Gjest Skrevet 27. oktober 2014 Skrevet 27. oktober 2014 1)Er p73 en samlebetegnelse for affektive lidelser som " normal" depresjon el er dette depresjon som ledd i annen psykisk lidelse pf el bipolar?? Etc? Ble stresset av fastlegens diagnosesetting - selv om vedkommende sa den var rundt satt fordi jeg er i utredning. Betyr dette at den ikke er eksakt men har "noe med mine affekter" å gjøre.? . Forundret over at ikke min sosiale angst er inkludert ( el er det affektiv lidelse?), anses den ikke som hovedpsykdom. ?Blir visst ikke klok på helsevesenets blikk på meg. Eller er det bare at de må sette " noe". 2) lurer på hvorfor nav ringer min fastlege. !!! ? Slitsom å ikke være sikker på om jeg er syk nok, for såå føle seg desperat og på tuppa og engstelig overveldet- trist og falleferdig. Angrer på at jeg sa fra meg mulighet til jobb- er forvirret. Vil og vil ikke. Tror jeg ville blitt verre. Er visst ambivalent - visste jo jeg ville være redd første tid i jobb- klarte ikke styre irasjonelle krefter i meg. Nå sitter jeg med skjegget i postkassen og har møtt helsevesen jeg ikke trodde fantes ( i positiv forstand)Blir redd over hva jeg steller i stand. Vil ikke være syk og kjenner meg heller ikke syk hele tida. Får dårlig samvittighet , burde selv klart å ordne oppJeg hadde jobb - alt var i orden- men maktet ikke:( Er ikke lat heller- savner å være ute blant mennesker- savner å jobbe. Kjenner meg ribbet, men trygg, litt trist og aller mest resignert. 0 Siter
ISW Skrevet 27. oktober 2014 Skrevet 27. oktober 2014 (endret) Det er litt viktig å skille i begrepene her. P73 er "affektiv lidelse" - altså stemningslidelse. Men det er en annen kode som legen ofte også bruker, som bare heter -73, som er en generell diagnose for stemningslidelser. Jeg ville tro at P73 kan brukes om depresjoner, manier, bipolar lidelse, alle lidelser som påvirker stemningsleiet i en eller annen retning. Min lege mener at også angstlidelser kan kategoriseres under affektive lidelser, men det høres litt rart ut synes jeg. P76 brukes vel for "rene" depresjoner, men jeg sitter med et inntrykk av at disse kan brukes litt om hverandre. På samme måte er jo P74 koden for angstlidelser, mens det finnes f.eks en P79 som brukes for tvangslidelse (som også er en angstlidelse). Jeg blir aldri helt klok på ICPC-2. Synes ICD-10 er langt mer oversiktlig og detaljert. Endret 27. oktober 2014 av issomethingwrong 0 Siter
Gjest Skrevet 27. oktober 2014 Skrevet 27. oktober 2014 http://www.legemiddelsiden.no/default.aspx?PageID=706&ReportID=56&field=ICPC_Code&Value=P P73: Behandlingskrevende forstyrrelse i stemningsleie ved psykisk lidelse 0 Siter
ISW Skrevet 27. oktober 2014 Skrevet 27. oktober 2014 (endret) http://www.legemiddelsiden.no/default.aspx?PageID=706&ReportID=56&field=ICPC_Code&Value=P P73: Behandlingskrevende forstyrrelse i stemningsleie ved psykisk lidelse Synes som sagt at ICPC-2 når det gjelder psykiske lidelser bare er rot. De blander sammen en masse diagnoser som ikke har noen ting med hverandre å gjøre. P75 er somatoforme lidelser (f.eks hypokondri) og dissosiasjon. P79 er tvangslidelse og fobi. Det er litt som å starte en butikk som heter "Oslo Kjøtt og Sprengstoff AS" Og i tillegg har man jo P77 når noen prøver å ta livet sitt. Når ble det en diagnose? Endret 27. oktober 2014 av issomethingwrong 0 Siter
