stjernestøv Skrevet 10. oktober 2014 Skrevet 10. oktober 2014 Alle gjør jo ikke det da. Og slutter du å røyke, legger om kostholdet og begynner å trimme har du bedret oddsene betraktelig! Hva hjelper det når du har schizofreni? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. oktober 2014 Skrevet 10. oktober 2014 Ble bare skeptisk til at NHD svarte på den måten.Det er i hovedsak tre årsaker til den forkortede levealder:1. Viktigst er gener. Nyere studier (her har TOP-prosjektet i Oslo betydelige bidrag)har vist at de gener som koder for schizofreni også koder for hjerte-karsykdommer. En har altså fra genetisk side en øket risiko for hjerte-karsykdommer.2. Usunn livsstil. Røyking, kosthold, mosjon. Bruker helsevesenet mindre enn folk flest for å passe på og behandle disse lidelsene.3. Tapte leveår som følge av selvmord.Gener kan en ikke gjøre noe med. Men en kan gjøre noe med livsstil, og en kan få fastlegen til å følge med på risikofaktorer som høyt BT, kolesterol, triglycerider og blodsukker. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 10. oktober 2014 Skrevet 10. oktober 2014 Det er i hovedsak tre årsaker til den forkortede levealder: 1. Viktigst er gener. Nyere studier (her har TOP-prosjektet i Oslo betydelige bidrag)har vist at de gener som koder for schizofreni også koder for hjerte-karsykdommer. En har altså fra genetisk side en øket risiko for hjerte-karsykdommer. 2. Usunn livsstil. Røyking, kostholsd, mosjon. Bruker helsevesenet mindre enn folk flest for å passe på og behandle disse lidelsene. 3. Tapte leveår som følge av selvmord. Gener kan en ikke gjøre noe med. Men en kan gjøre noe med livsstil, og en kan få fastlegen til å følge med på risikofaktorer som høyt BT, kolesterol, triglycerider og blodsukker. Det er jo skremmende å tenke på, har tatt min siste røyk nå iallefall så kanskje det hjelper på. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. oktober 2014 Skrevet 10. oktober 2014 Det hjelper helt sikkert :-) 0 Siter
FjellOgDalar Skrevet 10. oktober 2014 Skrevet 10. oktober 2014 Zyprexa??? Jeg har personlig prøvd det (10mg ad hoc), men føler jeg har spist sukkertøy. Men det er ekstremt få jeg kjenner som IKKE har lagt drøyt på seg a dette medikamentet (fast inntak). Skal det forlenge levetiden? Hva slags hjelp får personer med slike bivirkninger hjelp? Jeg har dessverre sett for mange eksempler på at slik hjelp mangler. 0 Siter
missmas Skrevet 10. oktober 2014 Forfatter Skrevet 10. oktober 2014 Jeg fungerte så utrolig godt på zyprexa men det var før jeg hadde opplevd psykose. synd den vektøkningen gjør jeg ikke kan bruke den 0 Siter
missmas Skrevet 11. oktober 2014 Forfatter Skrevet 11. oktober 2014 Zyprexa??? Jeg har personlig prøvd det (10mg ad hoc), men føler jeg har spist sukkertøy. Men det er ekstremt få jeg kjenner som IKKE har lagt drøyt på seg a dette medikamentet (fast inntak). Skal det forlenge levetiden? Hva slags hjelp får personer med slike bivirkninger hjelp? Jeg har dessverre sett for mange eksempler på at slik hjelp mangler. De som bruker zyprexa i lengden er vel de som er så heldige å ikke få bivirkningen vektøkning 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.