Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet den egentlige grunnen til at vi må skifte fra sommertid til vintertid?  Jeg merker straks vi forandrer klokken at alt blir mye tyngre.  Det mørkner fort når jeg kommer hjem fra jobb.  Skal jeg få se litt av lyset må jeg slippe alt å gå en tur straks jeg kommer hjem.  I desember er ikke det godt nok engang.  Da er det allerede mørkt.  Jeg kan gå langs gatene under gatebelysning.  Men det er ikke det lyset jeg trenger.  

Jeg har derfor alltid lurt på grunnen til at en tung tid skal gjøres enda tyngre. Å stille klokken til vintertid må vel også være ugunstig for alle som sliter med vinterdepresjon.  Derfor bør de ha en god grunn til å fortsette slik.  

Skrevet

Er det noen som vet den egentlige grunnen til at vi må skifte fra sommertid til vintertid?  Jeg merker straks vi forandrer klokken at alt blir mye tyngre.  Det mørkner fort når jeg kommer hjem fra jobb.  Skal jeg få se litt av lyset må jeg slippe alt å gå en tur straks jeg kommer hjem.  I desember er ikke det godt nok engang.  Da er det allerede mørkt.  Jeg kan gå langs gatene under gatebelysning.  Men det er ikke det lyset jeg trenger.  

Jeg har derfor alltid lurt på grunnen til at en tung tid skal gjøres enda tyngre. Å stille klokken til vintertid må vel også være ugunstig for alle som sliter med vinterdepresjon.  Derfor bør de ha en god grunn til å fortsette slik.  

Det er vintertiden som er "normaltiden".

Anonymous poster hash: 02022...d94

Skrevet (endret)

Det er vintertiden som er "normaltiden".

Jeg vet det og husker godt når de begynte med det.  Vi gikk fra vintertid/normaltid til sommertid.  Alle var fornøyd med det.  Men det jeg ikke kan forstå er hva som er hensikten med at vi skal tilbake igjen til mørkere ettermiddager på en tid det nesten ikke er lys.  Kunne vi ikke bare fortsatt med sommertid hele året.

Endret av eller
Skrevet

Jeg vet det og husker godt når de begynte med det.  Vi gikk fra vintertid/normaltid til sommertid.  Alle var fornøyd med det.  Men det jeg ikke kan forstå er hva som er hensikten med at vi skal tilbake igjen til mørkere ettermiddager på en tid det nesten ikke er lys.  Kunne vi ikke bare fortsatt med sommertid hele året.

Som AnonymBruker sier er vintertid normalen, ikke sommertid Med unntak av årene 1940-42 da vi hadde sommertid hele året).

Skal man slutte å skru klokka fram og tilbake er det nok vintertid som vil bli den nye standarden, men det er ikke meg i mot. For oss som ikke hopper ut av senga om morgenen (samt for melkebønder) er sommertid  noe herk!

Her kan du lese mer om fenomenet: http://no.wikipedia.org/wiki/Sommertid

Skrevet

Da hadde det blitt tilsvardende mørkt om morgenen.

Skrevet

Da hadde det blitt tilsvardende mørkt om morgenen.

Jeg er klar over at vi ikke kan få i pose og sekk.  Men jeg har aldri gått tur før jeg går på jobb om morgenen likevel. Men jeg forstår at dere andre trives med det best som det er, så da har det vel en hensikt.  Uansett kan ikke vi forandre det, men greit å vite.  Jeg synes det er tungt når mørket kommer tidligere og tidligere på høsten. Og når vi forandre klokken blir det plutselig en time.  Og da kjenner jeg meg straks mer nedstemt.  Jeg tenker at det derfor heller ikke er bra for de med vinterdepresjoner. Det er vel en ca. 4 mnd jeg synes er tunge og komme igjennom på vinteren. 

BrukerErHeltAnonym
Skrevet

Jeg er klar over at vi ikke kan få i pose og sekk.  Men jeg har aldri gått tur før jeg går på jobb om morgenen likevel. Men jeg forstår at dere andre trives med det best som det er, så da har det vel en hensikt.  Uansett kan ikke vi forandre det, men greit å vite.  Jeg synes det er tungt når mørket kommer tidligere og tidligere på høsten. Og når vi forandre klokken blir det plutselig en time.  Og da kjenner jeg meg straks mer nedstemt.  Jeg tenker at det derfor heller ikke er bra for de med vinterdepresjoner. Det er vel en ca. 4 mnd jeg synes er tunge og komme igjennom på vinteren. 

Men om det blir mørt kl 17 eller 18 har vel ikke så stor betydning?

Skrevet

Ungdommen som vokser opp i dag vet bare om to årstider, og det er vinterstid og sommertid. Trist at det med sommertid er blitt innført. Skjønner heller ikke vitsen med det

Skrevet

Men om det blir mørt kl 17 eller 18 har vel ikke så stor betydning?

Når jeg kommer hjem fra jobb har en time mye å bety. Men det er meg da. Jeg ser nesten ikke dagslys på jobb, og har alltid vært avhengig av å få dosen min med dagslys.

Jeg trodde mesteparten var slik, så jeg er litt overasket av svarene jeg har fått.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er enig med TS. Sommertid hele året hadde vært klart best.

Skrevet

Når jeg kommer hjem fra jobb har en time mye å bety. Men det er meg da. Jeg ser nesten ikke dagslys på jobb, og har alltid vært avhengig av å få dosen min med dagslys.

Stå opp tidlig, og gå en tur før du går på jobben?

Anonymous poster hash: 80869...46f

Skrevet

Stå opp tidlig, og gå en tur før du går på jobben?

Jeg står opp kl. 6.  Det er ikke blitt lyst da.  

