AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Jeg begynner i ny jobb på mandag. Jeg har fått sluttpakke fra gamlejobben ( En frivillig sluttpakke) og jeg har full lønn derifra til 1.september. Jobben jeg begynner i nå er bare en vikarjobb og det er usikkert hvor lenge den vil vare. Det er en fulltidsjobb. Jeg søker faste jobber og håper å få en fast jobb før 1. september. Frem til 1. september vil jeg få to fulle lønninger ( Hvis jeg greier å holde meg i jobb hele tiden med vikarjobber som er målet mitt) Jeg lurer på hva som er lurest å gjøre? Bør jeg betale ned ekstra på lånet og sjanse på at jeg har fast jobb innen 1. september eller bør jeg sette alt sammen inn på kapitalkonto i tilfelle trangere tider. Eller kanskje begge deler ? Det verste som kan skje er at jeg står helt uten jobb og lønning fra 1. september neste år. Siden jeg sa opp selv vil det ta 8 uker før jeg kan få dagpenger fra Nav. Jeg blir sittende med mye lån nå og utbetalingene fra Nav er vel heller ikke all verden. Dere som kjenner meg vet at jeg har kjøpt ut x-en fra leiligheten og pusser opp badet. Jobbsituasjonen min og det høye lånet gjør meg litt skrekkslagen. Føler noen ganger at jeg står på enden av et stup. Hva ville du har gjort ? En annen ting er skatten. Jeg må sette opp skatten siden jeg får to lønninger. Hvor mye ekstra må jeg betale i skatt for å unngå baksmell neste år ? Anonymous poster hash: 541ed...3a8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401680-%C3%B8konomi-f%C3%A5r-2-l%C3%B8nninger-og-trenger-r%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2014 Del Skrevet 24. oktober 2014 Jeg begynner i ny jobb på mandag. Jeg har fått sluttpakke fra gamlejobben ( En frivillig sluttpakke) og jeg har full lønn derifra til 1.september. Jobben jeg begynner i nå er bare en vikarjobb og det er usikkert hvor lenge den vil vare. Det er en fulltidsjobb. Jeg søker faste jobber og håper å få en fast jobb før 1. september. Frem til 1. september vil jeg få to fulle lønninger ( Hvis jeg greier å holde meg i jobb hele tiden med vikarjobber som er målet mitt) Jeg lurer på hva som er lurest å gjøre? Bør jeg betale ned ekstra på lånet og sjanse på at jeg har fast jobb innen 1. september eller bør jeg sette alt sammen inn på kapitalkonto i tilfelle trangere tider. Eller kanskje begge deler ? Det verste som kan skje er at jeg står helt uten jobb og lønning fra 1. september neste år. Siden jeg sa opp selv vil det ta 8 uker før jeg kan få dagpenger fra Nav. Jeg blir sittende med mye lån nå og utbetalingene fra Nav er vel heller ikke all verden. Dere som kjenner meg vet at jeg har kjøpt ut x-en fra leiligheten og pusser opp badet. Jobbsituasjonen min og det høye lånet gjør meg litt skrekkslagen. Føler noen ganger at jeg står på enden av et stup. Hva ville du har gjort ? En annen ting er skatten. Jeg må sette opp skatten siden jeg får to lønninger. Hvor mye ekstra må jeg betale i skatt for å unngå baksmell neste år ? Anonymous poster hash: 541ed...3a8 Er det ingen som har peiling på økonomi her ? Anonymous poster hash: 541ed...3a8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401680-%C3%B8konomi-f%C3%A5r-2-l%C3%B8nninger-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-3577835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Jeg begynner i ny jobb på mandag. Jeg har fått sluttpakke fra gamlejobben ( En frivillig sluttpakke) og jeg har full lønn derifra til 1.september. Jobben jeg begynner i nå er bare en vikarjobb og det er usikkert hvor lenge den vil vare. Det er en fulltidsjobb. Jeg søker faste jobber og håper å få en fast jobb før 1. september. Frem til 1. september vil jeg få to fulle lønninger ( Hvis jeg greier å holde meg i jobb hele tiden med vikarjobber som er målet mitt) Jeg lurer på hva som er lurest å gjøre? Bør jeg betale ned ekstra på lånet og sjanse på at jeg har fast jobb innen 1. september eller bør jeg sette alt sammen inn på kapitalkonto i tilfelle trangere tider. Eller kanskje begge deler ? Det verste som kan skje er at jeg står helt uten jobb og lønning fra 1. september neste år. Siden jeg sa opp selv vil det ta 8 uker før jeg kan få dagpenger fra Nav. Jeg blir sittende med mye lån nå og utbetalingene fra Nav er vel heller ikke all verden. Dere som kjenner meg vet at jeg har kjøpt ut x-en fra leiligheten og pusser opp badet. Jobbsituasjonen min og det høye lånet gjør meg litt skrekkslagen. Føler noen ganger at jeg står på enden av et stup. Hva ville du har gjort ? En annen ting er skatten. Jeg må sette opp skatten siden jeg får to lønninger. Hvor