Gå til innhold

- Første fellesgode som faller som følge av innvandringen

Anbefalte innlegg

- Vi må tørre å si det høyt: Den enslige mammaen i rullestol rammes på grunn av barnerike innvandrerfamilier.

La oss se på et eksempel: En familie med fem barn, som kvalifiserer til behovsprøvd barnetillegg, vil med dagens ordning kunne motta 176.740 kroner i støtte.

Som renholdsmedarbeider i Mint Renhold i Oslo kan du få en startlønn på 278.000 kroner, før skatt, hvis du jobber 100 prosent, får Nettavisen opplyst. 

Regnestykket viser at det ikke lønner seg å jobbe og slite åtte timer per dag - så hvorfor skal man det?

Samfunnsrefser og høyskolelektor Elin Ørjasæter sier til Nettavisen at dette er en veldig betent sak.

- Vi må tørre å si det høyt: Dette er et av de første velferdsgodene som faller som følge av innvandringen, sier Ørjasæter til Nettavisen.

Hun sier videre at vi står overfor helt nye utfordringer:

- Endret sammensetning i befolkningen byr på helt nye utfordringer: Vi vet, ut fra Brochmannutvalget og funn fra andre forskere, at uføremønsteret er annerledes for innvandrere, spesielt for dem fra 3. verden. De kommer vanskeligere ut i jobb, og for dem som er i jobb, er veien inn i uførestatistikken også raskere. De får flere barn enn etnisk norske familier. Dermed blir det mer lønnsomt å bli ufør enn å være i jobb, fordi jobbene de ofte har er lavtlønnet, sier hun.

Ørjasæter sier at barnetillegget til nå ikke har vært noe stort problem fordi det ikke har vært vanlig å ha så barnerike familier i Norge.

- Hadde de rødgrønne blitt sittende ved makten, måtte de også ha gjort noen grep. Denne utviklingen må stanses. Det Aps Lise Christoffersen sier, er rene festtalen. Hvem er vel uenige i det, undrer Ørjasæter.

Er det riktig å dra inn innvandringen i denne debatten?
Endret av slabbedask

Fortsetter under...

Ja, i hvert fall så man får vite at det ikke er uføre de blå hadde tenkt å ramme med den reduksjonen. Det var innvandrere. Og det innrømmer Sandberg i Frp.

- Barnetillegget er den største fienden til integrering

Frp-nestleder Per Sandberg sier innvandrerkvinner ikke integreres fordi barnetillegget er så stort.

(Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Barnetillegget-er-den-storste-fienden-til-integrering--7761969.html )

Når reduksjonen først ble omtalt å ramme bare uføre med barn, og deretter innvandrere så har de ikke fortalt hvordan barnetilleggget virker for oss som ikke har samme innsikten og de ytelsene. Hadde reduksjon i barnetilleget blitt godtatt hvis man visste dette først? Man kan kanskje undres på om det var vikarierende motiver for Frp dette. At de ikke bryr seg om bieffekter bare innvandrere blir rammet.

Sånn var det med kontantstøtten også. Først var de for kontantstøtte. Men da de så at mange innvandrerkvinner hadde stor fordel av det på grunn av mange barn, snudde de. Da ville de heller subsidiere barnehager enda mer, enda subsidier er mot deres prinsipper. Alt går visst foran det å skvise innvandrere.

Ellers ser det ut til at noen politikere fossror i denne saken:

Arbeiderpartiet støtter ikke dette kuttet, sier Aps Lise Christoffersen. Hun sier at ved omleggingen av uføretrygden i 2011, valgte Ap, SV og Sp å verne om barnetillegget. Christoffersen hopper glatt over at Ap foreslo et standardbeløp på nettopp 7.020 kroner.

7020 kroner i tillegg til barnetrygd er det nok for et barn når noen ikke har lønnsinntekt?

Erfaringen min fra dol er at innvandring kan dras inn i alle typer debatter (uten unntak) ;)

Annonse

Nå var det Nettavisen som gjorde det her da... Anonymous poster hash: 8bafb...477

Jeg tror jeg var først på dol. Jeg tror nesten aldri jeg har dratt innvandring inn i en debatt før, men jeg har mistenkt at dette kuttet er skreddersydd for innvandrere. Nå fikk vi bekreftet det.

Anonymous poster hash: d6c45...e25

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...