Gå til innhold

– Mactar (6) kommer til å dø

Anbefalte innlegg

Dette syntes jeg er hjerterått:

http://www.moss-avis.no/nyheter/mactar-6-kommer-til-a-do-1.8629910

Mactar er autist og begynte nettopp i 1. klasse på Jeløy skole. I natt ble han, moren og lillesøsteren hentet for å sendes ut av landet. - Han kommer til å dø, sier Helen Mollatt i Home-Start.

- Han har en oppførsel hvor han uler, skriker og rister. Han skal tilbake til Senegal, et land hvor man tror han er utsatt for demoner med en slik oppførsel. Mest sannsynlig blir familien utstøtt og havner på gaten.  Han kommer ikke til å overleve, sier en fortvilet Helen Mollatt.

- Dette er to norske barn. Det eneste de kjenner er et liv i Norge. Lillesøsteren er født i en ambulanse ved Mosseporten. Vi kan ikke la barn få vokse opp her og bli norske, og så gjøre dette mot dem. Dette er en livsskjebne og et overgrep mot barn som jeg ikke kan se på at skjer, sier Helen Mollatt.

Fortsetter under...

Dette syntes jeg er hjerterått:

http://www.moss-avis.no/nyheter/mactar-6-kommer-til-a-do-1.8629910

Mactar er autist og begynte nettopp i 1. klasse på Jeløy skole. I natt ble han, moren og lillesøsteren hentet for å sendes ut av landet. - Han kommer til å dø, sier Helen Mollatt i Home-Start.

- Han har en oppførsel hvor han uler, skriker og rister. Han skal tilbake til Senegal, et land hvor man tror han er utsatt for demoner med en slik oppførsel. Mest sannsynlig blir familien utstøtt og havner på gaten.  Han kommer ikke til å overleve, sier en fortvilet Helen Mollatt.

- Dette er to norske barn. Det eneste de kjenner er et liv i Norge. Lillesøsteren er født i en ambulanse ved Mosseporten. Vi kan ikke la barn få vokse opp her og bli norske, og så gjøre dette mot dem. Dette er en livsskjebne og et overgrep mot barn som jeg ikke kan se på at skjer, sier Helen Mollatt.

Hei!

Norge har en praksis der de lar voldelige menn bli og 

kvinner som lett integreres blir sendt ut

Logisk er det ikke, og veldig trist.

Dette kulminerer i hat og rassisme, så det er det eneste man kan vente på

En nær venn av min sønn blir sendt tilbake til Sri Lanka. Både han og de 2 søstrene er født her. Vi har prøvd alt for å få dem til å bli her men til ingen nytte

Jeg skjønner at alle som vil kan ikke bli her men er sårt når det er noen vi kjenner

Anonymous poster hash: 7405d...38c

Min mor har noen venner fra Angola som har vært i Norge i 8 år i påvente av oppholdstillatelse. De har to barn på 1 og 9 år. For tre uker siden ble det ikke noen vanlig skoledag for jenta i tredje klasse. Halv fem om morgenen ringte politiet på døra og ba dem pakke. De ble sendt til Oslo og dagen etter til Angola.

Den regelen om at barn som har bodd mer enn tre år i Norge, gjelder bare for folk fra land som Norge har

hjemreiseavtale med. Angola er ikke blant disse.

Så fra å ha en relativt trygg barndom, i en leilighet, med venner rundt seg, en skole å gå på, et kor å synge i - så er nå jenta sammen med lillebror, mor og far i et slumområde i en by de aldri har bodd i før, hvor de ikke kjenner noen.

Hjerterått! Det skulle ikke være lov å sparke barn ut av landet når de har vært her så lenge!

Min mor har noen venner fra Angola som har vært i Norge i 8 år i påvente av oppholdstillatelse. De har to barn på 1 og 9 år. For tre uker siden ble det ikke noen vanlig skoledag for jenta i tredje klasse. Halv fem om morgenen ringte politiet på døra og ba dem pakke. De ble sendt til Oslo og dagen etter til Angola.

Den regelen om at barn som har bodd mer enn tre år i Norge, gjelder bare for folk fra land som Norge har

hjemreiseavtale med. Angola er ikke blant disse.

Så fra å ha en relativt trygg barndom, i en leilighet, med venner rundt seg, en skole å gå på, et kor å synge i - så er nå jenta sammen med lillebror, mor og far i et slumområde i en by de aldri har bodd i før, hvor de ikke kjenner noen.

Hjerterått! Det skulle ikke være lov å sparke barn ut av landet når de har vært her så lenge!

Slike historier er til å gråte blod av!  :(

Annonse

Nå er utsendelsen trukket.

http://www.moss-avis.no/nyheter/far-komme-tilbake-til-moss-1.8630262

Det er imidlertid en svært lettet Helen Mollatt i Home-Start som tar telefonen torsdag kveld.

I løpet av dagen har hun jobbet på spreng politisk og hatt en tett dialog med NOAS.

- Det har vært et fantastisk lokalt engasjement, der ordfører og rådmann og mange andre har handlet fort. Det har skjedd veldig mye i dag. Nå er utsendelsen trukket, familien kommer tilbake til Moss og det åpnes for ny saksbehandling med nye papirer, forteller hun.
Endret av slabbedask

Nå er utsendelsen trukket.

http://www.moss-avis.no/nyheter/far-komme-tilbake-til-moss-1.8630262

Det er imidlertid en svært lettet Helen Mollatt i Home-Start som tar telefonen torsdag kveld.

I løpet av dagen har hun jobbet på spreng politisk og hatt en tett dialog med NOAS.