mye ekstra må jeg betale i skatt for å unngå baksmell neste år ? Anonymous poster hash: 541ed...3a8 Jeg har rammelån, dvs. et fleksibelt lån som jeg kan betale ned eller øke innenfor rammen, ettersom det passer meg. Hadde jeg vært i din situasjon, så hadde jeg nok forsøkt å betale ned mest mulig på lånet hver måned, og så heller økt det igjen om det ble økonomisk krise. Du bør bestille nytt skattekort. En annen mulighet er å be arbeidsgivere trekke 50 % av all tilleggsinntekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401680-%C3%B8konomi-f%C3%A5r-2-l%C3%B8nninger-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-3577904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Jeg ville gjort litt av begge deler. Betal ekstra på lånet når du har dobbel lønn, men sett også litt på sparekontoen. Når du har noe ekstra, f.eks. ved utbetaling av feriepenger (du får dem kanskje i januar, siden du har sluttpakke?), kan du også sette litt på sparekontoen. Det ideelle er at du etter neste sommer har 2-3 måneders lønn på sparekontoen. Men det er lenge til, du skal ha noe å leve av i mellomtiden også. Skatten tror jeg du kan beregne på skatteetaten.no Lykke til med vikarjobben! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401680-%C3%B8konomi-f%C3%A5r-2-l%C3%B8nninger-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-3577907 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høstløv Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Jeg begynner i ny jobb på mandag. Jeg har fått sluttpakke fra gamlejobben ( En frivillig sluttpakke) og jeg har full lønn derifra til 1.september. Jobben jeg begynner i nå er bare en vikarjobb og det er usikkert hvor lenge den vil vare. Det er en fulltidsjobb. Jeg søker faste jobber og håper å få en fast jobb før 1. september. Frem til 1. september vil jeg få to fulle lønninger ( Hvis jeg greier å holde meg i jobb hele tiden med vikarjobber som er målet mitt) Jeg lurer på hva som er lurest å gjøre? Bør jeg betale ned ekstra på lånet og sjanse på at jeg har fast jobb innen 1. september eller bør jeg sette alt sammen inn på kapitalkonto i tilfelle trangere tider. Eller kanskje begge deler ? Det verste som kan skje er at jeg står helt uten jobb og lønning fra 1. september neste år. Siden jeg sa opp selv vil det ta 8 uker før jeg kan få dagpenger fra Nav. Jeg blir sittende med mye lån nå og utbetalingene fra Nav er vel heller ikke all verden. Dere som kjenner meg vet at jeg har kjøpt ut x-en fra leiligheten og pusser opp badet. Jobbsituasjonen min og det høye lånet gjør meg litt skrekkslagen. Føler noen ganger at jeg står på enden av et stup. Hva ville du har gjort ? En annen ting er skatten. Jeg må sette opp skatten siden jeg får to lønninger. Hvor mye ekstra må jeg betale i skatt for å unngå baksmell neste år ? Anonymous poster hash: 541ed...3a8 Jeg ville spare opp to måneders lønn for å ha som buffer i den første tiden etter 1. sept. 2015, inntil du kan få dagpenger fra NAV. Ellers vil jeg betale ned på lånet med den ekstra lønnen og avtale med banken at du evt. kan få nedsatt avdragene, hvis du blir arbeidsløs og må leve på dagpenger fra NAV en periode fra 1. sept. neste år. (dagpenger er vel ca 66% av lønnsinntekt). Skattekortet bør du endre, dette kan du gjøre her: http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Soknad-om-endring-av-eller-krav-om-skattekortforskuddsskatt/ Be om prosentkort for du får to arbeidsgivere, og gi beskjed til tidl. arbidsgiver (som fortsatt betaler deg lønn) om endring av skattekort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401680-%C3%B8konomi-f%C3%A5r-2-l%C3%B8nninger-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-3577912 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Jeg begynner i ny jobb på mandag. Jeg har fått sluttpakke fra gamlejobben ( En frivillig sluttpakke) og jeg har full lønn derifra til 1.september. Jobben jeg begynner i nå er bare en vikarjobb og det er usikkert hvor lenge den vil vare. Det er en fulltidsjobb. Jeg søker faste jobber og håper å få en fast jobb før 1. september. Frem til 1. september vil jeg få to fulle lønninger ( Hvis jeg greier å holde meg i jobb hele tiden med vikarjobber som er målet mitt) Jeg lurer på hva som er lurest å gjøre? Bør jeg betale ned ekstra på lånet og sjanse på at jeg har fast jobb innen 1. september eller bør jeg sette alt sammen inn på kapitalkonto i tilfelle trangere tider. Eller kanskje begge deler ? Det verste som kan skje er at jeg står helt uten jobb og lønning fra 1. september neste år. Siden jeg sa opp