frosken Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Hei Madelenemie Jeg har et spørsmål jeg har lurt litt på i denne forbindelse. Jeg har generelt for vane å ikke svare for andre mennesker, eller fortelle om hva jeg tror de mener med noen uttalelser de kommer med. Dette blant annet fordi jeg kan ta feil og fordi de kan fortelle nærmere om sitt syn selv hvis de måtte ønske. Når det gjelder det du skriver er jeg imidlertid litt usikker i enkelte situasjoner. Jeg liker heller ikke, som Kayia skriver, når det du gir uttrykk for blir vrengt på eller det blir lagt inn intensjoner jeg ikke tror du har, men samtidig er jeg litt usikker på om jeg har rett eller kompetanse til å forsøke å forklare hva jeg tror du kan ha ment. Jeg liker imidlertid ikke at noen ganger ganske grove beskyldninger og anklager blir rettet mot deg uten at de nødvendigvis blir svart på. Jeg blir da redd for at du tror at dette er noe alle mener, og at alle da blir såret over dine uttalelser. Men utfordringen i slike situasjoner er at det kan utvikle seg til å bli ganske lange tråder, med mange ord og mange beskyldninger frem og tilbake, og det er jo ikke heller heldig. Spørsmålet mitt blir derfor om du synes det er ønskelig at noen av oss forsøker oss på å si at nå virker det som andre legger ord eller intensjoner i din kommentar som ikke synes å være der, og så kan du heller rette oss hvis vi tar feil? Eller synes du det er bedre at vi slutter å svare hvis det virker som at diskusjonen begynner å gå mer på de kommentarene du kommer med, enn på selve diskusjonstema? Jeg er også forøvrig helt enig med Kayia i at du har lov til å ytre deg om din mening, hva du synes. Det er jo ofte også slik man lærer noe nytt, eller får innblikk i at andre ikke mener det samme som en selv. Og jeg håper du tar med deg at du nok provoserer enkelte mye mye mer enn du sårer. Og det å provosere er ikke nødvendigvis en negativ ting Jeg vet ikke hva Madelenemie selv vil svare her, men jeg har lyst til å si at hun i de aller fleste sammenhenger klarer å svare godt for seg selv. Jeg synes ikke vi skal surre til dette med å svare for henne annet enn i nødstilfeller. Det er få som har klart å formidle så mange budskap til andre her på dol som Madelenemie, så selv om det av og til blir litt klabb og babb, så synes jeg vi skal være forsiktige med å bli altfor formynderaktige. Dette er egentlig et svar til både deg og Madelenemie, men siden jeg legger det under ditt innlegg så stiler jeg det til deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401608-kjolen-jeg-kj%C3%B8pte-til-vennen-min/page/2/#findComment-3577257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 Selv om du uttrykker deg med andre ord enn meg syns jeg reaksjonen din var helt på sin plass og ok, og det har jeg lyst til å presisere. Du har også lovo grett til å si hva du tenker og mener Madelenemie Dersom vi andre er uenige kan vi spørre og diskutere, men vi skal ikke kneble deg. Jeg er enig med umakenverd i mye vedkommende sier, og syns at det er viktig å si dette til deg. Det viktigste er ikke å bare formidle at du beskriver ting riktig eller vakkert i dette innlegget (for det gjør du), men også å formidle at også du har lov til å ytre det du vil Jeg synes dette er et viktig poeng. Det er ikke noe mål å aldri si noe som andre kan mislike eller bli støtt over på dol, en av styrkene til dol-befolkningen er jo at om noen uttrykker seg slik at enkelte finner det egnet til å støte andre, så vil alltid noen ta til motmæle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401608-kjolen-jeg-kj%C3%B8pte-til-vennen-min/page/2/#findComment-3577260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
umakenverdt Skrevet 22. oktober 2014 Del Skrevet 22. oktober 2014 (endret) Hei Madelenemie. Håper du ikke oppfatter spørsmålet mitt som at jeg har et generelt ønske om å snakke for deg, det var på ingen måte det jeg mente. Jeg er fullt klar over at du i de aller aller fleste tilfeller klarer å forklare og begrunne dine egne utsagn. Jeg lurte bare, siden du skriver at du synes det er snilt at noen snakker og forklarer for deg, når du ikke klarer å håndtere det selv. Utgangspunktet for mitt spørsmål var den forrige tråden, og et par andre tråder der det har blitt fokusert veldig negativt på dine utsagn. Jeg synes det er veldig trist hvis du oppfatter at alle deler disse negative forståelsene av din hensikt med uttalelsene. Det var mest derfor jeg lurte på om du synes det er greit (positivt) om jeg av og til skriver at jeg ikke forstår dine uttalelser på en slik måte hvis det er