Gå til innhold

Den lyckliga pessimisten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi är trötta på alla lögner om oss – därför har vi skrivit ”DEN LYCKLIGA PESSIMISTEN”

"Bara för att man inte knyter näven i luften och pussar spegeln varje morgon så kan man vara både glad och lycklig utan att vara en jönsande optimist som med ett fejkat leende ska påtvinga dig budskapet om att du ska tro på dig själv, gå på glödande kol och älska dig själv varje vaken minut.

Sluta!

Det är inte realistiskt och framför allt, det passar inte för alla. Livet suger ibland. Så är det bara. Det spelar ingen roll om du tar 200 selfies och kramar till dig sömns varje kväll. Du blir inte bättre på att sjunga. Idoluttagningar är fulla av människor som blivit optimist-mördade.

Den Lyckliga Pessimisten är en bok som på stort allvar, men med humor, ifrågasätter sanningen om att det är bättre att vara positiv och optimistisk som människa. Det finns en väg bortom den ytliga klämkäckheten där man som lycklig pessimist finner sig tillfreds och nöjd, ja just lycklig faktiskt.

Boken gör upp med optimistkonsulterna och drar sig inte för avslöja både kända och mindre kända optimisters misslyckanden och tillkortakommanden. Så har du tröttnat på självhjälpsindustrins flosker är det här boken för dig.

-Ingen kommer undan denna gång, vi gör upp med alla, till och med en ikon som Ernst Kirchsteiger, säger Janne Bylund.

Författarna vill med en rad tydliga exempel visa hur du skapar realistiska förväntningar på ditt eget liv och skakar av dig efterhängsna optimistkonsulter, såväl privat som i yrkeslivet.

De vill tvinga dig att vara ärlig mot dig själv och andra och få dig samtidigt att skratta åt våra mänskliga brister och skröpligheter. Men framförallt är boken en upplivande skola i lycklig pessimism.

-Lycklig pessimism är bra för alla, inte minst för företag och organisationer som skulle tjäna på att ha lite mindre optimistiska anställda. Därför borde Den Lyckliga Pessimisten bli årets julklappsbok till alla anställda i Sverige, säger Janne Bylund.

Om du läser boken blir du en mästare på förberedelser, lär dig att skapa realistiska förväntningar och förbereda dig på det värsta.

Det behöver du. Det kommer nämligen att gå åt helvete så småningom. Så är livet."

http://www.mattiaslundberg.se/vi-ar-trotta-pa-alla-logner-om-oss-darfor-har-vi-skrivit-den-lyckliga-pessimisten/1219/

post-152459-0-17341200-1412807849_thumb.

(ps. Frosk, jeg ønsker meg denne til jul)

Skrevet

Jeg lurer på om jeg skal slenge alle mine selvhjelpsbøker i ovnen og tenne på når det blir kaldt. Gulvvarmen har gått og uten brensel kommer vi til å fryse i hjel i vinter for det er den eneste formen for oppvarming vi har.Ellers så kan vi jo alltids flytte inn på badet og ligge i badekaret etter tur. En av oss kan krølle seg sammen og legge seg inn i stekeovnen. Men ved å brenne opp alle mine selvhjelpsbøker kommer det til å gå så bra.

Forøvrig vil jeg nevne at den beste måten å få pengene til å strømme inn er å åpne kronechakraen og mumle oooooohmmmmm. Selvtillitt får man gjennom å slå seg i hue med en selvhjelpsbok og messe: jeg er flink, jeg er flink, å så flink jeg er. Ergo kan jeg ikke brenne opp alle selvhjelpsbøkene mine.

Jeg er drittlei positivismen. Det er bare fake å smile hele tiden og si at dette går så bra så! Det kan gå riktig galt men da er det bare fordi man har åpnet seg for det guddomelige.

Selv er jeg den ulykkelige optimist. Når solen skinner, skinner den så sterkt og klart. Når mørket senker seg er det sort som kull. Men jeg klorer meg fast til livet og prøver så godt jeg kan.

Skrevet

Jeg lurer på om jeg skal slenge alle mine selvhjelpsbøker i ovnen og tenne på når det blir kaldt. Gulvvarmen har gått og uten brensel kommer vi til å fryse i hjel i vinter for det er den eneste formen for oppvarming vi har.Ellers så kan vi jo alltids flytte inn på badet og ligge i badekaret etter tur. En av oss kan krølle seg sammen og legge seg inn i stekeovnen. Men ved å brenne opp alle mine selvhjelpsbøker kommer det til å gå så bra.

Forøvrig vil jeg nevne at den beste måten å få pengene til å strømme inn er å åpne kronechakraen og mumle oooooohmmmmm. Selvtillitt får man gjennom å slå seg i hue med en selvhjelpsbok og messe: jeg er flink, jeg er flink, å så flink jeg er. Ergo kan jeg ikke brenne opp alle selvhjelpsbøkene mine.

Jeg er drittlei positivismen. Det er bare fake å smile hele tiden og si at dette går så bra så! Det kan gå riktig galt men da er det bare fordi man har åpnet seg for det guddomelige.

Selv er jeg den ulykkelige optimist. Når solen skinner, skinner den så sterkt og klart. Når mørket senker seg er det sort som kull. Men jeg klorer meg fast til livet og prøver så godt jeg kan.

Jeg synes du skal bruke bøkene til å varme deg med i vinter. Strålende forslag.  Neida, fra spøk til alvor, jeg tror vi har godt av å være ørlite grann mer realistiske (enn mange fremstår (evt ønsker å fremstå)). Man overlever selv om man ikke dyrker jakten på lykke hver eneste dag, man står han av. 

Skrevet

Sikkert bra bok det men på svensk? Da er det bedre å lese dansk, enda bedre med norsk da.

Skrevet

Nå synes jeg du er vel optimistisk! Ønskeliste allerede nå...

Skrevet

Nå synes jeg du er vel optimistisk! Ønskeliste allerede nå...

Tidlig ute for å være på den sikre siden...!

Skrevet

Du får den nok sikkert ikke! 

Tanken slo meg, så just in case bestilte jeg den selv i morgentimene i dag, sånn at jeg er SIKKER. ;-)

Skrevet

Jeg selv hater selvhjelpsbøker. jeg tror jeg passer inn i kategorien en lykkelig pessimist. Jeg er en melankoliker. Melankoliker betyr egentlig en litt depressiv person - etter ordboka. Men jeg føler jeg kan romantisere depresjonen, og den sinnstilstanden. Jeg liker tekster, bøker, musikk som er litt melankolske. Jeg blir fort sliten av for positive mennesker. Men jeg har mye humor. Og da særlig svart humor. Jeg kan begynne å le av ting andre kanskje helst vil gråte av. Greit å vite at det ikke er noe galt med meg for det.

Skrevet (endret)

Tanken slo meg, så just in case bestilte jeg den selv i morgentimene i dag, sånn at jeg er SIKKER. ;-)

Du skal den den blir borte i posten!  ^_^  *god* 

Endret av skal

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...