selv vil det ta 8 uker før jeg kan få dagpenger fra Nav. Jeg blir sittende med mye lån nå og utbetalingene fra Nav er vel heller ikke all verden. Dere som kjenner meg vet at jeg har kjøpt ut x-en fra leiligheten og pusser opp badet. Jobbsituasjonen min og det høye lånet gjør meg litt skrekkslagen. Føler noen ganger at jeg står på enden av et stup. Hva ville du har gjort ? En annen ting er skatten. Jeg må sette opp skatten siden jeg får to lønninger. Hvor mye ekstra må jeg betale i skatt for å unngå baksmell neste år ? Anonymous poster hash: 541ed...3a8 1. De 8 ukene uten dagpenger gjelder ikke hvis sluttpakken ble gitt pga. bedriftens behov for nedbemanning. Det kan evt. arbeidsgiver skrive et brev om, som du kan gi til NAV. 2. Når vikariatet går ut neste år, har det ingen betydning at du sa opp den forrige jobben året før. Jeg tror du har normal rett til dagpenger hvis du er uten jobb da. 3. Betal ned raskere på lånet i den perioden du har to lønninger, det lønner seg som regel. Men du kan jo holde av littpå sparekonto, så du får en liten buffer. 4. Det er lenge til 1. september, og det er god sjanse for at du har jobb til da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401680-%C3%B8konomi-f%C3%A5r-2-l%C3%B8nninger-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-3577923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Hva ville du har gjort ? Jeg ville gjort begge deler. Altså betalt ned mer på lånet og samtidig spart en del slik at jeg hadde sittet med en god buffer 1. september om jeg var arbeidsledig da. Med to fulle lønninger skal du jo ha MYE til overs hver mnd! Jeg ville kjørt halvparten av den ene lønna inn på en sparekonto og brukt den andre halvparten til å betale ned ekstra på lånet. På 10 mnd skulle det monne godt begge steder vil jeg tro. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401680-%C3%B8konomi-f%C3%A5r-2-l%C3%B8nninger-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-3577926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Jeg ville ha skaffet meg flekslån, så hør med banken. Da kan du sette av så mye du orker på lånet til nedbetale det og hvis du ikke får jobb etter 1 september neste år, så har du nedbetalt så mye på banklånet at du kanskje kan klare å behandle det med lavere lønn. Klarer du det ikke, så kan du ta av lånet igjen, opp til grensen for fleksilånet. Dette er den beste måten, men får du ikke fleksilån så bør du gjøre begge deler, altså betale litt ekstra på lånet, men også spare litt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401680-%C3%B8konomi-f%C3%A5r-2-l%C3%B8nninger-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-3577935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Jeg har rammelån, dvs. et fleksibelt lån som jeg kan betale ned eller øke innenfor rammen, ettersom det passer meg. Hadde jeg vært i din situasjon, så hadde jeg nok forsøkt å betale ned mest mulig på lånet hver måned, og så heller økt det igjen om det ble økonomisk krise. Du bør bestille nytt skattekort. En annen mulighet er å be arbeidsgivere trekke 50 % av all tilleggsinntekt. Takk for svar :-) Ja, hvis jeg ber vikarbyråene trekke meg 50 % i skatt, så skulle jeg vel være helt sikker på å ikke få baksmell ? Anonymous poster hash: 541ed...3a8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401680-%C3%B8konomi-f%C3%A5r-2-l%C3%B8nninger-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-3577944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Jeg ville gjort litt av begge deler. Betal ekstra på lånet når du har dobbel lønn, men sett også litt på sparekontoen. Når du har noe ekstra, f.eks. ved utbetaling av feriepenger (du får dem kanskje i januar, siden du har sluttpakke?), kan du også sette litt på sparekontoen. Det ideelle er at du etter neste sommer har 2-3 måneders lønn på sparekontoen. Men det er lenge til, du skal ha noe å leve av i mellomtiden også. Skatten tror jeg du kan beregne på skatteetaten.no Lykke til med vikarjobben! Takk for svar :-) Jeg har allerede 2-3 måneders lønn på sparekontoen, men de vil jeg jo helst fortsette å ha der, så en 2-3 måneders lønn til kan sikkert være lurt i steden for å bruke alt på å betale ned på lånet. Jeg får feriepengene til sommeren. Fikk bestemme dette selv. Anonymous poster hash: 541ed...3a8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401680-%C3%B8konomi-f%C3%A5r-2-l%C3%B8nninger-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-3577945 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Jeg ville spare opp to måneders lønn for å ha som buffer