YoplaitDouble Skrevet 22. oktober 2014 Skrevet 22. oktober 2014 (endret) Jeg får Brintellix på fredag. Endelig har apoteket fått det inn. Siden jeg tidligere har hatt dårlig effekt av SNRI (og SSRI som ikke kom høyt nok) - Er det like greit å brase opp på 20mg med en gang? Meningen er at jeg skal trappe opp selv hvis jeg ikke får ønsket effekt på 10mg. Annet spørsmål: Jeg fikk ca 6x lavere serumverdi enn normalt på Cipralex og Zoloft, 2x lavere på Efexor og på Wellbutrin helt normalt, til min store overraskelse. Tolvon og Seroquel noe lavt, men fortsatt innenfor normalen. Er det slik at jeg kan risikere disse problemene med Brintellix også, eller er denne medisinen nyere og bedre på dette området? Jeg har ikke mutasjon av gen etter å ha testet med blodprøven SSRI-panel. Så vidt jeg vet finnes det ingen blodprøve for brintellix ennå. Endret 22. oktober 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
ISW Skrevet 22. oktober 2014 Skrevet 22. oktober 2014 Grunnen til at du får mer "normale" resultater på Efexor og Wellbutrin (og Tolvon og Seroquel), er at her regnes metabolitten med i totalresultatet av prøven. Rask metabolisme har da mindre å si enn for stoffene hvor kun modersubstansen måles. Det er vel grunn til å mistenke at du muligens har en rask metabolisme av stoffene selv om du ikke har noen mutasjon i genene. Jeg har heller ikke noen mutasjon - men jeg metaboliserer raskt likevel, om enn ikke like raskt som deg. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Skrevet 22. oktober 2014 Grunnen til at du får mer "normale" resultater på Efexor og Wellbutrin (og Tolvon og Seroquel), er at her regnes metabolitten med i totalresultatet av prøven. Rask metabolisme har da mindre å si enn for stoffene hvor kun modersubstansen måles. Det er vel grunn til å mistenke at du muligens har en rask metabolisme av stoffene selv om du ikke har noen mutasjon i genene. Jeg har heller ikke noen mutasjon - men jeg metaboliserer raskt likevel, om enn ikke like raskt som deg. Med andre ord vil jeg slite med det samme med Brintellix, som etter hva jeg klarer å lese meg til på Felleskatalogen, har inaktiv metabolitt. 0 Siter
ISW Skrevet 22. oktober 2014 Skrevet 22. oktober 2014 Med andre ord vil jeg slite med det samme med Brintellix, som etter hva jeg klarer å lese meg til på Felleskatalogen, har inaktiv metabolitt. Det kan være, men det er langt fra sikkert. Jeg vet ikke hvilket enzym Brintellix metaboliseres av.. 0 Siter
usikker Skrevet 22. oktober 2014 Skrevet 22. oktober 2014 Hei YoplaitDouble! Jeg lurte på om du kunne fortelle litt om hvorfor du har valgt å begynne på Brintellix? Jeg leser jo at du ikke har hatt særlig god effekt av andre medisiner, men har du valgt Brintellix pga fordeler/lite bivirkninger? Jeg har bare funnet utenlandske sider som forteller om denne medisinen. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Skrevet 22. oktober 2014 Hei YoplaitDouble! Jeg lurte på om du kunne fortelle litt om hvorfor du har valgt å begynne på Brintellix? Jeg leser jo at du ikke har hatt særlig god effekt av andre medisiner, men har du valgt Brintellix pga fordeler/lite bivirkninger? Jeg har bare funnet utenlandske sider som forteller om denne medisinen. Det er flere grunner til dette. Kanskje den største grunnen er at det ikke er så mye igjen å prøve, og det som er igjen å prøve er forbundet med mye bivirkninger. Jeg har ikke hatt spesielt god effekt av ren serotoninreopptakshemming. Jeg fikk maksimert dette med Efexor uten noen merkbar effekt. Av SSRI jeg prøvde fikk jeg ikke til høye nok konsentrasjoner. Brintellix er helt nytt, og jeg er sikkert en av de aller første i Norge som får teste dette. Brintellix er som SSRI, men med en rekke ekstra effekter på serotonin (ikke kun reopptakshemming), samt mindre bivirkninger. Jeg synes derfor det er verdt å teste om denne multieffekten utgjør en forskjell på meg. 0 Siter
usikker Skrevet 22. oktober 2014 Skrevet 22. oktober 2014 Åh, da håper jeg det fungerer slik du ønsker! Både du og issomethingwrong er så utrolig kunnskapsrike! Jeg blir alltid så trygg og opplyst av å lese det dere skriver! Jeg selv har lang erfaring med depresjon og angst, men dessverre ikke mye kunnskap rundt medikamenter/virkestoffer/diagnoser... Har bare prøvd cipralex og sarotex, og de hjelper meg lite. Så har da endt opp med å gå med ubehandlet dyp depresjon i mange år. Lykke til med ny medisin! 