Loft Skrevet 19. oktober 2014 Skrevet 19. oktober 2014 Engstelige tåler ikke/svært dårlig ethvert ubehag. Det eneste som fjerner alt ubehag uten bivirkninger er benzo. Hva om angesten blir så lammende at man ikke fungerer i det hele tatt (uvirkelighetsfølelse, svimmelhet, kvalme, null matlyst, dårlig søvn, osv). Er dette "ubehang" som "ikke-engstelige" tåler? Anonymous poster hash: 829de...379 Hmmm. Jeg har en følelse av at det ikke er den subjektive følelsen ubehag det er snakk om. Om en engstelig og en "ikke-engstelig" står ovenfor samme type objektive ubehag, f.eks en eksamen, vil den "ikke-engstelige" som jeg tror har en helt annen type mentalitet, ikke komme til å oppleve en slik lammelse at han/hun ikke fungerer. Den ikke-engstelige har med andre ord en langt høyere terskel for å oppleve det du snakker om, og muligens bedre/flere strategier/mekanismer for å unngå å oppleve det. Det er iallefall det jeg klarer å få ut av den første setningen til NHD, som har blitt gjentatt mange ganger her på DOL. Om det er rett vet jeg ikke, men jeg synes det har hjulpet å se på det sånn. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. oktober 2014 Skrevet 19. oktober 2014 @loft: Det var en utmerket forklaring. Det er slik det er. 0 Siter
Gjest Skrevet 19. oktober 2014 Skrevet 19. oktober 2014 @loft: Det var en utmerket forklaring. Det er slik det er. ... Betyr det at det handler om holdninger og at det dermed er bare å ta seg sammen for den engstelige - eller er jeg helt på bærtur? Jeg skjønte ikke denne helt.. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. oktober 2014 Skrevet 19. oktober 2014 "Å bare ta seg sammen" er noe en kan gjøre når det kommer til adferd/handlinger som f.eks. å stå opp i rett tid om morgenen, komme litt før arbeidstidens start på jobben, komme seg ut på tur, la være å spise snop osv. Tanker og følelser er ikke viljestyrt, og en kan derfor ikke ta seg sammen for å endre dem der og da. Derimot kan en bli bevisst på sine overreaksjoner og arbeide med de feiltankene som førte til inadekvate følelser i situasjonen. Rett og slett arbeide med "hvordan man tar det". 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.