Gå til innhold

Så var det sobril og bilkjøring igjen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok en på 15 mg i natt.  1 tidligere i dag.  Og nå skulle jeg ta enda en.  Men så kom jeg til å tenkte på at jeg må kjøre på jobb i morgen tidlig. 

Jeg håper noen kan raskt svare meg på om jeg kan ta en til.

Skrevet

Det bør gå greit med at jeg ikke overstiger 30 mg på 24 timer.  Men det blir likevel 45 mg på 28 timer når jeg setter meg i bilen i morgen hvis jeg tar en sobril til, så jeg føler likevel det er litt på kanten.  Men sannsynligvis lovlig. 

Når noe hjelper så er det likevel så mange andre hensyn å tenke på.

Skrevet

Det bør gå greit med at jeg ikke overstiger 30 mg på 24 timer.  Men det blir likevel 45 mg på 28 timer når jeg setter meg i bilen i morgen hvis jeg tar en sobril til, så jeg føler likevel det er litt på kanten.  Men sannsynligvis lovlig. 

Når noe hjelper så er det likevel så mange andre hensyn å tenke på.

http://nhi.no/livsstil/helsetjenesten/diverse/forerkort-medisintabell-37964.htmlbør

I følge denne tabellen bør du nok la bilen stå. Jeg vil ikke møte deg på veien i morgen.

Skrevet (endret)

http://nhi.no/livsstil/helsetjenesten/diverse/forerkort-medisintabell-37964.htmlbør

I følge denne tabellen bør du nok la bilen stå. Jeg vil ikke møte deg på veien i morgen.

For det første så har jeg ikke tatt den siste sobrilen ennå.  Vil være helt sikker først.  Og for det andre så står det 30 mg i døgnet i denne tabellen også.  Når jeg skrev 45 mg så var det tilsammen hvis jeg tar den siste nå,på MER enn 1 døgn.

En annen viktig ting.  Dette har ikke med lover å gjøre.  De må følges uansett.  Men når jeg startet opp med 5 mg sobril i døgnet så reagerte jeg mye mer på det enn jeg i dag gjør på 15 mg. Så jeg er ikke redd for at jeg er farligere i trafikken. Men jeg skal selvsagt følge lovene, jeg som alle andre.

Endret av eller
Skrevet

For det første så har jeg ikke tatt den siste sobrilen ennå.  Vil være helt sikker først.  Og for det andre så står det 30 mg i døgnet i denne tabellen også.  Når jeg skrev 45 mg så var det på mer enn 1 døgn.

Du tvilte lenger oppe tråden, så da har du jo svaret selv.

Skrevet

Når jeg spør om noe er galt for at jeg ønsker å gjøre det som er rett.  Hvorfor svarer du meg på en måte som om jeg allerede hadde gjort noe galt?

Skrevet

Ja jeg tvilte.  Jeg holder meg innenfor det som står selv om jeg tar den siste sobrilen nå.  Men den jeg tok i natt ligger nære det døgnet, derfor føler jeg meg usikker på om jeg skal ta mer, selv om jeg holder meg innen regelverket.  Det er også derfor jeg ikke har tatt den ennå.    

Skrevet

For det første så har jeg ikke tatt den siste sobrilen ennå.  Vil være helt sikker først.  Og for det andre så står det 30 mg i døgnet i denne tabellen også.  Når jeg skrev 45 mg så var det tilsammen hvis jeg tar den siste nå,på MER enn 1 døgn.

En annen viktig ting.  Dette har ikke med lover å gjøre.  De må følges uansett.  Men når jeg startet opp med 5 mg sobril i døgnet så reagerte jeg mye mer på det enn jeg i dag gjør på 15 mg. Så jeg er ikke redd for at jeg er farligere i trafikken. Men jeg skal selvsagt følge lovene, jeg som alle andre.

Hmmmm.....ikke farligere i trafikken med høyere dose...

Skrevet (endret)

Hmmmm.....ikke farligere i trafikken med høyere dose...

Det farligste er hvordan vi reagerer på de.  

Det er blitt satt retningslinjer vi må følge og i tillegg må vi vurdere hvordan vi reagerer på medisinene og eller føler oss i form.

Akkurat som du må vurdere når du er syk eller trett om du er i stand til å kjøre.  De som få feber mens de er på jobb må vurdere om bilen skal bli stående på jobb.

Har du en natt med dårlig søvn må du vurdere om du er i stand til å kjøre til jobb.  Jeg tror det syndes mer på disse områdene enn det gjøres med folk som bruker benzo. 

Endret av eller
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

30 mg døgndose er grensen forutsatt at en ikke tar andre medisiner som virker dempende.

Skrevet

30 mg døgndose er grensen forutsatt at en ikke tar andre medisiner som virker dempende.

Det ble til at jeg klarte meg uten en ekstra i går, men måtte ta en dag.

Men når det står 30 mg i døgnet så tenker jeg at det er samlet de 24 siste timene når du setter deg i bilen. De kan jo ikke mene 30 mg på mandag, 30 meg på tirsdag. Hvis du da tar max mandags kveld og max tirsdag morgen så kan ikke jeg forstå at en skal kunne kjøre. Stemmer ikke det da at det gjelder de 24 siste timene?

Skrevet

ÅÅÅ FYY.Unnskyld meg. Men jeg står på 10-12 Mg Rivotril pr dag og det har jeg gjort i 9-10 år .Ikke en kjeft som har nevnt at jeg ligger 10 ganger over lovlig verdi. I tillegg bruker jeg 70 mg Dexamfetamine. Jeg skal ikke røre noe motorisert før jeg er ferdig nedtrappa. Loven er en ting, politiet er vel det beste som kunne skjedd, men hadde jeg kjørt på en unge eller noe da ..Nei nå ble jeg sur på et par som burde ha fulgt sin plikt. Legen skal vel varsle om dette til pasient først og så til høyere instans slik at man skal få levere inn førerkort selv og slippe å få et brev med krav og dertil reaksjon om pålegg ikke følges.?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det ble til at jeg klarte meg uten en ekstra i går, men måtte ta en dag.

Men når det står 30 mg i døgnet så tenker jeg at det er samlet de 24 siste timene når du setter deg i bilen. De kan jo ikke mene 30 mg på mandag, 30 meg på tirsdag. Hvis du da tar max mandags kveld og max tirsdag morgen så kan ikke jeg forstå at en skal kunne kjøre. Stemmer ikke det da at det gjelder de 24 siste timene?

Det er fornuftig å tenke de siste 24 timer før kjøring.

I sykehus tenker vi ofte på "medikamentdøgnet" som 07 - 07.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...