Gå til innhold

Hva slags hjelp trenger autister?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg kan sette ord på en del vanskeligheter:

Sliter med å skille mellom viktig og uviktig, filtrere både input og output.

Sanseforstyrrelser, tåler dårlig støy, lukter, lys, en del berøring; har blitt bedre med mat, hurra.

Forsinket prosessering.

Svak sentral koherens.

Mangel på empati.

Detaljfokus.

Oppheng/særinteresser.

Og så det viktigste, når det da gjelder det å be om hjelp: Mangel på forestillingsevne. Jeg vet ikke hva en person kunne gjort for meg? Tolketjeneste, hvordan? Noen ganger når jeg får meltdown (som i dag); tenker jeg at jeg ønsker meg noen som kan vugge meg, holde meg HARDT, og si at det går bra, gi meg en kopp te, snakke med meg om noe hyggelig, men ikke mase og kjase. Hvem gjør sånt? Hææææ??

Endret av Bella Dotte
Skrevet

Det beste er å klare seg selv. Noe annet er flaut og pinlig.

Skrevet

Jeg kan sette ord på en del vanskeligheter:

Sliter med å skille mellom viktig og uviktig, filtrere både input og output.

Sanseforstyrrelser, tåler dårlig støy, lukter, lys, en del berøring; har blitt bedre med mat, hurra.

Forsinket prosessering.

Svak sentral koherens.

Mangel på empati.

Detaljfokus.

Oppheng/særinteresser.

Og så det viktigste, når det da gjelder det å be om hjelp: Mangel på forestillingsevne. Jeg vet ikke hva en person kunne gjort for meg? Tolketjeneste, hvordan? Noen ganger når jeg får meltdown (som i dag); tenker jeg at jeg ønsker meg noen som kan vugge meg, holde meg HARDT, og si at det går bra, gi meg en kopp te, snakke med meg om noe hyggelig, men ikke mase og kjase. Hvem gjør sånt? Hææææ??

Hei!

Jeg gjør sånt.

Gjort det før i krigsområder, det er vel ikke langt unna meltdown, men bare at alle er NT

Jeg har fått røde autistbriller :huh:  mannen sa til meg "du ser kul ut", 

Du kan få røde eller gule autistbriller på voksenopplæringen.

Jeg har fått høreapparater med teleslynge av ørelegen.

og handikappparkeringslapp av Iqita :lol:

Nå er det ingen tvil om mongo-bongo-stempel

Skrevet

Det beste er å klare seg selv. Noe annet er flaut og pinlig.

Sikkert, om man kan det, men det ga meg angst å skulle prøve å klare meg selv uten å klare det og tilogmed uten å være helt klar over at jeg ikke klarte det, så nei.

Skrevet

Sikkert, om man kan det, men det ga meg angst å skulle prøve å klare meg selv uten å klare det og tilogmed uten å være helt klar over at jeg ikke klarte det, så nei.

Men du klarer deg da selv, gjør du ikke?

Ellers er jeg meltdown sentralen :lol:

Skrevet

Men du klarer deg da selv, gjør du ikke?

Ellers er jeg meltdown sentralen :lol:

Man liker å late som, pga det gråstein sier. 

Hater meltdown.

Nå går jeg og legger meg og rugger litt.

Skrevet

Hva er det du får hjelp til da?

Skrevet (endret)

Hater meltdown.

Nå går jeg og legger meg og rugger litt.

:huh:

Jeg kan komme til deg å drikke kaffe helt til du føler deg bedre

20 min tar det ikke mer :huh:

Jeg kan sitte bare også helt stille eller hva som er ønskelig :huh:

Endret av Madelenemie
Skrevet

Hater meltdown.

Da pleier jeg å ta benzo og sove 15 timer.

Skrevet

Den viktigste hjelpen er vel penger, for de fleste

Resten er det vanskelig å hjelpe med slik jeg forstår det

Anonymous poster hash: 7f3ef...9aa
Skrevet

Den viktigste hjelpen er vel penger, for de fleste

Resten er det vanskelig å hjelpe med slik jeg forstår det

Anonymous poster hash: 7f3ef...9aa

Hei!

Nei

For min del er viktigste hjelp, et menneske, som støtte, 

Et menneske som ikke snakker!!

Skrevet

Søsteren min er autist. Hun jobber på en tilpasset arbeidsplass, har støttekontakt, drar på turer en gang i måneden i helger og får snart leilighet i bofelleskap.

blir litt misunnelig skal jeg innrømme :P

Skrevet

Dette må vel være nokså individuelt. De med AS klarer seg jo bedre en de som kaller seg bare autister, men det er rart å se hvordan dette likevel flytter i hverandre. Hvis jeg ble spurt om jeg kunne hjelpe en autist, så ville jeg være nokså blank inntil jeg hadde møtt personen. Men generelt vil jeg si at de må tilpasse livet slik at det unngår minst mulig stress. Her kan en gi mange råd, som også passer for mange andre mennesker for den slags skyld.  

Skrevet

Dette må vel være nokså individuelt. De med AS klarer seg jo bedre en de som kaller seg bare autister, men det er rart å se hvordan dette likevel flytter i hverandre. Hvis jeg ble spurt om jeg kunne hjelpe en autist, så ville jeg være nokså blank inntil jeg hadde møtt personen. Men generelt vil jeg si at de må tilpasse livet slik at det unngår minst mulig stress. Her kan en gi mange råd, som også passer for mange andre mennesker for den slags skyld.  

Jeg tror de fleste med AS klarer seg selv helt fint.

Anonymous poster hash: 34013...957

Skrevet

Hei!

De fleste klarer seg, men ikke helt fint.

De fleste flytter i bolig før de klarer seg bedre selv.

Da klarer de seg selv, bedre, kanskje ikke helt bra, nå får flere og flere BPA eller kommunen sender mennesker hver uke, jeg kjenner ingen med Asperger uten hjelp fra kommunen

Skrevet (endret)

Hei!

De fleste klarer seg, men ikke helt fint.

De fleste flytter i bolig før de klarer seg bedre selv.

Da klarer de seg selv, bedre, kanskje ikke helt bra, nå får flere og flere BPA eller kommunen sender mennesker hver uke, jeg kjenner ingen med Asperger uten hjelp fra kommunen

Jeg får ingen hjelp. Ikke vil jeg ha det heller (ikke det at jeg har gått noe tilbud om det).

Og jeg tviler på at de fleste med asperger bor "på hjem". Dette er nok heller autister.

Endret av gråstein
Skrevet (endret)

Ja de klarer seg, men mange sliter, selv om de er alene. Med det så tenker jeg at  for mange det kan være bedre å være alene en i et forhold. Uansett, det er både fordeler og bakdeler med det

Endret av FGT
Skrevet

Ja de klarer seg, men mange sliter, selv om de er alene. Med det så tenker jeg at  for mange det kan være bedre å være alene en i et forhold. Uansett, det er både fordeler og bakdeler med det

Det er ensomt i hvertfall.

Skrevet

Det er ensomt i hvertfall.

Ja jeg tror de er ensomme uansett. Men det hjelper hvis noen viser at de bryr seg om deg.

Skrevet

Jeg får ingen hjelp. Ikke vil jeg ha det heller (ikke det at jeg har gått noe tilbud om det).

Og jeg tviler på at de fleste med asperger bor "på hjem". Dette er nok heller autister.

Hei!

Nei tror ikke det, men mange har BPA , hjelp fra boliger, kommunen, assistenter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...