tilfellet. Beklager hvis spørsmålet virket rotete og formynderaktig, det var virkelig ikke meningen. Jeg synes også at det er en del av slike forklaringer om hva du sikkert mener og hvorfor fra andre, så jeg var egentlig også litt nysgjerrig på hva du synes om det generelt. Men du trenger selvsagt ikke svare for å stille min nysgjerrighet Endret 22. oktober 2014 av umakenverdt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401608-kjolen-jeg-kj%C3%B8pte-til-vennen-min/page/2/#findComment-3577326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 (endret) Hei Madelenemie. Håper du ikke oppfatter spørsmålet mitt som at jeg har et generelt ønske om å snakke for deg, det var på ingen måte det jeg mente. Jeg er fullt klar over at du i de aller aller fleste tilfeller klarer å forklare og begrunne dine egne utsagn. Jeg lurte bare, siden du skriver at du synes det er snilt at noen snakker og forklarer for deg, når du ikke klarer å håndtere det selv. Utgangspunktet for mitt spørsmål var den forrige tråden, og et par andre tråder der det har blitt fokusert veldig negativt på dine utsagn. Jeg synes det er veldig trist hvis du oppfatter at alle deler disse negative forståelsene av din hensikt med uttalelsene. Det var mest derfor jeg lurte på om du synes det er greit (positivt) om jeg av og til skriver at jeg ikke forstår dine uttalelser på en slik måte hvis det er tilfellet. Beklager hvis spørsmålet virket rotete og formynderaktig, det var virkelig ikke meningen. Jeg synes også at det er en del av slike forklaringer om hva du sikkert mener og hvorfor fra andre, så jeg var egentlig også litt nysgjerrig på hva du synes om det generelt. Men du trenger selvsagt ikke svare for å stille min nysgjerrighet Hei! Jeg oppfatter deg støttende, ikke formynderaktig, og som et menneske som prøver forstå hovedpoenget. Noe som betyr mer enn jeg nok klarer forklare for deg. Samt et menneske som ser at jeg også faktisk er "lett å ta", dette skrev noen på pm til meg, jeg syns derfor din støtte, Kayilas, gargamels m.fl. har betydd MYE. Det er også et tema jeg tar opp i neste time hos min psykiater. På alle arbeidsplasser jeg har vært har jeg "klart meg" nettopp fordi de fleste har vært snille forståelsesfulle og støttende, det har vært noen episoder der en og annen prøvde baksnakke meg, men heldigvis trodde ikke sjefen eller de andre kollegaene på personen og jeg fikk fortsette. Jeg fikk en pm, som forklarte dette godt for meg, jeg skal bruke denne pm og andre opplysninger i samtalen. Det som skjer er at mennesker bytter ut ord med andre ord, dette innviklede systemet blir helt umulig for meg å gripe tak i, dette forstod jeg etter pm der dette ble forklart, samt noe jeg leste i tråden. Det er videre en grunn til at min psykiater IKKE vil jeg skal skrive på noe psykiatriforum, hun mener jeg kun skal ha med solide mennesker å gjøre, og at disse finnes jeg i større grad i et fagmiljø, og ikke på et psykiatriforum. Jeg syns derfor det vil være til stor hjelp om du skriver akkurat det til meg, at du ikke forstår, da får jeg mulighet til å forklare meg bedre OG ikke minst kanskje et annet perspektiv selv på saker. :-) Du er snill En ting til: Jeg blir ikke så fort selv såret, men jeg blir ganske fort fortvilt hvis jeg oppfatter at jeg sårer andre. En dag nå gråt jeg på telefon, vet ikke om person hørte dette, men jeg var så fortvilt over at jeg sårer andre. Jeg har tenkt så mye på at jeg er psykopat den siste tiden, og ingen tror på meg:-( det var også dette som utløste at min psykiater krevde at jeg på nytt tok med barnejournalen til det nye sykehuset, da hun ikke hadde tilgang til sine forrige arbeidsplass journalsystem, hun vil med den og mer overbevise meg om at ingenting i min personlighet stemmer med psykopati. Men fortvilt blir jeg når jeg krenker og sårer andre. Får ikke sove heller. Endret 23. oktober 2014 av Madelenemie 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401608-kjolen-jeg-kj%C3%B8pte-til-vennen-min/page/2/#findComment-3577382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Hei! ... En ting til: Jeg blir ikke så fort selv såret, men jeg blir ganske fort fortvilt hvis jeg oppfatter at jeg sårer andre. En dag nå gråt jeg på telefon, vet ikke om person hørte dette, men jeg var så fortvilt over at jeg sårer andre. Jeg har tenkt så mye på at jeg er psykopat den siste tiden, og ingen tror på meg:-( det var også dette som utløste at min psykiater krevde at jeg på nytt tok med barnejournalen til det nye sykehuset, da hun ikke hadde tilgang til sine forrige arbeidsplass journalsystem, hun vil med den og mer overbevise meg om at ingenting i min personlighet stemmer med psykopati. Men fortvilt blir jeg når jeg krenker og sårer andre. Får ikke sove heller. Hei, Du vet vel at en psykopat ALDRI blir fortvilet over å såre andre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401608-kjolen-jeg-kj%C3%B8pte-til-vennen-min/page/2/#findComment-3577395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 Hei, Du vet vel at en psykopat ALDRI blir fortvilet over å såre andre? Hei! Jo vanlige psykopater, men jeg har jo autisme i tillegg, dvs at det er en annen form for psykopati, det heter: uvitenhetspsykopati, men det er et like stort problem for andre-. