Gå til innhold

Orangedoler, og stolt av det!

Anbefalte innlegg

Er det en offisiell diagnose?

Nei det er ikke en annerkjent diagnose og det hjelper jo ikke de som lider av sykdommen. Offisielt så er dette folk som "velger å ha negative egenskaper". Sug litt på den beskrivelsen. Må være forferdelig for disse personene når til og med fagfolk ser slik på dem.

Fortsetter under...

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

35

• Bookworm

19

• skrevet

14

• nick

10

Mest aktive i denne tråden

Jeg føler at jeg skal nyansere litt her, dette ble for generaliserende fra min side. 

Jeg ser ikke ned på psykisk syke generelt sett, tanken sprang ut fra spørsmålet om hvorfor man er lite aktiv på DOL. Det er mange psykiske sykdommer jeg har den fulle respekt for, og anerkjenner som virkelige sykdommer. Det er innleggene som skrives her på dol, av personer med psykiske sykdommer, jeg nok stiller meg noe nedlatene til. For ikke å såre noen, velger jeg å ikke komme med eksempler, men det er ting jeg overhodet ikke kan forstå er mulig som gjøres av valg og tankegang osv - og det er til disse konkrete eksemplene jeg godt kunne tenke meg å rope ut: "Se for pokker å skjerpe deg, voksne mennesker kan ikke oppføre seg på denne måten. 

Men så lar jeg være å svare, nettopp fordi jeg innser at det ligger en sykdom til grunn her, og et tankesett jeg ikke har forutsetninger for å klare å sette meg inn i - så en liten flik av respekt ligger det nok der et sted... 

Nei det er ikke en annerkjent diagnose og det hjelper jo ikke de som lider av sykdommen. Offisielt så er dette folk som "velger å ha negative egenskaper". Sug litt på den beskrivelsen. Må være forferdelig for disse personene når til og med fagfolk ser slik på dem.

Latskap er ikke, og kommer forhåpentligvis aldri til å bli en anerkjent diagnose. Latskap kan ingen godta. At man tilsynelatende "blir lat" fordi man har en underliggende diagnose, er noe helt annet... 

Jeg føler at jeg skal nyansere litt her, dette ble for generaliserende fra min side. 

Jeg ser ikke ned på psykisk syke generelt sett, tanken sprang ut fra spørsmålet om hvorfor man er lite aktiv på DOL. Det er mange psykiske sykdommer jeg har den fulle respekt for, og anerkjenner som virkelige sykdommer. 

Du anerkjenner altså *mange* psykiske sykdommer som virkelige sykdommer, som du har i tillegg respekt for.

Tør man spørre hvilke psyksiske sykdommer du ikke anerkjenner som virkelige sykdommer, og som du selvfølgelig da ikke har respekt for?

Anonymous poster hash: 36c57...3bb

Annonse

Du anerkjenner altså *mange* psykiske sykdommer som virkelige sykdommer, som du har i tillegg respekt for.

Tør man spørre hvilke psyksiske sykdommer du ikke anerkjenner som virkelige sykdommer, og som du selvfølgelig da ikke har respekt for?

Jeg innser at jeg er ekstremt dårlig på å forklare meg - men dere leser konsekvent med det gale øyet når jeg forsøker også. Men det er jeg vant til her inne. 

Jeg innser at jeg er ekstremt dårlig på å forklare meg - men dere leser konsekvent med det gale øyet når jeg forsøker også. Men det er jeg vant til her inne. 

Jeg skjønner hva du mener, tror jeg da, og jeg er enig med deg. Jeg vet av noen tilfeller der jeg er overbevist om at det hadde hjulpet om vedkommende hadde snudd døgnrytmen til en normal døgnrytme, sluttet å sitte foran en eller annen spillskjerm 90% av sin våkne tid og ordnet seg litt i hår-og-kles-veien og giddet ta seg en enkel jobb. Å skylde på at man ikke har råd til å ta truckførerbevis (som da jeg sjekket kostet under 5000,-), men kjøpe seg spill-pc som kostet mye mer holder ikke, da må man bli voksen, bli stilt krav til og oppføre seg som en voksen. Et realt spark i baken og litt røsking i ørene skulle vedkommende hatt.

Jeg skjønner hva du mener, tror jeg da, og jeg er enig med deg. Jeg vet av noen tilfeller der jeg er overbevist om at det hadde hjulpet om vedkommende hadde snudd døgnrytmen til en normal døgnrytme, sluttet å sitte foran en eller annen spillskjerm 90% av sin våkne tid og ordnet seg litt i hår-og-kles-veien og giddet ta seg en enkel jobb. Å skylde på at man ikke har råd til å ta truckførerbevis (som da jeg sjekket kostet under 5000,-), men kjøpe seg spill-pc som kostet mye mer holder ikke, da må man bli voksen, bli stilt krav til og oppføre seg som en voksen. Et realt spark i baken og litt røsking i ørene skulle vedkommende hatt.

Nettopp, slik tenker jeg også. Det er vel ikke de psykiske diagnosene (reelle sykdommene) jeg setter spørsmålstegn ved - heller er det den økende tendensen til å sykeliggjøre alt som ikke tilhører den såkalte normalen - og dermed har man en unnskyldning til å fortsette i akkurat samme spor - fordi man er syk.

Gjest Gargamel

I USA har 19% av gutter i high-school adhd diagnose. Da kan man lure på om friske blir medisinert for å passe inn i systemet når systemet heller burde blitt tilpasset menneskene.

Edit: OK nå sporet det helt av...glemte hva tråden handlet om.

Endret av Gargamel

Jeg kan være overdrevent kranglete. Og det beklager jeg.

Men jeg reagerer litt på betegnelsen "dere", akkurat som om "vi" er en slags parikaste, rett og slett utskudd. Det vil jeg klage på.

Annonse

Jeg kan være overdrevent kranglete. Og det beklager jeg.

Men jeg reagerer litt på betegnelsen "dere", akkurat som om "vi" er en slags parikaste, rett og slett utskudd. Det vil jeg klage på.

Nå var "dere" i det siste jeg skrev, en benevnelse på DOL-medlemmene da...

Den gruppen det siktes til - de unge "gamer'ne" som bare sitter hjemme, og enten "naver" eller lever av foreldrene - hvorfor er det bare psykiatri som beskyldes for å gi dem en hvilepute, eller hva man skal kalle det?

Hva mener du egentlig?

Hva mener du egentlig?

Refererer til innlegg #89, som står i konteksten psykiatri.

Personen som beskrives - hvorfor er det nødvendigvis psykiatri som gir vedkommende en "unnskyldning"?

(Altså, forutsatt at Lillemus har rett i det hun sier; om at det hadde løst seg med en "spark bak" i stedet for psykiatriens sykeliggjøring.)

Jeg mener: hvorfor akkurat psykiatri, og ikke somatikk?

Endret av skrevet

Den gruppen det siktes til - de unge "gamer'ne" som bare sitter hjemme, og enten "naver" eller lever av foreldrene - hvorfor er det bare psykiatri som beskyldes for å gi dem en hvilepute, eller hva man skal kalle det?

Hvis man i det hele tatt skal forsøke å finne noen sykdom til disse, hva annet enn psykiatri skulle man valgt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...