Gå til innhold

Venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg fikk vite i går at jeg har en for streng definisjon av venner.

Jeg er en utmerket venn, selv om jeg ikke tar kontakt med mennesker annet enn når jeg trenger dem, og kommer/svarer når de trenger meg.

Altså at det er noe mer man vil enn bare drikke kaffe/te.

Dette er rett og slett ifølge min psykiater å være en god venn.:-)

Dette var nytt. 

Men jeg har problemer i relasjoner fordi jeg strever med de mellommenneskelige relasjoner i forbindelse med småltalk, men jeg prøver, men så blir det komplisert pga av systemene mine. Men de som vet om vanskene mine, pleier det gå bra med. 

Jeg spurte min psykiater om hun "pleier" vennskap, dvs. bare ringer for å spørre om mennesker har det bra, og det gjør hun, det gjør ikke jeg.

Det er altså en forskjell.

Jeg skal tenke på å gjøre det, jeg har bare ikke tenkt så langt.

Jeg kan jo lære det, ringe si "godag/godkveld, lenge siden sist"

Hvordan er det med deg?

Hva driver du på med for tiden?

Hvordan er det med din familie?

osv...

Jeg trodde bare mennesker sa i fra hvis de trengte hjelp.

Ikke at jeg må ringe og sjekke.

Gjest Gargamel
Skrevet

Du må ikke ringe for å sjekke status og småprate hvis du ikke har lyst. Unntaket er kanskje egne foreldre og andre man etter hvert har et visst ansvar for.

Skrevet

Som psykiateren din også sier, så er det mange måter å ha venner på, og jeg tror også du har hatt en litt for streng definisjon. Jeg har mange venner jeg ikke ringer til bare for å sjekke hvordan de har det. Jeg har også venner som jeg gjør forskjellige ting med. En venninne spiller jeg for eksmepel sjakk med, og vi gjør egentlig ikke så mye annet sammen, og snakker ikke om så veldig mye annet - men vi er gode venner likevel :-)  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...