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401608-kjolen-jeg-kj%C3%B8pte-til-vennen-min/page/2/#findComment-3577401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
umakenverdt Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 En ting til: Jeg blir ikke så fort selv såret, men jeg blir ganske fort fortvilt hvis jeg oppfatter at jeg sårer andre. En dag nå gråt jeg på telefon, vet ikke om person hørte dette, men jeg var så fortvilt over at jeg sårer andre. Jeg har tenkt så mye på at jeg er psykopat den siste tiden, og ingen tror på meg:-( det var også dette som utløste at min psykiater krevde at jeg på nytt tok med barnejournalen til det nye sykehuset, da hun ikke hadde tilgang til sine forrige arbeidsplass journalsystem, hun vil med den og mer overbevise meg om at ingenting i min personlighet stemmer med psykopati. Men fortvilt blir jeg når jeg krenker og sårer andre. Får ikke sove heller. Hei Okey, men da skal jeg skrive at jeg ikke forstår eller spørre deg om jeg har forstått deg riktig hvis jeg er usikker Takk. Når det gjelder dette med psykopati, hadde jeg håpet at dine tanker ikke lenger gikk i de baner. Jeg ler overhodet ikke av dine spørsmål knyttet til dette, jeg blir mer bekymret over at du går eller har gått rundt og tenkt på dette. Jeg opplever deg overhodet ikke som en manipulativ person, men en person som bryr seg om at andre ikke blir såret. Jeg vet at jeg skriver dette altfor mange ganger nå, men det er veldig stor forskjell på å provosere, irritere, frustrere og det å såre noen. Du kan med noen av dine uttalelser provosere andre fordi de synes du skriver for direkte eller fordi de er uenig i dine meninger. Det er helt i orden å provosere andre av og til, det er ikke noe man trenger å bli fortvilt over. Når du også gir en unnskyldning uten skjulte agendaer, når du opplever at du har såret noen, synes jeg du oppfører deg på en god måte. Det hjelper ingen at du går rundt og er fortvilet og ikke sover. Det beste du kan gjøre er å si unnskyld, og så gå videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401608-kjolen-jeg-kj%C3%B8pte-til-vennen-min/page/2/#findComment-3577405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 Hei Okey, men da skal jeg skrive at jeg ikke forstår eller spørre deg om jeg har forstått deg riktig hvis jeg er usikker Takk. Når det gjelder dette med psykopati, hadde jeg håpet at dine tanker ikke lenger gikk i de baner. Jeg ler overhodet ikke av dine spørsmål knyttet til dette, jeg blir mer bekymret over at du går eller har gått rundt og tenkt på dette. Jeg opplever deg overhodet ikke som en manipulativ person, men en person som bryr seg om at andre ikke blir såret. Jeg vet at jeg skriver dette altfor mange ganger nå, men det er veldig stor forskjell på å provosere, irritere, frustrere og det å såre noen. Du kan med noen av dine uttalelser provosere andre fordi de synes du skriver for direkte eller fordi de er uenig i dine meninger. Det er helt i orden å provosere andre av og til, det er ikke noe man trenger å bli fortvilt over. Når du også gir en unnskyldning uten skjulte agendaer, når du opplever at du har såret noen, synes jeg du oppfører deg på en god måte. Det hjelper ingen at du går rundt og er fortvilet og ikke sover. Det beste du kan gjøre er å si unnskyld, og så gå videre. Hei Ok da skal jeg trene meg på det du skriver. Jeg kan ikke manipulere, min psykiater syns det er stygt og vil ikke lære meg det, da jeg sa hun selv jo driver med manipulasjon, var dette ikke manipulasjon, men overbeviselsesteknikker, selv det kan ikke jeg Og selv det vil hun ikke lære meg. Ok egentlig, jeg tviler på min egen evne til å lære det. Dessuten klarer jeg meg godt uten:-) men jeg skal huske på det du skriver med at å såre ikke betyr at man er psykopat osv... Jeg har vokst opp med en del psykopater nært på livet, de er ekstremt onde, smarte også, sånn er ikke jeg, men jeg laget min egen definisjon av