Gå til innhold

Sende med bilde når jeg søker jobber eller la det være ?

Anbefalte innlegg

Jeg søker jobber for harde livet for tiden og begynner å bli litt motløs. Trodde jeg skulle få jobb ganske raskt og føler meg ikke bra ved å gå hjemme.

Jeg sender med bilde av meg selv når jeg søker jobber. Trodde det var ganske vanlig, men så sier kjæresten at det bør jeg ikke gjøre hvis det er kvinner som skal ansette. Kvinner vil ikke ansette kvinner som er penere enn seg selv ? Eh? Det har jeg ikke tenkt på.  Jeg sender jo med bilde for å vise at jeg ser noenlunde representativ ut uten piercinger og den slags. Mener jeg ser ganske normal ut. Jeg er 48 år liksom og ikke blendende vakker.

Sende med bilde eller la det være ?

Hilsen ei som begynner å bli sliten av å søke jobber.

Anonymous poster hash: 0c086...bbc

Fortsetter under...

De fleste arbeidsgivere vil gjerne se bildet slik at de kan diskriminere lettere, mindre stress for dem. Sålenge du ikke tilhører en risikogruppe som kan diskrimineres så er det vel greit å ta med bilde (men ser du gammel ut så vil du bli diskriminert lettere). Generelt sett mener jeg både sivilstatus og bilde er totalt unødvendig og bør unngås

Det er blitt temmelig vanlig med bilde på CV'en, og det synes jeg er greit ved ansettelser. En får et mer personlig inntrykk av vedkommende på den måten. Men er selvfølgelig synd om noen blir utelukket på bakgrunn av bildet (tror ikke det er særlig vanlig).

Har aldri hørt om kvinner "som ikke vil ansette kvinner som er penere enn seg selv". For det første ville jeg ikke vurdere en potensiell arbeidstaker ut fra "penhet", for det andre ville det ikke være noe minus om vedkommende var pen/penere enn meg.

Endret av Xtra

Jeg søker jobber for harde livet for tiden og begynner å bli litt motløs. Trodde jeg skulle få jobb ganske raskt og føler meg ikke bra ved å gå hjemme.

Jeg sender med bilde av meg selv når jeg søker jobber. Trodde det var ganske vanlig, men så sier kjæresten at det bør jeg ikke gjøre hvis det er kvinner som skal ansette. Kvinner vil ikke ansette kvinner som er penere enn seg selv ? Eh? Det har jeg ikke tenkt på.  Jeg sender jo med bilde for å vise at jeg ser noenlunde representativ ut uten piercinger og den slags. Mener jeg ser ganske normal ut. Jeg er 48 år liksom og ikke blendende vakker.

Sende med bilde eller la det være ?

Hilsen ei som begynner å bli sliten av å søke jobber.

Ante ikke at det var vanlig. Men det gjør det vel lettere å velge ut de pene og veltilpassede da.

Gjest Gargamel

Ante ikke at det var vanlig. Men det gjør det vel lettere å velge ut de pene og veltilpassede da.

Mange har et bilde av seg selv på en fjelltopp for å vise at de er sporty og vellykket. Det er en klisjé  jeg ville styrt unna.

Annonse

Jeg har lest en god del søknader, intervjuet og ansatt folk gjennom noen år. Min personlige mening er: Send gjerne med bilde, men et meget nøytralt, profesjonelt bilde. Dvs ikke en selfie, ikke med utringing, ikke masse sminke, ikke et photoshoppet utsnitt fra et party. Slikt synes jeg dessverre veier negativt.

Det neste som er meget viktig: Du bør ligne på deg selv på bildet. Om du møter opp til intervju og bildet helt klart er valgt fordi det er tatt i en fordelaktig vinkel, kan det tolkes som at du er villig til å pynte på ting for at det skal se bedre ut enn det er. Dvs ikke helt oppriktig. 