Gjest Skrevet 27. oktober 2014 Skrevet 27. oktober 2014 Er nok affektivt "rablet" på noe vis- men fyller ikke kriteriene for eupf fikk jeg beskjed om forleden ( oppsummering fra siste psykolog). 0 Siter
Gjest Skrevet 27. oktober 2014 Skrevet 27. oktober 2014 Det er litt viktig å skille i begrepene her. P73 er "affektiv lidelse" - altså stemningslidelse. Men det er en annen kode som legen ofte også bruker, som bare heter -73, som er en generell diagnose for stemningslidelser. Jeg ville tro at P73 kan brukes om depresjoner, manier, bipolar lidelse, alle lidelser som påvirker stemningsleiet i en eller annen retning. Min lege mener at også angstlidelser kan kategoriseres under affektive lidelser, men det høres litt rart ut synes jeg. P76 brukes vel for "rene" depresjoner, men jeg sitter med et inntrykk av at disse kan brukes litt om hverandre. På samme måte er jo P74 koden for angstlidelser, mens det finnes f.eks en P79 som brukes for tvangslidelse (som også er en angstlidelse). Jeg blir aldri helt klok på ICPC-2. Synes ICD-10 er langt mer oversiktlig og detaljert. slik jeg forsto kunne P73 fungere som en sekkebetegnelse som rommet en del av det jwg sliter med. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 27. oktober 2014 Skrevet 27. oktober 2014 Er nok affektivt "rablet" på noe vis- men fyller ikke kriteriene for eupf fikk jeg beskjed om forleden ( oppsummering fra siste psykolog). Det var jo bra siden du var så imot den diagnosen, og da tok jo din forrige psykolog feil. 0 Siter
Gjest Skrevet 27. oktober 2014 Skrevet 27. oktober 2014 http://www.legemiddelsiden.no/default.aspx?PageID=706&ReportID=56&field=ICPC_Code&Value=P P73: Behandlingskrevende forstyrrelse i stemningsleie ved psykisk lidelse høres mer omfattende ut en depresjon- men kanskje rommer det både angst og dep... 0 Siter
Gjest Skrevet 27. oktober 2014 Skrevet 27. oktober 2014 Det var jo bra siden du var så imot den diagnosen, og da tok jo din forrige psykolog feil. Det er hun selv som har skrevet det:) ja jeg syntes det var godt å høre! 0 Siter
DoleMari Skrevet 27. oktober 2014 Skrevet 27. oktober 2014 Det skulle være en egen diagnose som het "angst for diagnoser" Kan du ikke bare la være å analysere disse begrepene og konsentrere deg om hva du synes er vanskelig i livet:) 0 Siter
ISW Skrevet 27. oktober 2014 Skrevet 27. oktober 2014 Det ser ut som de har vært så snille og laget en egen diagnose til meg; P27 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. oktober 2014 Skrevet 27. oktober 2014 (endret) Det ser ut som de har vært så snille og laget en egen diagnose til meg; P27 Hei! Ok Heter den med bokstaver, "pille-triller-angst-tviler-grubler-lurer"? Endret 27. oktober 2014 av Madelenemie 0 Siter
ISW Skrevet 27. oktober 2014 Skrevet 27. oktober 2014 Hei! Ok Heter den med bokstaver, "pille-triller-angst-tviler-grubler-lurer"? Den het "engstelig for psykisk sykdom" eller også "engstelig for selvmordstanker". Syntes den var litt morsom. 0 Siter
startet av Skrevet 27. oktober 2014 Skrevet 27. oktober 2014 De kodene der (ICPC) er vel egentlig ikke diagnoser, men begrunnelse for konsultasjon? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. oktober 2014 Skrevet 27. oktober 2014 De kodene der (ICPC) er vel egentlig ikke diagnoser, men begrunnelse for konsultasjon? Jeg synes det er en meget god beskrivelse og forklaring. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.