både for og i mot, men det viktigste synes jeg er at du ikke ønsker å selvskade. Så gjelder det å forsøke å jobbe videre fra det utgangspunktet.

Skrevet

Har du barn? Kanskje du får barnebarn etterhvert? Hva med tanken på å være ett forbilde for dem?

Bestemoren min var ett menneske jeg alltid har betraktet som ett stort forbilde for meg, jeg vil være like tøff, raus, storsinnet, humørspredende (selv når det gikk utforbakke og hun hadde store smerter før hun døde beholdt hun fatningen og spredte glede og latter på hele avdelingen med grove vitser og vittighet), upretensiøs og autentisk.

Jeg synes alle barnebarn bør ha ett slikt nært forbilde, og nå tror jeg ikke det er så svart/hvitt som selvskading eller ei, men jeg tror det kan ha noe med selvrespekt å gjøre, og at det reflekteres i så mange situasjoner og overføres til de rundt oss. 

Om du ikke har barn, har du kanskje andre rundt deg som ser opp til deg, og som det er verdt å la vær å skade seg for?

Barna får ikke vite noe.  Jeg har alltid prøvd å være et godt forbilde for barna utad.  Jeg har trøstet, oppmuntret og prøvd å gi gode råd hvordan de skal takle livets utfordringer.  Så det har ikke styrket selvrespekten når jeg vet at jeg selv har handlet stikk i strid med det jeg har lært dem.  

Men selv om de ikke vet noe, er det likevel det som er det viktigste argumentet mitt for å kjempe imot. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det løser ingen problemer, men det lager nye.

Det er som å pisse i buksa for å holde varmen.

Skrevet

Selvskading hjelper jo effektivt der og da, men nettopp av den grunn så er det også avhengighetsskapende. Jeg synes ikke hovedproblemet er at du får arr, jeg tenker mer at selvskadingen gjør noe med din selvoppfatning og selvrespekt,  og at disse bivirkningene ikke er gode for deg som menneske.

Når jeg leser mye av det du skriver, så tenker jeg at det ville vært bra for deg å vende deg mer utover mot andre mennesker og litt mindre innover. Uro er svært ubehagelig, men det vil gå over igjen. Det er synd om du i perioder med uro handler slik at du får dårligere selvbilde.

Jeg klarte å la være denne gangen også, men jeg finner alt klart og kjemper mange runder med meg selv.  Det er veldig mye lettere å gi etter nå når det ikke får umiddelbare konsekvenser.  Jeg har lagt merke til at du forstår mye av det.

Skrevet

Det løser ingen problemer, men det lager nye.

Det er som å pisse i buksa for å holde varmen.

Det letter på problemet der og da.  Jeg vet ikke om det lager nye, utenom for min egen selvrespekt  Men det stemmer nok  det du skriver.  Likevel må jeg bare innse at jeg aldri vil bli kvitt det.  Selv om jeg skal klare å la være, så vil alltid trangen og kampen være en del av meg i mer eller mindre grad.

Skrevet

Det letter på problemet der og da.  Jeg vet ikke om det lager nye, utenom for min egen selvrespekt  Men det stemmer nok  det du skriver.  Likevel må jeg bare innse at jeg aldri vil bli kvitt det.  Selv om jeg skal klare å la være, så vil alltid trangen og kampen være en del av meg i mer eller mindre grad.

Jeg tror jeg har sagt det til deg før, men jeg tenker at noe av det som er spesielt for deg er at din selvskading ikke gir fullt så mange negative bivirkninger som er vanlig samt at du opplever en umiddelbar symptomlindring - og denne kombinasjonen gjør det vanskeligere for deg enn for mange andre å legge selvskadingen bak deg for alltid.

Dersom du på et tidspunkt føler at de negative virkningene er store nok, så vil du også kunne klare å stoppe deg selv fra å benytte metoden. Det blir som med alkoholmisbruk, en del av de som har store alkoholproblemer klarer å ta et valg om totalavhold - og de holder fast ved sitt valg resten av livet. Andre med mer moderate alkoholproblemer, pendler ofte mellom perioder med avhold og perioder med stadig økende bruk/misbruk.

