Gå til innhold

Feilmedisinering, NPE?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er en kvinne på 25 år. For ca ett og et halvt år siden gikk jeg til legen for å få hjelp til å endre mine alkoholvaner. Dette var en ny lege jeg aldri hadde vært hos tidligere, og han satte meg umiddelbart på antabus. 

Et par uker senere kom jeg tilbake, og han lurte på hva som kunne være årsaken til at jeg drakk meg så beruset i helgene. Han lurte på om jeg ikke kunne være deprimert? Etter en liten samtale om dette så skrev han ut Cipralex til meg, som jeg skulle ta, samtidig som jeg gikk på antabus. 

I løpet av sommeren utviklet jeg en mani, som ingen oppdaget. Jeg trodde jo selv at jeg fikk så mye energi fordi jeg sluttet å drikke, og at jeg var kommet ut av depresjonen. Derfor ble ikke manien oppdaget og behandlet, og jeg gikk inn i en dyp psykose. Dette ble heldigvis oppdaget, og jeg ble tatt av medisinene, fikk lithium og Olanzapine, og psykosen gikk over i løpet av et par uker. Har ikke hatt maniske episoder etter dette, og går fast på litium. Jeg var 100% sykemeldt i fire måneder, og deretter tre måneder med 50% sykemelding.

Seks måneder etter at jeg begynte å jobbe fullt fikk jeg en depresjon, og har fått diagnosen bipolar 1. Jeg er nå 100% sykemeldt pga depresjon. Jeg har også måttet utsette praksis som jeg egentlig skulle hatt nå i høst, i forbindelse med studiet mitt. 

Da jeg var på sykehuset var det flere som sa at jeg aldri skulle fått antabus og cipralex samtidig, og at dette var den utløsende faktoren for at jeg ble syk. Jeg innser selvfølgelig at bipolar er noe du er, ikke noe du får, men jeg tror at dersom jeg ikke hadde fått de medisinene på det tidspunktet så ville jeg heller ikke fått en så kraftig mani og psykose, og jeg ville mest sannsynlig ikke fått noen sykdomsperioder enda. 

Mitt spørsmål er om du mener at det kan ha vært en feilmedisinering her, som jeg kan søke erstatning for? Nå har jeg ikke hatt noen direkte tap av inntekt, enda. Men dersom jeg fortsetter sånn, med mange måneder sykemelding hvert år, så kan det hende jeg må over på aap etterhvert. Jeg har også måttet forskyve skolegangen min, som følge av dette her. 

Takk for svar. 

Endret av Carrie88
Skrevet

Må også tilføye at det jeg mente kunne være en depresjon tidligere, var ingenting i forhold til det jeg opplever nå. Jeg har alltid klart både jobb og studier kjempefint, men nå blir jeg utslitt bare av å snakke i telefonen, og må hele tiden hvile. 

Skrevet

Det er jo ikke helt uvanlig å oppleve en mani etter oppstart med antidepressiva. Dette er vanligvis et tegn på bipolar lidelse.

Utfordringen er at legen gjerne skal ha spesialistkompetanse og vel så det, for å skille en unipolar depresjon fra en bipolar depresjon. Det er jo enkelt hvis det kan vises til tidligere maniske eller hypomane episoder, men hvis du tidligere kun har hatt depresjoner, så er det jo ikke helt lett for fastlegen å vite at dette omhandler bipolar depresjon.

Tror dette med legemiddelutløst mani er en ganske kjent sak, og regelen er jo at antidepressiva skal stoppes eller reduseres ved mistanke om mani. Jeg tror (men jeg er jo ikke fagperson) at en eventuell erstatning må ha sammenheng med at legen ikke stoppet medisinen i tide. Antidepressiva mot depresjon er jo ikke i seg selv feilbehandling.

Men håper NHD svarer deg.

Skrevet

Det er jo ikke helt uvanlig å oppleve en mani etter oppstart med antidepressiva. Dette er vanligvis et tegn på bipolar lidelse.

Utfordringen er at legen gjerne skal ha spesialistkompetanse og vel så det, for å skille en unipolar depresjon fra en bipolar depresjon. Det er jo enkelt hvis det kan vises til tidligere maniske eller hypomane episoder, men hvis du tidligere kun har hatt depresjoner, så er det jo ikke helt lett for fastlegen å vite at dette omhandler bipolar depresjon.

Tror dette med legemiddelutløst mani er en ganske kjent sak, og regelen er jo at antidepressiva skal stoppes eller reduseres ved mistanke om mani. Jeg tror (men jeg er jo ikke fagperson) at en eventuell erstatning må ha sammenheng med at legen ikke stoppet medisinen i tide. Antidepressiva mot depresjon er jo ikke i seg selv feilbehandling.

Men håper NHD svarer deg.

Feilbehandlingen jeg lurer på, er om det var feil å gi cipralex og antabus samtidig. Det fikk jeg høre av flere på sykehuset. 

Jeg må si at jeg nesten ikke var deprimert fra før. Jeg tror det var alkoholen som gjorde meg sliten og "deppa", da jeg var full (ofte dritings) hver fredag og lørdag, og innimellom i ukene, dersom jeg hadde fri. Var mer sliten etter helga, når det burde vært omvendt. :) 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Det er ingen interaksjoner mellom Antabus og Cipralex. Å gi disse sammen er dermed ikke feil.

2. Ingen kunne ha visst at du hadde en bipolar disposisjon. Å gi Cipralex til deprimerte er korrekt. Jeg kan med min beste vilje ikke se at det her har skjedd noe kritikkverdig/feilmedisinering.

Skrevet

Feilbehandlingen jeg lurer på, er om det var feil å gi cipralex og antabus samtidig. Det fikk jeg høre av flere på sykehuset. 

Jeg må si at jeg nesten ikke var deprimert fra før. Jeg tror det var alkoholen som gjorde meg sliten og "deppa", da jeg var full (ofte dritings) hver fredag og lørdag, og innimellom i ukene, dersom jeg hadde fri. Var mer sliten etter helga, når det burde vært omvendt. :)

Dersom du går inn på www.felleskatalogen.no og leser hva som står om både cipralex og antabus (særlig punktet forsiktighetsregler er relevant)  - samt bruker funksjonen "interaksjonsanalyse" for de to medikamentene, så vil du se at det står ingenting der som burde ha fått legen til å unngå denne medikamentkombinasjonen.

Skrevet

Okay. Takk for svar. Jeg ville høre her først, for ikke å dumme meg ut med en klage. Er fornøyd med legen min, men medisiner er det psykiateren min som styrer med etter dette. :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Okay. Takk for svar. Jeg ville høre her først, for ikke å dumme meg ut med en klage. Er fornøyd med legen min, men medisiner er det psykiateren min som styrer med etter dette. :)

Hadde enda alle vært som deg :-)

Jeg skal i morgen holde et foredrag om alle de meningsløse og tullete klagesakene vi må behandle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...