Gå til innhold

Gravid uke 29 - Begynne på cipralex igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært medisinert med cipralex pga en periode med antatt depersonalisering/konstant panikkangst som slo ut etter jeg var nedstemt over lengre tid. Har stått på medisiner siden, selvom de fungerte svært godt raskt.

Er gravid, og lest at jeg bør slutte før fødsel pga effekten medisinene kan ha på nyfødte. Dermed trappet jeg ned og sluttet. Har nå vært medisinfri i 2-3 mnd.

Problemet er at jeg begynner å kjenne på angsten igjen. Sliter med bekkenløsning, kynnere, blitt sykemeldt, kjeder.meg, er mye ensom og hadde 3 uker konstant svimmel sikkert som følger av nedtrapping - summen av alt dette har gjort meg nedstemt. Og nå kjenner jeg at jeg har angst for angsten og at jeg begynner å slite litt. Helt skjelven om kvelden når ting roer seg og det nærmer seg leggetid.

Hvis denne konstante angsten og depersonaliseringen slår ut fordi jeg får panikkangst i nær fremtid, er jeg ikke i stand til å ta vare på meg selv.

Det er 10 uker til termin, men jeg kommer meg nok ikke på den tiden om noe skulle skje nå.

Hva gjør jeg? Fastlege vil sikkert ikke at jeg skal begynne igjen, men har ikke spurt enda. Det er ikke samme lege jeg gikk til da jeg slet for 2 år siden.

Jeg er redd. Redd for å falle tilbake og redd for å miste meg selv nå.. fryktelig dårlig tidspunkt.

Hva gjør jeg? Hvor vanlig er det at mor går på cipralex og hvor mange barn tar skade av dette som nyfødte? Kommer jo ikke til å tilgi meg selv hvis noe skjer med baby ved/etter fødsel pga medisinbruk.

Hjelp, vær så snill.

Skrevet

Jeg ville gått til legen, og fortalt om hvordan du har d.

Jeg er ingen ekspert på medesiner.

Men vet såpass at det heller ikke er bra hverken for deg eller barnet at du har fått tilbake angsten og at stressnivået har økt.

Anonymous poster hash: 61d83...748

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du kan helt trygt begynne med Cipralex igjen.

Skrevet

Takk, Nils Håvard.

Kan jeg bruke de til og under fødsel? Hva med amming?

Finner fortsatt mer info om hvorfor det ikke skal brukes enn at det er greit. Bekymrer meg.

Har du noe å vise til hvis min fastlege sier nei? Evt. kan han ringe deg eller noe andre?

Skal dit imorgen.

Skrevet

Takk, Nils Håvard.

Finner fortsatt mer info om hvorfor det ikke skal brukes enn at det er greit. Bekymrer meg.

Har du noe å vise til hvis min fastlege sier nei? Evt. kan han ringe deg eller noe andre?

Skal dit imorgen.

Foreslår at du skriver ut spørsmålet og legens svar her og viser det til legen hvis det er nødvendig.

De fleste fastleger aksepterer det en spesialist har sagt. I mitt tilfelle respekterer tilogmed min spesialistlege hva NHD sier.

Skrevet

Takk, Nils Håvard.

Skal dit imorgen.

Enig med Issomethingwrong. Henvis til NHD's svar, skriv evt ut innlegget og vis legen din. Jeg har også bare god erfaring med at leger respekterer hans råd og på den måten hjulpet meg.

Lykke til :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...