Gå til innhold

nå er jeg i sjokk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle gjør jo ikke det da. Og slutter du å røyke, legger om kostholdet og begynner å trimme har du bedret oddsene betraktelig!

Hva hjelper det når du har schizofreni?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ble bare skeptisk til at NHD svarte på den måten.

Det er i hovedsak tre årsaker til den forkortede levealder:

1. Viktigst er gener. Nyere studier (her har TOP-prosjektet i Oslo betydelige bidrag)har vist at de gener som koder for schizofreni også koder for hjerte-karsykdommer. En har altså fra genetisk side en øket risiko for hjerte-karsykdommer.

2. Usunn livsstil. Røyking, kosthold, mosjon. Bruker helsevesenet mindre enn folk flest for å passe på og behandle disse lidelsene.

3. Tapte leveår som følge av selvmord.

Gener kan en ikke gjøre noe med. Men en kan gjøre noe med livsstil, og en kan få fastlegen til å følge med på risikofaktorer som høyt BT, kolesterol, triglycerider og blodsukker.

Skrevet

Det er i hovedsak tre årsaker til den forkortede levealder:

1. Viktigst er gener. Nyere studier (her har TOP-prosjektet i Oslo betydelige bidrag)har vist at de gener som koder for schizofreni også koder for hjerte-karsykdommer. En har altså fra genetisk side en øket risiko for hjerte-karsykdommer.

2. Usunn livsstil. Røyking, kostholsd, mosjon. Bruker helsevesenet mindre enn folk flest for å passe på og behandle disse lidelsene.

3. Tapte leveår som følge av selvmord.

Gener kan en ikke gjøre noe med. Men en kan gjøre noe med livsstil, og en kan få fastlegen til å følge med på risikofaktorer som høyt BT, kolesterol, triglycerider og blodsukker.

Det er jo skremmende å tenke på, har tatt min siste røyk nå iallefall så kanskje det hjelper på.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det hjelper helt sikkert :-)

Skrevet

Zyprexa???

Jeg har personlig prøvd det (10mg ad hoc), men føler jeg har spist sukkertøy. Men det er ekstremt få jeg kjenner som IKKE har lagt drøyt på seg a dette medikamentet (fast inntak). Skal det forlenge levetiden?

Hva slags hjelp får personer med slike bivirkninger hjelp? Jeg har dessverre sett for mange eksempler på at slik hjelp mangler.

Skrevet

Jeg fungerte så utrolig godt på zyprexa men det var før jeg hadde opplevd psykose.

synd den vektøkningen gjør jeg ikke kan bruke den :(

Skrevet

Zyprexa???

Jeg har personlig prøvd det (10mg ad hoc), men føler jeg har spist sukkertøy. Men det er ekstremt få jeg kjenner som IKKE har lagt drøyt på seg a dette medikamentet (fast inntak). Skal det forlenge levetiden?

Hva slags hjelp får personer med slike bivirkninger hjelp? Jeg har dessverre sett for mange eksempler på at slik hjelp mangler.

De som bruker zyprexa i lengden er vel de som er så heldige å ikke få bivirkningen vektøkning

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...