Kanskje kan du ha nytte av å ha fokus på hva som bidrar til at din oppfatning av deg selv samsvarer med slik du ønsker å leve ditt liv.

Skrevet

Jeg tror jeg har sagt det til deg før, men jeg tenker at noe av det som er spesielt for deg er at din selvskading ikke gir fullt så mange negative bivirkninger som er vanlig samt at du opplever en umiddelbar symptomlindring - og denne kombinasjonen gjør det vanskeligere for deg enn for mange andre å legge selvskadingen bak deg for alltid.

Jeg ser ikke noen grunn til at det skal være vanskeligere for "eller" enn andre å slutte med selvskading. Det er sjeldent et stort problem å skjule arr i dette landet uansett årstid ("fordelen" med å bo i kalde nord...), og symptomlettelse er i høyeste grad en hovedårsak for de aller fleste som tyr til selvskading.

@eller- du skriver du ikke ønsker å selvskade. Bra. Hva med hjelp i terapi kombinert med egentrening?

Skrevet

Jeg ser ikke noen grunn til at det skal være vanskeligere for "eller" enn andre å slutte med selvskading. Det er sjeldent et stort problem å skjule arr i dette landet uansett årstid ("fordelen" med å bo i kalde nord...), og symptomlettelse er i høyeste grad en hovedårsak for de aller fleste som tyr til selvskading.

@eller- du skriver du ikke ønsker å selvskade. Bra. Hva med hjelp i terapi kombinert med egentrening?

Jeg tenker at det å avstå fra noe ofte handler om en kost-nytte vurdering. Folk slutter å røyke fordi de anser de negative effektene mer fremtredende enn de positive. Tilsvarende med selvskading; dersom man opplever den positive effekten mye sterkere enn den negative, så vil det gjøre det vanskeligere å bestemme seg for å slutte helt.

For mange av de som driver med selvskading, så vil dette ha flere negative konsekvenser enn det ser ut til å ha hatt for "eller".

Skrevet

Bare for å ha det klart, så har jeg ikke gitt etter det siste halve året. Men det er likevel ikke lettere når trangen blir intens. Det er derfor jeg startet denne tråden for å få flere argumenter med meg i kampen. Det er lettere å gi etter når jeg ikke kan se at det får konsekvenser. I sol og varme er det vanskeligere å skjule enn i vinterklær. Selv om jeg har vært ekspert i å finne tynne luftige bluser.

Skrevet

Jeg tenker at det å avstå fra noe ofte handler om en kost-nytte vurdering. Folk slutter å røyke fordi de anser de negative effektene mer fremtredende enn de positive. Tilsvarende med selvskading; dersom man opplever den positive effekten mye sterkere enn den negative, så vil det gjøre det vanskeligere å bestemme seg for å slutte helt.

For mange av de som driver med selvskading, så vil dette ha flere negative konsekvenser enn det ser ut til å ha hatt for "eller".

Jeg er enig i stort sett alt du skriver, men ikke i at det skal være vanskeligere for henne enn andre. Det er jo akkurat noe av dette som gjør selvskading så vanskelig, fordi det er så enkelt å holde skjult.

Skrevet

Jeg er enig i stort sett alt du skriver, men ikke i at det skal være vanskeligere for henne enn andre. Det er jo akkurat noe av dette som gjør selvskading så vanskelig, fordi det er så enkelt å holde skjult.

Selvskading forekommer i mange varianter, og for en del er det mye mer "dramatikk" involvert enn det er for "eller". Jeg mener ikke at hennes variant er forskjellig fra alle andres, men jeg mener at det muligens er lettere å ta et sterkt valg i forhold til å avstå fra selvskading dersom man opplever flere negative effekter enn hun (og andre i hennes situasjon) gjør.

Skrevet

Hm .. Psykiater henger meg ut .. Tror jeg.. Men samme det:(

Hva mener du? Forstod ikke sammenhengen.

Skrevet

Hva mener du? Forstod ikke sammenhengen.

Det er ikke så farlig. Glapp ut av meg , kunne vært usagt. Beklager

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...