Gå til innhold

Virkelighetsoppfatning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vet jeg om jeg har ganske god virkelighetsoppfatning, eller om jeg er i grenseland til paranoia? 

Hvordan vet jeg om jeg er ganske flink til å gjennomskue andre, eller om jeg bare er en nisse som lager seg riv ruskende gale hypoteser om andres indre bygget på fri fantasi og frykt?  

(alt selvfølgelig med forbehold om at ingen sitter med den hele og fulle sannhet og at alles tolkinger av virkeligheten og andre alltid vil bære noe preg av ens tidligere erfaringer.)

Anonymous poster hash: 314d2...902
Skrevet

Nei det der lurer jeg jammen på og. Altså ikke ang. deg, men ang. meg.

En kan jo filosofere litt over hva en tanke som ikke har rot i virkeligheten er!

Alle har slike tanker. I større eller mindre grad.

- Hvis man "overdriver" hvor bra man er som person og hvilke evner man har, i en viss grad, så vil man være mer suksessfull både sosialt og faglig. Hvis man overdriver for mye, slik at forestillingene åpenbart bryter med sunn fornuft, og man går utallige ganger på snørra fordi man faktisk ikke får til ting, så har man et problem.

- Hvis man er _litt_ for mye skeptisk ovenfor folk, vil man i større grad enn om man var naiv klare å beskytte seg selv mot å bli utnyttet etc på ulike måter. Hvis dette trekket blir større, og man blir paranoid og mistenksom, så har man et problem.

- Før i tiden trodde man jorden var flat. Men så var det noen grekere som hadde fantasien til å tenke nytt - altså tanker som brøt med sunn fornuft på den tiden, og fant ut at den var rund. Men hvis man blir _for_ fantasifull, slik at man går rundt og leter etter utenomjordiske eller tror man er "synsk", så har man også et problem.

Winston Churchill var vel den personen i england som virkelig forstår hvilken trussel Hitler var. Han ble sett på som sær og paranoid. Men han hadde helt rett, og hadde man hørt på han hadde nok Europa kommet mindre skadet ut av det.

Tror rett og slett man må se på hva som hvilke resultater de ulike tenkemåtene har for livet ditt (og andres), ikke hvorvidt de er "nyskapende" eller bryter med virkeligheten...

Ja... sånn må det altså være.

Skrevet

Da jeg hadde paranoia ante jeg ikke at det ikke var virkeligheten

Jeg var bombesikker på vrangforestillingene

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...