Bella Dotte Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 (endret) Jeg kan sette ord på en del vanskeligheter: Sliter med å skille mellom viktig og uviktig, filtrere både input og output. Sanseforstyrrelser, tåler dårlig støy, lukter, lys, en del berøring; har blitt bedre med mat, hurra. Forsinket prosessering. Svak sentral koherens. Mangel på empati. Detaljfokus. Oppheng/særinteresser. Og så det viktigste, når det da gjelder det å be om hjelp: Mangel på forestillingsevne. Jeg vet ikke hva en person kunne gjort for meg? Tolketjeneste, hvordan? Noen ganger når jeg får meltdown (som i dag); tenker jeg at jeg ønsker meg noen som kan vugge meg, holde meg HARDT, og si at det går bra, gi meg en kopp te, snakke med meg om noe hyggelig, men ikke mase og kjase. Hvem gjør sånt? Hææææ?? Endret 24. oktober 2014 av Bella Dotte 0 Siter
gråstein Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Det beste er å klare seg selv. Noe annet er flaut og pinlig. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Jeg kan sette ord på en del vanskeligheter: Sliter med å skille mellom viktig og uviktig, filtrere både input og output. Sanseforstyrrelser, tåler dårlig støy, lukter, lys, en del berøring; har blitt bedre med mat, hurra. Forsinket prosessering. Svak sentral koherens. Mangel på empati. Detaljfokus. Oppheng/særinteresser. Og så det viktigste, når det da gjelder det å be om hjelp: Mangel på forestillingsevne. Jeg vet ikke hva en person kunne gjort for meg? Tolketjeneste, hvordan? Noen ganger når jeg får meltdown (som i dag); tenker jeg at jeg ønsker meg noen som kan vugge meg, holde meg HARDT, og si at det går bra, gi meg en kopp te, snakke med meg om noe hyggelig, men ikke mase og kjase. Hvem gjør sånt? Hææææ?? Hei! Jeg gjør sånt. Gjort det før i krigsområder, det er vel ikke langt unna meltdown, men bare at alle er NT Jeg har fått røde autistbriller mannen sa til meg "du ser kul ut", Du kan få røde eller gule autistbriller på voksenopplæringen. Jeg har fått høreapparater med teleslynge av ørelegen. og handikappparkeringslapp av Iqita Nå er det ingen tvil om mongo-bongo-stempel 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 24. oktober 2014 Forfatter Skrevet 24. oktober 2014 Det beste er å klare seg selv. Noe annet er flaut og pinlig. Sikkert, om man kan det, men det ga meg angst å skulle prøve å klare meg selv uten å klare det og tilogmed uten å være helt klar over at jeg ikke klarte det, så nei. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Sikkert, om man kan det, men det ga meg angst å skulle prøve å klare meg selv uten å klare det og tilogmed uten å være helt klar over at jeg ikke klarte det, så nei. Men du klarer deg da selv, gjør du ikke? Ellers er jeg meltdown sentralen 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 24. oktober 2014 Forfatter Skrevet 24. oktober 2014 Men du klarer deg da selv, gjør du ikke? Ellers er jeg meltdown sentralen Man liker å late som, pga det gråstein sier. Hater meltdown. Nå går jeg og legger meg og rugger litt. 0 Siter
gråstein Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Sikkert, om man kan det, men det ga meg angst å skulle prøve å klare meg selv uten å klare det og tilogmed uten å være helt klar over at jeg ikke klarte det, så nei. Hva er det du får hjelp til da? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 (endret) Man liker å late som, pga det gråstein sier. Hater meltdown. Nå går jeg og legger meg og rugger litt. Jeg kan komme til deg å drikke kaffe helt til du føler deg bedre 20 min tar det ikke mer Jeg kan sitte bare også helt stille eller hva som er ønskelig Endret 24. oktober 2014 av Madelenemie 0 Siter
gråstein Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Man liker å late som, pga det gråstein sier. Hater meltdown. Da pleier jeg å ta benzo og sove 15 timer. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Den viktigste hjelpen er vel penger, for de fleste Resten er det vanskelig å hjelpe med slik jeg forstår det Anonymous poster hash: 7f3ef...9aa 0 Siter