- Det har vært et fantastisk lokalt engasjement, der ordfører og rådmann og mange andre har handlet fort. Det har skjedd veldig mye i dag. Nå er utsendelsen trukket, familien kommer tilbake til Moss og det åpnes for ny saksbehandling med nye papirer, forteller hun.

Det må tydeligvis en engasjert støttegruppe og presse til for at disse barna ikke skal spyttes ut av landet.

Det må tydeligvis en engasjert støttegruppe og presse til for at disse barna ikke skal spyttes ut av landet.

"ny saksbehandling med nye papirer", kanskje noen trenger en støttegruppe i "ikke lyv/gi falske papirer/gi falskt navn/etc" når du kommer til et fremmed land og ber om hjelp.... Eller er det for mye å forlange synes du?

Som deg så tar jeg kun utgangspunkt i artikkelen aner ikke noe om bakgrunnen her

Det må gjøres noe med saksbehandlingstiden, men når et barn praktisk talt er norsk så blir ev. gale opplysninger mer eller mindre uvesentlig.

Jeg skjønner ikke hvorfor deres sak har vært til behandling i over 3 år.

Jada er selv enig i at han bør få bli slik ting har blitt

Men synes det er veldig enisidig fokus på den "slemme staten NORGE" når det veldig ofte er "slemme lykkejegere som gjør ALT DE KAN for å finne på historier og lyve slik at de kan drøye lenge nok til å få opphold selv om mange andre kunne trengt plassen mer enn dem (og har reelle asylbehov). Det burde vært nulltolleranse slik at slike tilfeller unngås. Jeg vet ikke om det er tilfellet her altså var bare noe med ordlyden og veldig ensidig fokus som fikk det til å lukte lurings lang vei

Annonse

Finnes nok lykkejegere blant de ja, men jeg vil ikke kalle dem "slemme". Det er på et vis forståelig for meg. De fleste har ingen muligheter i mange land.

Likevel må de avvises, siden Norge ikke har kapasiteten til å hjelpe milliarder.

Hei!

Disse familiene og barna utgjør ikke noe problem for oss, ingen grunn til å sende nordmenn ut av landet.

Det er imidlertid ekstreme somaliere, menn, m.fl, som burde bli sendt ut uten diskusjon.

Vi gjør to ting:

beskytter folk som forfølges,

men vi må også ta vare på landet vårt, det gjør vi ikke ved å gi ekstreme muslimske menn opphold.

Finnes nok lykkejegere blant de ja, men jeg vil ikke kalle dem "slemme". Det er på et vis forståelig for meg. De fleste har ingen muligheter i mange land.

Likevel må de avvises, siden Norge ikke har kapasiteten til å hjelpe milliarder.

Det er "slemt" å ta plassen til en som vil bli drept i hjemlandet sitt fordi du vil ha plassen istedenfor siden du vil måtte leve  fattigdom resten av livet. Det er selvfølgelig forståelig og jeg ville gjort det samme, men "slemt" det er det uansett

Hei!

Disse familiene og barna utgjør ikke noe problem for oss, ingen grunn til å sende nordmenn ut av landet.

Det er imidlertid ekstreme somaliere, menn, m.fl, som burde bli sendt ut uten diskusjon.

Vi gjør to ting:

beskytter folk som forfølges,

men vi må også ta vare på landet vårt, det gjør vi ikke ved å gi ekstreme muslimske menn opphold.

Men... hvordan vet du hvem som er "ekstreme" muslimer og hvem som er "normale" muslimer? Eller skal vi stanse alle muslimer fra å komme inn ?

Endret av DexterMorgan

Det er "slemt" å ta plassen til en som vil bli drept i hjemlandet sitt fordi du vil ha plassen istedenfor siden du vil måtte leve  fattigdom resten av livet. Det er selvfølgelig forståelig og jeg ville gjort det samme, men "slemt" det er det uansett

Men... hvordan vet du hvem som er "ekstreme" muslimer og hvem som er "normale" muslimer? Eller skal vi stanse alle muslimer fra å komme inn ?

Hei!

Vi skal være så smarte at vi gir asyl til de man ser lett lar seg intergrere, det er:

Kvinner og barn.

Menn skal ikke gis asyl.

jeg mener dette fordi vi også MÅ tenke på å ta vare på det samfunn vi har skapt/dannet, 

Det betyr hjerte, men ikke glemme fornuften ;)

Hei!

Vi skal være så smarte at vi gir asyl til de man ser lett lar seg intergrere, det er:

Kvinner og barn.

Menn skal ikke gis asyl.

jeg mener dette fordi vi også MÅ tenke på å ta vare på det samfunn vi har skapt/dannet, 

Det betyr hjerte, men ikke glemme fornuften ;)

Her virker det som du har misforstått hensynet bak asylinstituttet. Asyl skal tilbys de som er på flukt med fare for liv og helse, ikke de som evt. lett kan integreres i det norske samfunnet.

Her virker det som du har misforstått hensynet bak asylinstituttet. Asyl skal tilbys de som er på flukt med fare for liv og helse, ikke de som evt. lett kan integreres i det norske samfunnet.

Samtidig, så kan vi ta inn mange flere mennesker dersom vi kun tar inn de som kan la seg integrere, dermed kan vi faktisk redde flere mennesker på denne måten. Men det bryter nok med noen menneskerettighetsgreier og sånn så det blir nok med tankene men synes tankene er logiske

Hei!

Jeg vet det,

men jeg syns vi også må bruke fornuft.

Kvinner til tross for ekstrem forfølgelse, kanksje ikke politisk, men religiøst, er den gruppen som er mest sårbare for tiden.

OG de integreres lett, gifter seg gjerne med nordmenn og er opptatt av å innpasse seg, dette er viktig.

Endret av Madelenemie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...