Gå til innhold

Kan forstoppelse være psykisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noe jeg syns er rart, jeg lider av kronisk forstoppelse men da jeg var innlagt fikk jeg gått på do. Kan det være psykisk? Er det ikke rart jeg fikk gått på do tiden jeg var innlagt og ikke hjemme? Har slim i avføringen også nå, kan jo være irritabel tarm, er det psykisk? Hva kan jeg gjøre da?

Skrevet

Det er noe jeg syns er rart, jeg lider av kronisk forstoppelse men da jeg var innlagt fikk jeg gått på do. Kan det være psykisk? Er det ikke rart jeg fikk gått på do tiden jeg var innlagt og ikke hjemme? Har slim i avføringen også nå, kan jo være irritabel tarm, er det psykisk? Hva kan jeg gjøre da?

Hei!

stakkars deg

ja det kan være psykisk.

Det kan være at du har mye stress rundt deg, feks a... hvis din mann klager/kjefter, ditt barn strever osv

Det viktige blir å forstå mekanismene, hva utløser hva?

Skrevet

Hei!

stakkars deg

ja det kan være psykisk.

Det kan være at du har mye stress rundt deg, feks a... hvis din mann klager/kjefter, ditt barn strever osv

Det viktige blir å forstå mekanismene, hva utløser hva?

Min mann irriterer seg mye, det slapp jeg jo når jeg var innlagt. Men vi ser i grunn ikke så mye til hverandre, han er mest for seg selv og mye ute. Barna tenker jeg jo på hele tiden men det gjorde jeg jo da jeg var innlagt også, men de var jo ikke der fysisk. Kan ikke tenke meg at det er pga dem, når jeg var innlagt var det litt rutiner og jeg gikk tur. Men jeg var jo dårlig da også, forstår det bare ikke.

Men da vet jeg ihvertfall at det kan være psykisk, rart det der hvordan psyken virker inn på kroppen.

Skrevet

Min mann irriterer seg mye, det slapp jeg jo når jeg var innlagt. Men vi ser i grunn ikke så mye til hverandre, han er mest for seg selv og mye ute. Barna tenker jeg jo på hele tiden men det gjorde jeg jo da jeg var innlagt også, men de var jo ikke der fysisk. Kan ikke tenke meg at det er pga dem, når jeg var innlagt var det litt rutiner og jeg gikk tur. Men jeg var jo dårlig da også, forstår det bare ikke.

Men da vet jeg ihvertfall at det kan være psykisk, rart det der hvordan psyken virker inn på kroppen.

Hei!

Ja det er rart, men det er sånn det er.

.

Irriterer din mann seg over deg, så kan det vare lenger enn du selv tenker, man blir usikker inni seg

Skrevet

Det er noe jeg syns er rart, jeg lider av kronisk forstoppelse men da jeg var innlagt fikk jeg gått på do. Kan det være psykisk? 

Mageproblemer er veldig ofte psykisk ja.

Skrevet

Hei!

Ja det er rart, men det er sånn det er.

.

Irriterer din mann seg over deg, så kan det vare lenger enn du selv tenker, man blir usikker inni seg

Ja jeg blir litt usikker hver gang vi er sammen for han irriterer seg på så mye, jeg vet ikke alltid hva det er heller. Var fælt når jeg var forkjølet for han hater tette neser, han liker ikke lyder generelt. Alt skal gå for seg i stillhet.

Skrevet

Mageproblemer er veldig ofte psykisk ja.

Har alltid tenkt det var medisinene, men jeg tok jo medisiner når jeg var innlagt også.

Skrevet

Ja jeg blir litt usikker hver gang vi er sammen for han irriterer seg på så mye, jeg vet ikke alltid hva det er heller. Var fælt når jeg var forkjølet for han hater tette neser, han liker ikke lyder generelt. Alt skal gå for seg i stillhet.

Mannen din blir irritert på deg når du er forkjølet, fordi han liker ikke lyden av tette neser?! Du tuller vel? Dette er en voksen mann? Da må jeg si som fjortisen: OMG! 

Skrevet (endret)

Mannen din blir irritert på deg når du er forkjølet, fordi han liker ikke lyden av tette neser?! Du tuller vel? Dette er en voksen mann? Da må jeg si som fjortisen: OMG! 

Han har alltid hatt dette problemet, selv tror han det er misophonia...selv tror jeg han har asperger. Det finnes visst ikke hjelp å få, han har gått til psykolog. Det er litt nervepirrende når han er slik, men han sier det er enda verre for han selv, at de som ikke har det ikke kan forstå det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Misophonia

Endret av stjernestøv
Skrevet

I hvert fall diaré, tror jeg

I en lang dårlig periode hadde jeg diare hele tiden, så det kan sikkert stemme. Ville heller hatt det enn forstoppelse.

Skrevet

Det tror jeg definitivt. Redd for å spise når jeg jobber Pga forstoppelse :((

Skrevet

Husk at vi har de samme stoffene (serotonin, osv) i fordøyelsessystemet som i hjernen, og medikamentene virker like mye på fordøyelsessystemet som de gjør på hjernen.

Det betyr at magen både blir påvirket av psykiske endringer såvel som medikamenter. Svaret på spørsmålet tror jeg absolutt er ja.

Skrevet

Det tror jeg definitivt. Redd for å spise når jeg jobber Pga forstoppelse :((

Jeg har begynt å ha søndag som dodag nå, da går jeg omtrent hele dagen :(

Skrevet

Husk at vi har de samme stoffene (serotonin, osv) i fordøyelsessystemet som i hjernen, og medikamentene virker like mye på fordøyelsessystemet som de gjør på hjernen.

Det betyr at magen både blir påvirket av psykiske endringer såvel som medikamenter. Svaret på spørsmålet tror jeg absolutt er ja.

Uff da! Så det hadde kanskje blitt bedre hvis jeg tok AD?

Skrevet

Uff da! Så det hadde kanskje blitt bedre hvis jeg tok AD?

Jeg får iblant løs mage av AD. Det er naturlig at det skjer, fordi mer serotonin i magen gjør at fordøyelsen går raskere. Det er kroppens forsvarsmekanisme mot mat vi ikke tåler, at den skal raskt ut igjen. Antipsykotika kan virke motsatt (siden den blokkerer serotonin fra å nå visse reseptorer). Men dette varierer jo veldig fra stoff til stoff. Vanskelig å si om du burde bruke AD bare for fordøyelsen da, det må jo ligge en helhetsvurdering til grunn.

Skrevet

Jeg har begynt å ha søndag som dodag nå, da går jeg omtrent hele dagen :(

høres ut som dine problemer er mer omfattende en mine. Min angst er nok mer situert.
Skrevet

Jeg får iblant løs mage av AD. Det er naturlig at det skjer, fordi mer serotonin i magen gjør at fordøyelsen går raskere. Det er kroppens forsvarsmekanisme mot mat vi ikke tåler, at den skal raskt ut igjen. Antipsykotika kan virke motsatt (siden den blokkerer serotonin fra å nå visse reseptorer). Men dette varierer jo veldig fra stoff til stoff. Vanskelig å si om du burde bruke AD bare for fordøyelsen da, det må jo ligge en helhetsvurdering til grunn.

Nei kan vel ikke ta AD pga fordøyelsen, men kunne gjort det for det er så plagsomt. Men takk for forklaringen :)

Skrevet

høres ut som dine problemer er mer omfattende en mine. Min angst er nok mer situert.

Ja det er ganske omfattendes, uff! En plage altså.

Skrevet

Fire-fem dråper Laxoberal daglig gjør underverker.

Anonymous poster hash: c7635...053

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...