Madelenemie Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Den viktigste hjelpen er vel penger, for de fleste Resten er det vanskelig å hjelpe med slik jeg forstår det Anonymous poster hash: 7f3ef...9aa Hei! Nei For min del er viktigste hjelp, et menneske, som støtte, Et menneske som ikke snakker!! 0 Siter
Caylee Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Søsteren min er autist. Hun jobber på en tilpasset arbeidsplass, har støttekontakt, drar på turer en gang i måneden i helger og får snart leilighet i bofelleskap. blir litt misunnelig skal jeg innrømme 0 Siter
FGT Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Dette må vel være nokså individuelt. De med AS klarer seg jo bedre en de som kaller seg bare autister, men det er rart å se hvordan dette likevel flytter i hverandre. Hvis jeg ble spurt om jeg kunne hjelpe en autist, så ville jeg være nokså blank inntil jeg hadde møtt personen. Men generelt vil jeg si at de må tilpasse livet slik at det unngår minst mulig stress. Her kan en gi mange råd, som også passer for mange andre mennesker for den slags skyld. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Dette må vel være nokså individuelt. De med AS klarer seg jo bedre en de som kaller seg bare autister, men det er rart å se hvordan dette likevel flytter i hverandre. Hvis jeg ble spurt om jeg kunne hjelpe en autist, så ville jeg være nokså blank inntil jeg hadde møtt personen. Men generelt vil jeg si at de må tilpasse livet slik at det unngår minst mulig stress. Her kan en gi mange råd, som også passer for mange andre mennesker for den slags skyld. Jeg tror de fleste med AS klarer seg selv helt fint. Anonymous poster hash: 34013...957 0 Siter
Madelenemie Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Jeg tror de fleste med AS klarer seg selv helt fint.Anonymous poster hash: 34013...957 Hei! De fleste klarer seg, men ikke helt fint. De fleste flytter i bolig før de klarer seg bedre selv. Da klarer de seg selv, bedre, kanskje ikke helt bra, nå får flere og flere BPA eller kommunen sender mennesker hver uke, jeg kjenner ingen med Asperger uten hjelp fra kommunen 0 Siter
gråstein Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 (endret) Hei! De fleste klarer seg, men ikke helt fint. De fleste flytter i bolig før de klarer seg bedre selv. Da klarer de seg selv, bedre, kanskje ikke helt bra, nå får flere og flere BPA eller kommunen sender mennesker hver uke, jeg kjenner ingen med Asperger uten hjelp fra kommunen Jeg får ingen hjelp. Ikke vil jeg ha det heller (ikke det at jeg har gått noe tilbud om det). Og jeg tviler på at de fleste med asperger bor "på hjem". Dette er nok heller autister. Endret 24. oktober 2014 av gråstein 0 Siter
FGT Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 (endret) Jeg tror de fleste med AS klarer seg selv helt fint. Anonymous poster hash: 34013...957 Ja de klarer seg, men mange sliter, selv om de er alene. Med det så tenker jeg at for mange det kan være bedre å være alene en i et forhold. Uansett, det er både fordeler og bakdeler med det Endret 24. oktober 2014 av FGT 0 Siter
gråstein Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Ja de klarer seg, men mange sliter, selv om de er alene. Med det så tenker jeg at for mange det kan være bedre å være alene en i et forhold. Uansett, det er både fordeler og bakdeler med det Det er ensomt i hvertfall. 0 Siter
FGT Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Det er ensomt i hvertfall. Ja jeg tror de er ensomme uansett. Men det hjelper hvis noen viser at de bryr seg om deg. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 24. oktober 2014 Skrevet 24. oktober 2014 Jeg får ingen hjelp. Ikke vil jeg ha det heller (ikke det at jeg har gått noe tilbud om det). Og jeg tviler på at de fleste med asperger bor "på hjem". Dette er nok heller autister. Hei! Nei tror ikke det, men mange har BPA , hjelp fra boliger, kommunen, assistenter. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.