Gå til innhold

Oppstart av Efexor/Venlafaxin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tusen takk for svar, godt å høre at det ikke er bare meg :) Hva er årsaken til at man går økt angst egentlig? Er det på grunn av noradreanalinen i Efexoren som trigger noe?

Håper virkelig at dette går over, for jeg var frisk i forhold til dette før jeg startet på medisin. Jeg vil heller ha et overaktivt hode enn å ha slik angst i kroppen, så hvis dette ikke går over innen kort tid har jeg ikke lyst til å stå på medisin. Er bare et prøveprosjekt i samråd med min fastlege :)

Hvorfor de antidepressiva som er "reopptakshemmere" skaper mer angst i starten er det fortsatt en del debatt rundt. En teori er at hjernen har blitt tilvendt et lavt nivå av disse stoffene, og når det plutselig øker, så slår alarmen inn og fører til at det blir produsert mindre av stoffene en periode, frem til hjernen venner seg til at det "skal" være mer av dem der.

Det finnes medisiner som ikke har denne effekten.

YoplaitDouble
Skrevet

Brintellix har ikke denne angstøkende effekten. Startet for 5 dager siden og har så og si ikke hatt bivirkninger annet enn en mild kvalme første dag og små fordøyelsesplager som gikk over etter 2-3 dager :)

Men du må søke om individuell refusjon (må ha prøvd andre ting uten effekt først) eller betale hele medisinen selv.

Skrevet

Ok - tusen takk for svar :) Jeg har også merket at pupillene mine har blitt enormt store etter oppstart, pluss sjelvinger og indre uro, svetting og økt angst da. Syns det er ubehagelig, og værtfall siden jeg "bare" har oppfølging hos fastlegen min om 1 mnd, så syns jeg der er vanskelig å vite alt jeg lurer på :)  

F.eks siden jeg får så mye bivirkninger på 37,5 mg, bør jeg da øke dosen til 75 mg nå på lørdag? 

Skrevet

Ok - tusen takk for svar :) Jeg har også merket at pupillene mine har blitt enormt store etter oppstart, pluss sjelvinger og indre uro, svetting og økt angst da. Syns det er ubehagelig, og værtfall siden jeg "bare" har oppfølging hos fastlegen min om 1 mnd, så syns jeg der er vanskelig å vite alt jeg lurer på :)

F.eks siden jeg får så mye bivirkninger på 37,5 mg, bør jeg da øke dosen til 75 mg nå på lørdag? 

Som det ofte sier her på forumet: "Du kan velge å krype heller hoppi i det". 

Anonymous poster hash: e5e27...993

Beautiful_Creatures
Skrevet

Huff, så dumt at du har fått endel oppstartbivirkninger, men jeg tror faktisk at det er nettopp det det er, altså forbigående. Jeg skjønner at det kan være uutholdelig plagsomt.

Jeg husker en gang for mange år siden hvor jeg fikk skrevet ut zoloft første gang (ikke den gangen nå helt i det siste). Da skrev psykiateren også samtidig ut valium som jeg skulle ta i opptrappingsfasen de første 14 dagene (det var derfor jeg spurte o dette nå sammen med wellbutrin også, for sikkerhetsskyld).

Den første gangen var det 3 ganger daglig jeg skulle ta de, og så trappe ned til 2 ganger i en uke og så en før jeg sluttet på de igjen. Dette var neste  ren "rutine" i oppstartfasen og dette var en meget kompetent psykiater som er veldig annerkjent og vet hva han driver med. Han skriver vanligvis ikke ut slike ting, så jeg tror det sier litt om hvor vanlig denne bivirkningen med uro er. Og zolofte er jo så vidt jeg vet "kun" en ssri mens efexor påvirker jo i tillegg noradrenalin, slik atjeg går ut i fra at dette er enda mer aktuelt med disse medisinene.

Håper veldig dette letter snart for deg og at du sitter igjen med god effekt:-)

Bare sånn litt av nyskjerrighet (du behøver selvsagt ikke svare), var det tenkt mye i forhold til at du kunne ha effekt på din adhd/add også nå i forb med efexor? Har du tildligere brukt noe annet for adhd, sentralstimulerende etc, og hvordan virket det isåfall på deg?

