Gå til innhold

Jeg bare lurer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er blitt så populært å skulle leve i nuet. I hvert fall i følge mindfullness og Echkart Tolle. Lever man fra sekund til sekund vil man aldri ha problemer. Man vil føle en dyp tilfredsstillelse og fred inni seg. Man vil føle seg spill levende og full av kjærlighet til menneskeheten.

Men hvordan relaterer dette seg til å stå i kassa på Rimi og det viser seg at man ikke har dekning på kortet?

Skrevet

Det er blitt så populært å skulle leve i nuet. I hvert fall i følge mindfullness og Echkart Tolle. Lever man fra sekund til sekund vil man aldri ha problemer. Man vil føle en dyp tilfredsstillelse og fred inni seg. Man vil føle seg spill levende og full av kjærlighet til menneskeheten.

Men hvordan relaterer dette seg til å stå i kassa på Rimi og det viser seg at man ikke har dekning på kortet?

Og dette er vel kun realistisk i land der folk har det godt?

Tenker på alle bøkene jeg har lest om selvutvikling og positiv tenkning, hjelper vel ikke det hvis du er lut fattig i et kriseområde? Eller hvis du bor i Afrika og er utsatt for å få ebola? Har behynt å få liten tro på slike ting.

Skrevet

Hovedpoenget med mindfulness er å dempe angst. Det sier seg selv at man ikke unngår livets problemer kun ved å bli bevisst på nåtiden - ingen unngår livets problemer, noen har flere av de enn andre. Det handler om å kunne observere og eksistere der du er, registrere sanseopplevelser og ikke leve i framtiden eller i fortiden.

Om man leser det slik at man aldri vil ha økonomiske problemer om man praktiserer mindfulness, så må man lese om igjen ;)

Skrevet

Hovedpoenget med mindfulness er å dempe angst. Det sier seg selv at man ikke unngår livets problemer kun ved å bli bevisst på nåtiden - ingen unngår livets problemer, noen har flere av de enn andre. Det handler om å kunne observere og eksistere der du er, registrere sanseopplevelser og ikke leve i framtiden eller i fortiden.

Om man leser det slik at man aldri vil ha økonomiske problemer om man praktiserer mindfulness, så må man lese om igjen ;)

Ligger mindfullness i samme gate som ACT?

Skrevet

Ligger mindfullness i samme gate som ACT?

ACT har også et innslag av mindfulnessøvelser, i tillegg til flere andre komponenter.

Skrevet

ACT har også et innslag av mindfulnessøvelser, i tillegg til flere andre komponenter.

Mange takk :-)

Skrevet

Det var ganske ironisk ment det jeg skrev, men det kunne jo ikke du vite. Jeg var ganske spydig og aggresiv i de tidlige morgentimer.

Svaret ditt var opplysende. Jeg vet ikke så mye om mindfullness bortsett fra at jeg har praktisert det hjemme. Ekchart Tolle har jeg derimot lest mye av.

Jeg er vel bare sliten og lei.

Skrevet

Jeg kom over et sitat nylig, fra en av mine favoritter innenfor denne genren: 

"Stress is trying to get to the next moment, without really living this one" - Jeff Foster

Synes det var kloke ord! :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...