Madelenemie Skrevet 29. oktober 2014 Skrevet 29. oktober 2014 Hei! Jeg er så lykkelig! Jeg har fått perlehvite høreapperater og de syns ikke og gjør ikke vondt heller. Jeg bruker de hele dagen, og merker dem ikke, men jeg skal ikke dusje eller sove med dem. I en snor rundt halsen henger en fjernkontroll, jeg kan justere volum på, og når telefonen min ringer tar jeg av røret på fjernkontrollen Mobilen kan ligge i lommen /sekken. Hvis jeg ikke vil ha snor rundt halsen, kan jeg klipse fjernkontrollen fast helt nede i midjen, eller i skjortekanten, mikrofonen er likevel så bra at andre hører hva jeg sier. (opplæring fikk jeg av en audiograf) Når jeg ser på TV fører bluetooth til at tv kommer rett inn i apparatene:-) Det står et apparat ved TV`en også. Det beste med dem, er at jeg hører så bra hva personen foran meg sier:-) Jeg ble kjempeglad hos ørelegen da jeg fikk dem på ørene, jeg sa, "oi men jeg hører så godt ordene dine".(nav måtte jo innvilge dem, de koster 16 000 kr og fjernkontrollen 3500, men den er det mye utstyr til) Det ble sånn at jeg ikke trengte tenke riktig sååå lenge. For det var som om han snakker rett inn i riktig senter i hjernen. Jeg er så glad at jeg har bakt en kake til hele familien, på den står det, "hurra for høreapparater". Min datter ser dem ikke sa hun, selv om jeg hadde oppsatt hår så måtte jeg liksom dra håret helt vekk før hun kunne se dem. Hun sa "oi så små og pene", hun syns pen farge også:-) Apparatet rundt halsen hadde hun aldri tenkt var pga en funksjonshemning, hun hadde tenkt jobbrelatert, noe, sa hun. Da jeg skulle vise dem til en dame som snakker høyt, skrudde jeg ned lyden, da min mann ringte meg, skrudde jeg opp lyden. :-) Men det merkeligste er at det ikke gjør vondt å ha dem på. Da ørelegen skulle se inn i ørene mine, klynket jeg, bare han tok på meg, han vet jeg ikke liker å få noe stukket inn i meg, han er veldig forsiktig, jeg skulle virkelig ønske han var min venn, for det er akkurat så snille venner jeg trenger. han forstår!, Han sier alltid noe sånt, "Uff vet du ikke liker, skal være forsiktig", han er altså like snill som min psykiater. I dag da jeg så han, han er ca 65 år eller 70 år, tenkte jeg på hvor avslappet jeg var, bare fordi han forstår, er snill, hyggelig, forståelsesfull og ikke tvinger meg. Nå føler jeg det som om jeg har fått bedre muligheter, i butikken hørte jeg jo hva damen sa til meg?? selv om støy rundt! Det er ganske utrolig hvor godt jeg hører, eller jeg hører liksom det jeg bør, og ikke alt jeg ikke bør, ca sånn er det. Brillene, de der autistbrillene er jeg ikke flink til å bruke, de er vist kule, men jeg er ikke kul i klærne, men konservativ, så når jeg har røde briller på ser jeg funksjonshemmet ut, jeg ønsker ikke det, derfor mye lettere når hjelp ikke stigmatiserer meg. Jeg har helt klart synsforstyrrelser, men jeg greier ikke bare sette på meg røde briller, det er veldig vanskelig for meg, jeg sa til synsmannen at da kan jeg likeså godt få en lapp der det står autist, rundt halsen, han lo og sa "neida, du ser kul ut", jeg syns han overdrev det der veldig. Jeg skal spørre han neste gang om jeg kan få brunfarge på glassene, ja det blir mørkere, men jeg greier ikke gå med knallrøde briller:-( Med de gule sa han, "oi du ser ut som en pilot", javel tenkte jeg, piloter bruker ikke gule briller i byen, men når de flyr pga av det blå lyset, men da lo han. røde briller!! Men nå skal jeg glede meg over å høre Tenk å høre hva menneske forran sier:-) På kafeen hvor jeg kjøpte de røde jordbærmarsipanene, skramlet kaffeautomaten forran meg rett inn i ørene, da skrudde jeg ned lyden, da hørte jeg ikke hva jeg skulle betale når maskinen stoppet, men da skrudde jeg opp lyden, og hørte akkurat hva damen sa, og ikke trengte jeg tenke på hva det betydde heller:-) Nå er jeg lykkelig, jeg tror faktisk ikke jeg trenger lenger sykemelding, nå som jeg er så lykkelig. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. oktober 2014 Forfatter Skrevet 29. oktober 2014 Hei! Nå skjønner jeg bedre hvorfor min psykiater sier at autisme ikke er en psykisk diagnose og hvorfor jeg ikke får medisiner. Hun vet jo ikke hva som kan hjelpe meg, det er det feks øreleger som vet eller synspedagoger m.fl. Tenk at jeg som ikke liker ulyder likevel liker mine høreapparater, jeg hører jo det jeg skal Lyden går dit den skal! Min ørelege er en snill mann, min psykiater tror ikke autisme er psykisk, synspedagogen mener jeg trenger røde briller:-) Og alt dette er jo veldig tilfeldig at jeg/vi finner ut av! Tenk om jeg nærmer meg en bedre løsning for oss med autisme:-) 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2014 Skrevet 29. oktober 2014 Visste ikke at du hørte dårlig. Anonymous poster hash: 975d9...e86 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. oktober 2014 Forfatter Skrevet 29. oktober 2014 Visste ikke at du hørte dårlig. Anonymous poster hash: 975d9...e86 Hei! Nei ikke jeg heller. Ørelegen sier jeg hører bra, men er svært lydsensitiv, uvanlig, så først behandlet han det, og nå ga han meg høreapparater, han sa han kjente til autisme. Jeg har gått ca hver andre mnd i et og et halvt år, og fått apparater på ørene, de viser en positiv utvikling, veldig skjematisk og med små forbedringer hver gang, det betyr jo i vertfall at dette er kunnskapsrellatert, det er en glede. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. oktober 2014 Forfatter Skrevet 29. oktober 2014 Visste ikke at du hørte dårlig. Anonymous poster hash: 975d9...e86 Hei! Men den verden som åpnet seg da jeg fikk på høreapparater var ny. Litt som da jeg fikk på røde briller hos synspedagogen, men de bruker jeg ikke fordi jeg er ikke så kul. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.