Lykke til med jobbsøk :)

Aldri bruk bilde med mindre du er ung og pen og er ute etter jobb som fordrer pent utseende, f.eks skuespiller eller lignende.. Tenk på hva som kunne skje hvis du fikk jobben, og sjefen din var delvis påvirket av å ha funnet en pent utseende kandidat. Hvordan tror du det blir å jobbe på et sånt stede da?

Anonymous poster hash: 5d391...5b9

Jeg har lest en god del søknader, intervjuet og ansatt folk gjennom noen år. Min personlige mening er: Send gjerne med bilde, men et meget nøytralt, profesjonelt bilde. Dvs ikke en selfie, ikke med utringing, ikke masse sminke, ikke et photoshoppet utsnitt fra et party. Slikt synes jeg dessverre veier negativt.

Det neste som er meget viktig: Du bør ligne på deg selv på bildet. Om du møter opp til intervju og bildet helt klart er valgt fordi det er tatt i en fordelaktig vinkel, kan det tolkes som at du er villig til å pynte på ting for at det skal se bedre ut enn det er. Dvs ikke helt oppriktig. 

Lykke til med jobbsøk :)

Takk, da hører jeg på deg :-) Bildet jeg har valgt er nøytralt og bare av ansiktet. Ingen utringning og ingen selfie. Ligner på meg selv.

Aldri bruk bilde med mindre du er ung og pen og er ute etter jobb som fordrer pent utseende, f.eks skuespiller eller lignende.. Tenk på hva som kunne skje hvis du fikk jobben, og sjefen din var delvis påvirket av å ha funnet en pent utseende kandidat. Hvordan tror du det blir å jobbe på et sånt stede da?

Tull og tøys. Søker man en jobb i forretningslivet er det i dag helt vanlig med bilde, og det er IKKE for å vise hvor pen man er eller ikke er.

Tull og tøys. Søker man en jobb i forretningslivet er det i dag helt vanlig med bilde, og det er IKKE for å vise hvor pen man er eller ikke er.

Hvor har du det fra at det er vanlig?

Hva er poenget?

Anonymous poster hash: 66298...855

Hvor har du det fra at det er vanlig?

Jeg ser en del jobbsøknader.

Hva er poenget?

Anonymous poster hash: 66298...855

Man får et visst intrykk av vedkommende, og klarer bedre å skille søkerne fra hverandre.

Annonse

Jeg ser en del jobbsøknader.

Man får et visst intrykk av vedkommende, og klarer bedre å skille søkerne fra hverandre.

*Xtra dypt SUKK*

Skille søkere på grunnlag av uteende....hvis det var sant, vet man jo en (av flere) grunn(er) til at noen har problem med å få seg ny jobb.

*Xtra dypt SUKK*

Skille søkere på grunnlag av uteende....hvis det var sant, vet man jo en (av flere) grunn(er) til at noen har problem med å få seg ny jobb.

Det er ikke snakk om å plassere søkere på en "penhetsskala". Da aller fleste klarer å se rimelig presentable ut på et bilde.

Uansett er ikke bilde et krav, og tror neppe noen unnlater å innkalle noen til intervju fordi det ikke var bilde på CV'en.

Det er ikke snakk om å plassere søkere på en "penhetsskala". Da aller fleste klarer å se rimelig presentable ut på et bilde.

Altså er det ikke noe poeng hvis alle klarer det.

Anonymous poster hash: 1a267...4d8

*Xtra dypt SUKK*

Så sant så sant.-

Slik at vi stygge kan bli diskriminert?

Tenkte det samme. Ser ut som ei hakka kjøttkake i trynet. Og ikke er jeg 20 år heller.

Tenkte det samme. Ser ut som ei hakka kjøttkake i trynet. Og ikke er jeg 20 år heller.

Men i den grad det er avgjørende for jobben er det kanskje like greit du slipper runden om intervju før du blir avvist?

Det finnes veldig mange typer jobber der utseendet har liten betydning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...