i den første tiden etter 1. sept. 2015, inntil du kan få dagpenger fra NAV. Ellers vil jeg betale ned på lånet med den ekstra lønnen og avtale med banken at du evt. kan få nedsatt avdragene, hvis du blir arbeidsløs og må leve på dagpenger fra NAV en periode fra 1. sept. neste år. (dagpenger er vel ca 66% av lønnsinntekt). Skattekortet bør du endre, dette kan du gjøre her: http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Soknad-om-endring-av-eller-krav-om-skattekortforskuddsskatt/ Be om prosentkort for du får to arbeidsgivere, og gi beskjed til tidl. arbidsgiver (som fortsatt betaler deg lønn) om endring av skattekort. Ja i verste fall får jeg slippe betale avdrag. Den muligheten har jeg nå også, men vil prøve å tenke langsiktig og betale ned mest mulig. Hvis jeg må gå på dagpenger en periode, kan jeg betale bare renter, men håper jeg slipper å ende opp med det. Litt skummelt å plutselig være alene om alt når en ikke er vant til det Anonymous poster hash: 541ed...3a8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401680-%C3%B8konomi-f%C3%A5r-2-l%C3%B8nninger-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-3577947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 1. De 8 ukene uten dagpenger gjelder ikke hvis sluttpakken ble gitt pga. bedriftens behov for nedbemanning. Det kan evt. arbeidsgiver skrive et brev om, som du kan gi til NAV. 2. Når vikariatet går ut neste år, har det ingen betydning at du sa opp den forrige jobben året før. Jeg tror du har normal rett til dagpenger hvis du er uten jobb da. 3. Betal ned raskere på lånet i den perioden du har to lønninger, det lønner seg som regel. Men du kan jo holde av littpå sparekonto, så du får en liten buffer. 4. Det er lenge til 1. september, og det er god sjanse for at du har jobb til da. Nei, det er jeg selv som har bedt om sluttpakke. Det er litt komplisert å forklare detaljert hvorfor for da vil dere alle skjønne hvor jeg har jobbet. Dette handler om politikk og på grunn av politikken godtok de sluttpakken. Nå skjønner du sikkert ingenting, men jeg kan ikke si mer. I hvert fall må jeg gå 8 uker uten dagpenger. Takk for gode råd til deg også :-) Anonymous poster hash: 541ed...3a8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401680-%C3%B8konomi-f%C3%A5r-2-l%C3%B8nninger-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-3577948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Jeg ville ha skaffet meg flekslån, så hør med banken. Da kan du sette av så mye du orker på lånet til nedbetale det og hvis du ikke får jobb etter 1 september neste år, så har du nedbetalt så mye på banklånet at du kanskje kan klare å behandle det med lavere lønn. Klarer du det ikke, så kan du ta av lånet igjen, opp til grensen for fleksilånet. Dette er den beste måten, men får du ikke fleksilån så bør du gjøre begge deler, altså betale litt ekstra på lånet, men også spare litt. Tusen takk for råd. Ser at de fleste mener at det lurest å gjøre begge deler :-) Anonymous poster hash: 541ed...3a8 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401680-%C3%B8konomi-f%C3%A5r-2-l%C3%B8nninger-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-3577950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Tusen takk for råd. Ser at de fleste mener at det lurest å gjøre begge deler :-) Anonymous poster hash: 541ed...3a8 Med fleksilån er det ingen grunn til å gjøre begge deler. Da kan du når som helst øke lånet (innenfor avtalt ramme) for å dekke de utgiftene du har. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401680-%C3%B8konomi-f%C3%A5r-2-l%C3%B8nninger-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-3577955 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 25. oktober 2014 Del Skrevet 25. oktober 2014 Nei, det er jeg selv som har bedt om sluttpakke. Det er litt komplisert å forklare detaljert hvorfor for da vil dere alle skjønne hvor jeg har jobbet. Dette handler om politikk og på grunn av politikken godtok de sluttpakken. Nå skjønner du sikkert ingenting, men jeg kan ikke si mer. I hvert fall må jeg gå 8 uker uten dagpenger. Takk for gode råd til deg også :-) Anonymous poster hash: 541ed...3a8 OK, men 8 uker uten dagpenger gjelder uansett bare etter siste lønning fra denne arbeidsgiveren. Hvis du blir arbeidsledig når vikariatet hos ny arbeidsgiver tar slutt, skal det ikke være 8 uker uten dagpenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/401680-%C3%B8konomi-f%C3%A5r-2-l%C3%B8nninger-og-trenger-r%C3%A5d/#findComment-3577971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.