Gå til innhold

Angstmedisin som fungerer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Engstelige tåler ikke/svært dårlig ethvert ubehag. Det eneste som fjerner alt ubehag uten bivirkninger er benzo.

Hva om angesten blir så lammende at man ikke fungerer i det hele tatt (uvirkelighetsfølelse, svimmelhet, kvalme, null matlyst, dårlig søvn, osv). Er dette "ubehang" som "ikke-engstelige" tåler?

Anonymous poster hash: 829de...379

Hmmm. Jeg har en følelse av at det ikke er den subjektive følelsen ubehag det er snakk om. 

Om en engstelig og en "ikke-engstelig" står ovenfor samme type objektive ubehag, f.eks en eksamen, vil den "ikke-engstelige" som jeg tror har en helt annen type mentalitet, ikke komme til å oppleve en slik lammelse at han/hun ikke fungerer. Den ikke-engstelige har med andre ord en langt høyere terskel for å oppleve det du snakker om, og muligens bedre/flere strategier/mekanismer for å unngå å oppleve det.

Det er iallefall det jeg klarer å få ut av den første setningen til NHD, som har blitt gjentatt mange ganger her på DOL. Om det er rett vet jeg ikke, men jeg synes det har hjulpet å se på det sånn. :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

@loft: Det var en utmerket forklaring. Det er slik det er.

Skrevet

@loft: Det var en utmerket forklaring. Det er slik det er.

... Betyr det at det handler om holdninger og at det dermed er bare å ta seg sammen for den engstelige - eller er jeg helt på bærtur?

Jeg skjønte ikke denne helt..

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

"Å bare ta seg sammen"  er noe en kan gjøre når det kommer til adferd/handlinger som f.eks. å stå opp i rett tid om morgenen, komme litt før arbeidstidens start på jobben, komme seg ut på tur, la være å spise snop osv.

Tanker og følelser er ikke viljestyrt, og en kan derfor ikke ta seg sammen for å endre dem der og da. Derimot kan en bli bevisst på sine overreaksjoner og arbeide med de feiltankene som førte til inadekvate følelser i situasjonen. Rett og slett arbeide med "hvordan man tar det".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...