det. Nå var det grunnen til at også fikk tanker om psykopati, men da ingenting passet måtte jeg lage min egen variant av psykopati, takk for hjelpen, må forte meg et sted nå, min sønn sitter og fryser ute 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401608-kjolen-jeg-kj%C3%B8pte-til-vennen-min/page/2/#findComment-3577410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Hei! Jo vanlige psykopater, men jeg har jo autisme i tillegg, dvs at det er en annen form for psykopati, det heter: uvitenhetspsykopati, men det er et like stort problem for andre-. Du er ikke en psykopat, du har bare fått oppheng på temaet:) Jeg tror forøvrig at ingen av oss unngår å såre andre fra tid til annen, både når vi ikke ønsker og når vi er sinte og kan si ting vi burde ha unnlatt å si. Å være menneske er også å feile, vi er ikke guddommelige og ufeilbarlige. Jeg tror du trenger å akseptere at du ikke er perfekt, ikke du og heller ingen av iss andre er perfekte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401608-kjolen-jeg-kj%C3%B8pte-til-vennen-min/page/2/#findComment-3577411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
umakenverdt Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Grunnen til at jeg mente at det kunne være greit å be om unnskyldning hvis du er redd for å ha såret noen, er at det da kanskje også kan bli lettere å fjerne misforståelser, samtidig som du gir uttrykk for at du ikke mente å såre. Til tider kan det være vanskelig for alle og enhver å vite om noen har blitt såret av noe vi har sagt eller skrevet. Jeg synes selv det til tider kan være vanskelig å vite om det jeg sier blir oppfattet som sårende eller negativt. De gangene jeg forteller personen det gjelder at det ikke var meningen å såre eller unnskylder meg, er det lettere å forholde seg til bekymringene om at man kanskje har såret noen. Da hender det også at misforståelser kommer frem i lyset, og det er jo veldig positivt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401608-kjolen-jeg-kj%C3%B8pte-til-vennen-min/page/2/#findComment-3577415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 Grunnen til at jeg mente at det kunne være greit å be om unnskyldning hvis du er redd for å ha såret noen, er at det da kanskje også kan bli lettere å fjerne misforståelser, samtidig som du gir uttrykk for at du ikke mente å såre. Til tider kan det være vanskelig for alle og enhver å vite om noen har blitt såret av noe vi har sagt eller skrevet. Jeg synes selv det til tider kan være vanskelig å vite om det jeg sier blir oppfattet som sårende eller negativt. De gangene jeg forteller personen det gjelder at det ikke var meningen å såre eller unnskylder meg, er det lettere å forholde seg til bekymringene om at man kanskje har såret noen. Da hender det også at misforståelser kommer frem i lyset, og det er jo veldig positivt. Hei! Ok da ber jeg om unnskyldning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401608-kjolen-jeg-kj%C3%B8pte-til-vennen-min/page/2/#findComment-3577426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 Du er ikke en psykopat, du har bare fått oppheng på temaet:) Jeg tror forøvrig at ingen av oss unngår å såre andre fra tid til annen, både når vi ikke ønsker og når vi er sinte og kan si ting vi burde ha unnlatt å si. Å være menneske er også å feile, vi er ikke guddommelige og ufeilbarlige. Jeg tror du trenger å akseptere at du ikke er perfekt, ikke du og heller ingen av iss andre er perfekte. Hei! Nei ingen tror på meg, og jeg forstår hvorfor, men i fortvilelsen måtte jeg jo finne en forklaring, Jeg har ikke problemer med å forstå at jeg ikke blir oppfattet som psykopat, når jeg er så dårlig på å ikke si ting som ikke er til min fordel/skrive dem, osv... Jeg er glad jeg ikke er psykopat, jeg hater dem, fordi de er sadistiske, sånn generelt, unntak fins jo, som den psykiateren, men de er så få, at jevnt over bør man gjøre som psykiater Karterud eller kvakkestad skriver, holde seg borte fra dem, manipulative som de er. Min psykiater liker ikke psykopatene, eller bedre skrevet de med psykopatiske trekk, de er mest opptatt av å manipulere, ikke få hjelp. De smisker også, og er ikke til å stole på, jeg smisker ikke, og er til å stole på, jeg lyver ikke, ikke heller om noen sier det er til min fordel. Mulig kan jeg lyve hvis det redder noen, men andre er det annerledes med, de har man liksom hjerte for mer utenfor seg selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401608-kjolen-jeg-kj%C3%B8pte-til-vennen-min/page/2/#findComment-3577429 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.