Gå til innhold

Kan man merke effekt av 200 mg Lamictal da serumkonsentrasjonen er på 5?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei,

Har spørsmål vedrørende Lamictal og opptrapping. Bruker Diane p- piller og ettersom jeg har forstått så kan den halvere opptil 50% av effekten av Lamictal. Bruker nå Lamictal 200 mg og målte nylig serum på 5... Er dette nok til å gi effekt.. Har vært plaget med kraftige humørsvingningervig synes at jeg har blitt bede. Bruker også Cipralex 15 mg som jeg har gjort i flere år pga gjentatte depresjoner. Startet med Lamictal for ca 3 mnder siden. Plaget med nattesvette av cipralex og så fort jeg gjør noe fysisk. Synes dette har forverret seg veldig etter å ha startetvmed Lamictal? Er dette noe kjent bivirkning ved Lamictal? Er også endel kvalm/ liten matlyst.. Ut fra bivirkningene ønsker jeg ikke å trappe noe mere opp, men samtidig som serum er på kun 5... Har du noen råd for hvirdan vurdere dette videre? Henvender meg til deg fordi mangel på kunnskap hos fastlegen desverre. Håper på svar fra deg. På forhånd tusen takk.

Skrevet

Behandleren min mener serumkonsentrasjonensmålingene for Lamictal er mest relevant for epilepsi, og at man kan ha virkning utenfor (nedenfor) det intervallet for affektive problemer. At man må se an virkningen.

Skrevet

Jeg hadde effekt med 5 i serumkonsentrasjon på lamictal.

Tror ikke det står noe om nattesvette som bivirkning av lamictal, men jeg opplevde det endel det første månedene etter oppstart. Har aldri hatt det før eller siden.

Skrevet

Jeg tenker også at man må vurdere det ut fra effekten man kjenner at man har.. Men så blir man jo litt usikker og begynner å tenke om det kan være noen andre grunner til at man kjenner seg bedre? Altså hva som er hva om man samtidig har gjort andre tiltak samtidig får å få det bedre.. Og spørsmålet blir da videre om har man effekten av medisinen med serum på 5 som jeg har vært opptatt av nå, og som jeg kanskje da ikke bør være.. Og til den tanken om at dersom dosen jeg står på med lamictal nå ikke funker så ønsker jeg jo ikke å ta medisinen..

Skrevet

Jeg hadde effekt med 5 i serumkonsentrasjon på lamictal.

Tror ikke det står noe om nattesvette som bivirkning av lamictal, men jeg opplevde det endel det første månedene etter oppstart. Har aldri hatt det før eller siden.

Hvilken dose stod du på da? Nei, står ikke noe om nattesvette som bivirkning i felleskatalogen.

Skrevet

Behandleren min mener serumkonsentrasjonensmålingene for Lamictal er mest relevant for epilepsi, og at man kan ha virkning utenfor (nedenfor) det intervallet for affektive problemer. At man må se an virkningen.

Jeg tenker også at man må vurdere det ut fra effekten man kjenner at man har.. Men så blir man jo litt usikker og begynner å tenke om det kan være noen andre grunner til at man kjenner seg bedre? Altså hva som er hva om man samtidig har gjort andre tiltak samtidig får å få det bedre.. Og spørsmålet blir da videre om har man effekten av medisinen med serum på 5 som jeg har vært opptatt av nå, og som jeg kanskje da ikke bør være.. Og til den tanken om at dersom dosen jeg står på med lamictal nå ikke funker så ønsker jeg jo ikke å ta medisinen..

Skrevet

Hvilken dose stod du på da? Nei, står ikke noe om nattesvette som bivirkning i felleskatalogen.

200mg

Skrevet

Det får du aldri noe sikkert svar på, men hvis man er konservativ ift. til å starte og slutte så vil du etterhvert få et sikrere svar siden du får sett hvordan andre omstendigheter i livet påvirker deg.

Ang. det å gå på medisin som kanskje ikke virker så er det bedre å bruke Lamictal enn antidepressiva eller antipsykotika pga. lite bivirkninger.

Skrevet

Det får du aldri noe sikkert svar på, men hvis man er konservativ ift. til å starte og slutte så vil du etterhvert få et sikrere svar siden du får sett hvordan andre omstendigheter i livet påvirker deg.Ang. det å gå på medisin som kanskje ikke virker så er det bedre å bruke Lamictal enn antidepressiva eller antipsykotika pga. lite bivirkninger.

Tør vel egentlig ikke å slutte med Lamictalen nå heller..

Skrevet

Tør vel egentlig ikke å slutte med Lamictalen nå heller..

Lurt det. Burde sikkert bruke de i ett år for å få vurdert skikkelig.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dosen Lamictal er for lav. Du bør opp på 4-600 mg. Stabilt på denne dose kan du kanskje ta bort Cipralex.

Jeg tror summen ev bivirkninger blir lavere på denne måten.

Skrevet

Burde kanskje legge til at effekten på 200 mg ikke varte, så måtte opp i dose etterhvert ja.

Skrevet

Dosen Lamictal er for lav. Du bør opp på 4-600 mg. Stabilt på denne dose kan du kanskje ta bort Cipralex.Jeg tror summen ev bivirkninger blir lavere på denne måten.

Tusen takk for svar. Er det p-pillene som gjør at jeg må opp i såpass stor dose? Eller er dette en relativt normal dosering? Har ikke fått noe ordentlig diagnose i forhold til bipolar 2. Har aldri vært hos psykiater. (Diane p-piller er viktig for meg da jeg har vært veldig plaget av acne og god effekt av disse. De har 1 tablettfri uke). At summen av bivirkninger kan bli lavere ved sep av Cipralex etterhvert, betyr dette at det er interaksjoner mellom lamictal og cipralex? Som sagt har vært plaget med svetting ved minste anstrengelse med cipralex, men betydelig forverret seg etter å ha begynt med Lamictal.

Er det anbefalt å ta hele dagsdosen på morgenen, el dele dosen i to? Videre opptrapping på Lamictal med 50 mg pr uke?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vanligste dose er 2-300 mg. Men interaksjonen med Diane gjør at en trenger ca det dobbelte. Det er et lineært forhold mellom dose og serumkonsentrasjon. Økning fra 200 -> 600 mg vil gi økning fra 5 til 15 mikromol/liter.

Det er ikke interaksjon i farmakologisk forstand mellom L og C, men bivirkningene adderer seg.

Du tar Lamictal en gang i døgnet når det passer deg best, men på samme tid hver dag.

Skrevet

Dosen Lamictal er for lav. Du bør opp på 4-600 mg. Stabilt på denne dose kan du kanskje ta bort Cipralex.Jeg tror summen ev bivirkninger blir lavere på denne måten.

Glemte å nevne at jeg for noen år siden også var plaget med tvangstanker. Fikk god hjelp av psykolog, og stor bedring etter oppstart med cipralex. Kan kjenne et snev av tvangstanker kanskje par ganger i mnd, men ikke verre enn at jeg føler at jeg har kontroll. Kan Lamictal ha effekt på tvangstanker? Hadde vært veldig fint å kunne slutte på Cipralex etterhvert, men da bekymret for at tvangstankene vil komme tilbake for fult?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...