Skrevet

Jeg står opp kl. 6.  Det er ikke blitt lyst da.  

Så er du ikke hjemme før det er mørkt?

Skrevet

Jeg sliter med vinterdepresjon, og hadde gjerne stemt for "sommertid" hele året. Er mørkt når jeg går og når jeg kommer hjem fra jobb også. Den timen kunne hjulpet litte bitt. Om ikke annet. Blir fort mørkt på en time! 

Skrevet

Så er du ikke hjemme før det er mørkt?

Jeg står opp, dusjer, har frokost og har reisetid til jobb.  Etter jobb har jeg reisetid hjem igjen, i tillegg skal jeg handle inn mat. Maten skal på plass. Venter jeg med å lage middag til oss,  kan jeg klare å komme litt ut før det er mørkt nå, men ikke i desember.

Jeg lurte bare hva grunnen var til at vi må tilbake til vintertid.  Men jeg har jo forstått at dere andre synes det er helt greit slik det er.  Ingen er vi like. Jeg har alltid gruet meg til disse månedene, og det hadde vært lettere med litt lengre ettermiddager for meg.

Skrevet (endret)

Jeg står opp, dusjer, har frokost og har reisetid til jobb. Etter jobb har jeg reisetid hjem igjen, i tillegg skal jeg handle inn mat. Maten skal på plass. Venter jeg med å lage middag til oss, kan jeg klare å komme litt ut før det er mørkt nå, men ikke i desember.

Jeg lurte bare hva grunnen var til at vi må tilbake til vintertid. Men jeg har jo forstått at dere andre synes det er helt greit slik det er. Ingen er vi like. Jeg har alltid gruet meg til disse månedene, og det hadde vært lettere med litt lengre ettermiddager for meg.

Jeg hater vinteren.

Jeg trøster meg dog med at tiden går fort og at det snart er vår. Når våren kommer tenker jrg at jeg må ta vare på og nyte de månedene og sommeren.

Er ikke så glad i høsten, for det er liksom forstadiet til vinteren som jeg altså hater. Så jeg blir alltid litt nedstemt på høsten pga det. Men vinteren er uansett verst, så høsten er greit.

Jeg ser ingen fordeler med vinteren. Men jeg trøster meg med at vi tross været har det bra i Norge. Dessuten er det også god trøst i å vite at været er likt for oss alle - ikke en gang Norges rikeste kan kjøpe seg godt vær :)

Jeg kunne hatt vår hele året :)

Endret av hww
Skrevet

Jeg hater vinteren.

Jeg trøster meg dog med at tiden går fort og at det snart er vår. Når våren kommer tenker jrg at jeg må ta vare på og nyte de månedene og sommeren.

Er ikke så glad i høsten, for det er liksom forstadiet til vinteren som jeg altså hater. Så jeg blir alltid litt nedstemt på høsten pga det. Men vinteren er uansett verst, så høsten er greit.

Jeg ser ingen fordeler med vinteren. Men jeg trøster meg med at vi tross været har det bra i Norge. Dessuten er det også god trøst i å vite at været er likt for oss alle - ikke en gang Norges rikeste kan kjøpe seg godt vær :)

Jeg kunne hatt vår hele året :)

Klart de rikeste kan kjøpe seg fint vær.  Jeg har alltid sagt at jeg skulle bodd i Syden på vinteren og Norge på sommeren. :)

Det er ikke så mye vi kan gjøre med det.  Men sommertid hele året hadde gjort det litt lettere for meg ihvertfall.  Men det hadde viss ikke vært slik for alle forstår jeg.

Jeg tenner mye talgelys på kvelden,  og desembermåneden har jeg mye julelys.  Det hjelper litt på for å  komme igjennom disse månedene. 

Skrevet

Klart de rikeste kan kjøpe seg fint vær.  Jeg har alltid sagt at jeg skulle bodd i Syden på vinteren og Norge på sommeren. :)

Det er ikke så mye vi kan gjøre med det.  Men sommertid hele året hadde gjort det litt lettere for meg ihvertfall.  Men det hadde viss ikke vært slik for alle forstår jeg.

Jeg tenner mye talgelys på kvelden,  og desembermåneden har jeg mye julelys.  Det hjelper litt på for å  komme igjennom disse månedene. 

Jeg gjør også som deg; tenner stearinlys. Det gjør jeg alltid om morgenen for å få en myk start på dagen. Ut skal jeg uansett om det er lyst eller mørkt. Jeg har bestemt meg for at det er bedre å gå en 10 minutters runde enn å ikke bevege seg i det hele tatt.

Når det gjelder vintertid/sommertid er jeg ikke sikker. Det er deilig at det er litt lysere om morgenen, men synd at det blir dertil mørkere om ettermiddagen.

Jeg foreslår at vi setter påhengsmotor på landet vårt og putrer sørover. Det vil løse hele problematikken.

Skrevet

Jeg gjør også som deg; tenner stearinlys. Det gjør jeg alltid om morgenen for å få en myk start på dagen. Ut skal jeg uansett om det er lyst eller mørkt. Jeg har bestemt meg for at det er bedre å gå en 10 minutters runde enn å ikke bevege seg i det hele tatt.

Når det gjelder vintertid/sommertid er jeg ikke sikker. Det er deilig at det er litt lysere om morgenen, men synd at det blir dertil mørkere om ettermiddagen.

Jeg foreslår at vi setter påhengsmotor på landet vårt og putrer sørover. Det vil løse hele problematikken.

Når jeg er på jobb så har jeg ikke noe glede av lyset på morgenen. Men for de som jobber mest ettermiddagerer kan det jo være gunstig.

Jeg er enig med forslaget ditt :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...