Gå til innhold

Depresjon - hvem skal man egentlig sammenligne seg med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med depresjon, pga en del ytre omstendigheter. Jeg kjenner jeg føler meg litt bedre hvis jeg sammenligner meg med folk som har det verre enn meg selv. F.eks de som er rammet av ebola, krig, uhelbredelige smertefulle sykdommer, sult, dårlige boforhold.  osv. Jeg tenker at jeg ikke bør synes så synd på meg selv, jeg kan legge meg mett om kvelden, jeg får sove så mye som jeg trenger, jeg har hund og kjærest jeg har foreldre og søsken som bryr seg om meg, har et helsevesen jeg kan be om hjelp, og jeg har fått så mye hjelp av helsevesenet.  Jeg burde ikke klage - egentlig.

Men sammenligner jeg meg med andre i landet Norge har jeg det jævlig. Jeg har dårlig utseende, ingen jobb, ingen venner, jeg har mistet håpet for et rikelig liv, jeg har få aktiviteter, jeg har veldig lite sammenlignet med andre her i dette landet.

Så hva bør jeg egentlig føle?. Humøret svinger fordi jeg sammenligner min situasjon med flere grupper. Hvem som har det best og verst.

Men jeg er uansett deprimert. Og jeg har til og med en psykiater. Det å ha en psykiater er en vestlig luksus det også. Jeg blir aldri enig med meg selv hva jeg egentlig bør gå rundt å føle. Det kan være bra i den forstand at jeg har en viss kontroll over hva jeg føler, men jeg er redd for å bli gammel og bitter med årene. Og føler livet mitt passerer uten å leve det ordentlig.

motorPrøysen
Skrevet

Jeg blir aldri enig med meg selv hva jeg egentlig bør gå rundt å føle. 

Du kan ikke kontrollere hva du føler. Det eneste som skjer hvis du forsøker er at du bruker masse energi på det og opplever frustrasjon. Tren på å simpelthen akseptere hva du føler, uten å bedømme det. Det er vanskelig, og få eller ingen klarer det noensinne helt, men man kan bli bedre til det.

Du kan imidlertid kontrollere hvordan du handler, hvilke valg du tar. For å få til endring må man ofte handle på en måte følelsene forteller en at en ikke skal gjøre. Jo mer man trener på dette, jo bedre blir man.

Meditasjon eller en selvhjelpsbok i ACT er kanskje noe du kunne ha utbytte av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...