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. oktober 2014 Skrevet 22. oktober 2014 Siden det er klinikken som teller og ikke labsvarene, anbefaler jeg at du følger vanlig prosedyre slik det beskrives i Felleskatalogen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2014 Skrevet 22. oktober 2014 Åh, da håper jeg det fungerer slik du ønsker! Både du og issomethingwrong er så utrolig kunnskapsrike! Jeg blir alltid så trygg og opplyst av å lese det dere skriver! Jeg selv har lang erfaring med depresjon og angst, men dessverre ikke mye kunnskap rundt medikamenter/virkestoffer/diagnoser... Sier ikke NHD man må JOBBE hardt i terapi for å bli kvitt angst? Anonymous poster hash: e6e86...395 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 22. oktober 2014 Forfatter Skrevet 22. oktober 2014 Siden det er klinikken som teller og ikke labsvarene, anbefaler jeg at du følger vanlig prosedyre slik det beskrives i Felleskatalogen. Kunne du ha utdypet hva du mener? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. oktober 2014 Skrevet 22. oktober 2014 Dosering: Voksne <65 år: Startdose og anbefalt dose er 10 mg 1 gang daglig. Avhengig av individuell respons kan dosen økes til maks. 20 mg 1 gang daglig eller reduseres til minimum 5 mg 1 gang daglig. Etter bedring av de depressive symptomene bør behandlingen fortsette i minst 6 måneder for å opprettholde den antidepressive responsen. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 24. oktober 2014 Forfatter Skrevet 24. oktober 2014 (endret) Grunnen til at du får mer "normale" resultater på Efexor og Wellbutrin (og Tolvon og Seroquel), er at her regnes metabolitten med i totalresultatet av prøven. Rask metabolisme har da mindre å si enn for stoffene hvor kun modersubstansen måles. Det er vel grunn til å mistenke at du muligens har en rask metabolisme av stoffene selv om du ikke har noen mutasjon i genene. Jeg har heller ikke noen mutasjon - men jeg metaboliserer raskt likevel, om enn ikke like raskt som deg. Jeg kom til å tenke på en sak. Jeg har jo alltid fått kommentar på prøver at jeg har normalt forhold mellom modersubstans og metabolitt - Peker ikke det heller i retning av at absorbsjonen er problemet? Jeg ville vel fått ubalansert forhold her dersom modersubstansen ble mye hyppigere nedbrutt enn normalt, slik at metabolitten ville vært betydelig høyere enn normalt også? Endret 24. oktober 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 24. oktober 2014 Forfatter Skrevet 24. oktober 2014 I stedet for å forsøke å spå fremtiden, er det jo egentlig bare å vente og se hva som skjer. Første dose nettopp inntatt - dette blir spennende å se 0 Siter
usikker Skrevet 29. oktober 2014 Skrevet 29. oktober 2014 Hei, går det bra med medisinbyttet? 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 29. oktober 2014 Forfatter Skrevet 29. oktober 2014 (endret) Hei, går det bra med medisinbyttet? Jeg er på dag nr 6 nå, og har ingen bivirkninger. Det har jo ikke gått så lang tid ennå. Effekten jeg merker så langt er en veldig svak følelse av motivasjon og glede, som jeg såvidt begynte å kjenne i går. Det føles som om det er noe mer enn placebo, selv om det er en ganske svak effekt. Angsten er foreløpig uendret. Tar nok en del uker før full effekt, men muligens noe kortere tid enn SSRI/SNRI etter hva jeg har lest. Endret 29. oktober 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
Strikka Skrevet 30. mars 2016 Skrevet 30. mars 2016 Den 28.10.2014 at 13.00, YoplaitDouble skrev: Jeg er på dag nr 6 nå, og har ingen bivirkninger. Det har jo ikke gått så lang tid ennå. Effekten jeg merker så langt er en veldig svak følelse av motivasjon og glede, som jeg såvidt begynte å kjenne i går. Det føles som om det er noe mer enn placebo, selv om det er en ganske svak effekt. Angsten er foreløpig uendret. Tar nok en del uker før full effekt, men muligens noe kortere tid enn SSRI/SNRI etter hva jeg har lest. Hvordan gikk det med Brintellix for deg YoplaitDouble? 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 2. juni 2016 Forfatter Skrevet 2. juni 2016 Den 12. april 2016 at 7.03, Strikka skrev: Hvordan går det med deg YoplaitDouble? Hei! Det går bra med meg. Jeg står fortsatt på Brintellix, men kunne nok antagelig også latt være, da effekten er tilnærmet fraværende for meg. Bruker 80mg per dag fordi jeg får lave serumverdier på normal dose. Med 80mg ligger jeg på maks-nivået ved serummåling. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2016 Skrevet 2. juni 2016 7 minutter siden, YoplaitDouble skrev: Hei! Det går bra med meg. Jeg står fortsatt på Brintellix, men kunne nok antagelig også latt være, da effekten er tilnærmet fraværende for meg. Bruker 80mg per dag fordi jeg får lave serumverdier på normal dose. Med 80mg ligger jeg på maks-nivået ved serummåling. Og likevel fraværende effekt? Hva er poenget med å fortsette da? Anonymkode: e6e86...395 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 2. juni 2016 Forfatter Skrevet 2. juni 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og likevel fraværende effekt? Hva er poenget med å fortsette da? Anonymkode: e6e86...395 Det er ikke noe voldsomt stort poeng og ikke sikkert jeg skal fortsette så lenge på den heller. Men om det kanskje hjelper 10% er det bedre enn 0%. Bivirkninger har jeg ingenting av 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.