Fortsatt riktig lykke til! :)

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Og zolofte er jo så vidt jeg vet "kun" en ssri mens efexor påvirker jo i tillegg noradrenalin, slik atjeg går ut i fra at dette er enda mer aktuelt med disse medisinene.

Når tror jeg ikke noradrenalin-effekten kommer i doser på under 150 mg.

Beautiful_Creatures
Skrevet (endret)

Når tror jeg ikke noradrenalin-effekten kommer i doser på under 150 mg.

Nei det har du sikkert helt rett i. Jeg har nok for lite greie på dette, men tenkte bare det kanskje hadde noe å si likevel.  :rolleyes:

Endret av Beautiful_Creatures
Skrevet

Huff, så dumt at du har fått endel oppstartbivirkninger, men jeg tror faktisk at det er nettopp det det er, altså forbigående. Jeg skjønner at det kan være uutholdelig plagsomt.

Jeg husker en gang for mange år siden hvor jeg fikk skrevet ut zoloft første gang (ikke den gangen nå helt i det siste). Da skrev psykiateren også samtidig ut valium som jeg skulle ta i opptrappingsfasen de første 14 dagene (det var derfor jeg spurte o dette nå sammen med wellbutrin også, for sikkerhetsskyld).

Den første gangen var det 3 ganger daglig jeg skulle ta de, og så trappe ned til 2 ganger i en uke og så en før jeg sluttet på de igjen. Dette var neste  ren "rutine" i oppstartfasen og dette var en meget kompetent psykiater som er veldig annerkjent og vet hva han driver med. Han skriver vanligvis ikke ut slike ting, så jeg tror det sier litt om hvor vanlig denne bivirkningen med uro er. Og zolofte er jo så vidt jeg vet "kun" en ssri mens efexor påvirker jo i tillegg noradrenalin, slik atjeg går ut i fra at dette er enda mer aktuelt med disse medisinene.

Håper veldig dette letter snart for deg og at du sitter igjen med god effekt:-)

Bare sånn litt av nyskjerrighet (du behøver selvsagt ikke svare), var det tenkt mye i forhold til at du kunne ha effekt på din adhd/add også nå i forb med efexor? Har du tildligere brukt noe annet for adhd, sentralstimulerende etc, og hvordan virket det isåfall på deg?

Fortsatt riktig lykke til! :)

Ja, jeg skjønner godt hvorfor det blir skrevet ut hvis det er vanlig å få slik økt angst som jeg har fått. Men det føles heldigvis litt bedre i dag, i går var det MYE værre. Sover ikke så bra heller, så det hjelper ikke akkurat på situasjonen. Skal ringe til fastlegen min imorgen, så får jeg svar på en del av de spørsmålene jeg sitter inne med. Tror også det kommer ekstra mange spørsmål når man ikke er vant til å ta medisin, og i tillegg er litt skeptisk til medisiner... 

I forhold til min adhd/add, så var det slik at jeg kom innenfor kriteriene adhd/add, men også depresjon/angst. Jeg har jo noen typiske symptomer slik som svevende tankemønster, grublingen, detter fort ut av samtaler, veldig sliten, samtidig som jeg har mye energi. Forsøkte Ritalin, men ble bare en zoombie av de. Sosiale sammenkomster ble kjedlige, jeg sov og sov, og følte meg flat og apatisk. Siden jeg har litt "flink-pike-syndrom" sa jeg til psykologen at jeg klarte meg fint uten, og at det ikke var NOE problem... Men det var jo det, men da hadde jeg allerede avsluttet forholdet mitt til DPS der jeg fikk utredning. Derfor gikk jeg via fastlegen min, som leste journalene fra DPS, og ville jeg skulle forsøke en liten dose Efexor for å se om det kunne hjelpe meg med mange av probleme/symptomene jeg har i hverdagen :)

Men nå er jeg heldigvis ikke de som er hardest rammet, og jeg klarer å være i full jobb, har mange gode venner og har en kjæreste som støtter meg, og er veldig tålmodig. Derfor det føles enda værre at jeg nettopp føler og tenker slik jeg gjør... Som nå, føler jeg egentlig at det bare har vært sutring på meg hele tiden. For det er først når jeg har fått disse bivirkningene jeg skjønner hvordan det VIRKELIG føles å ha angst  :(

Tusen takk! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...