Gå til innhold

SSRI vs/ andre SSRI

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bipolar 2, PTSD og panikklidelse, og bruker for tiden 550mg Lamictal + 300mg Seroquel daglig. Brukt AD, men aldri klart å stå på det over tid pga. bivirkninger. Litium er uaktuelt, er noe av det verste jeg har stått på. Bl.a. så sterke skjelvinger i hendene at jeg ikke klarte å male eller tegne (noe som er en av mine viktige hobbyer). Dessuten ble jeg utrolig destruktiv da jeg sto på det.

Men saken... Prøvd: Efexor - bivirkninger selv på 75mg. Mest av alt de pinlige down below grieiene. Dette fikk jeg etter hvert nok av, så jeg seponerte. For lenge siden tok jeg Cipralex, men dette var helt uvirksomt. For et par mnd. kuttet jeg ut Zoloft 100mg. Mest plagsome bivirkning på denne var at jeg drømte så utrolig realistisk - over hele fjøla, ikke bare ved mareritt. Jeg kunne våkne flere ganger igjennom natta av at jeg snakket helt konstruktivt som om jeg var i en samtalen fra drømmeland fortsatt. Dette ødela søvnkvaliteten for meg, og opplevdes pyton. Får også de "down below" greiene der. Jeg fikk disse bivirkningene selv på 50mg, men min psykiater økte til det doble pga. angst jeg sliter med.

Så... Er jeg garantert slike bivirkninger på alle SSRI? Eller kan jeg prøve og feile mer? Jeg føler nemlig jeg nå er på vei ned... Min faste psykiater er i perm, og jeg er svært usikker på hn som overtar i mellomtida. Hn hadde ikke hørt om Brintellix f.eks. Vet dette ikke er et SSRI, men lurer allikevel. Gullkornet var da hn foreslå å starte på Zoloft 50mg igjen. Dette likte jeg ikke, for jeg hadde denne søvn-bivirkningen også på denne dosen. Jeg har (noe ustabil) epilepsi, så Wellbutrin kan jeg ikke ta. Dessuten er SSRI veldig bra mot angst for meg. Blokker de verste panikkanfallene. Jeg har også prøvd både Tolvon og Remeron, men føler meg helt gåen dagen etter. Kunne like godt droppet å sove.

Så... Kan et SSRI funke selv om andre ikke gjør det?

Og hva med Nefadar? Min faste psykiater mumlet i skjegget at det var veldig dumt at denne var avregistrert, fordi den hadde mindre sexuelle bivirkninger. Hvorfor ble den avregistrert? Hvordan er det ev. generelt å få avregistrerte medikamenter på fritak?

På forhånd takk :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...